آخرین خبرها از داوری‌ آثار در اولین رویداد ملی «فهما»/ افزایش درگیری‌ها در مسجدالاقصی
آخرین خبرها از داوری‌ آثار در اولین رویداد ملی «فهما»/ افزایش درگیری‌ها در مسجدالاقصی

آخرین خبرها از داوری‌ آثار در اولین رویداد ملی «فهما»/ افزایش درگیری‌ها در مسجدالاقصی

استقبال چشمگیر کانون‌های مساجد از بخش قرآن رویداد ملی «فهما»، رتبه‌بندی ۱۴ کانون فرهنگی هنری در این بخش و انجام داوری آثار بخش فضای مجازی این رویداد، از مهمترین اخبار حوزه مساجد در ۲۸ بهمن ماه جاری است.
شناسه خبر : 895207 تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ زمان انتشار :

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر مهمترین اخبار این حوزه در بیست و هشتمین روز از بهمن ماه ۹۸: 

 

۱۴ کانون فرهنگی هنری در بخش قرآنی رویداد ملی «فهما» رتبه‌بندی می‌شوند

 

 

 

«مرتضی طاهریان» در جلسه داوری بخش قرآن و عترت رویداد ملی «فهما» که امروز (دوشنبه، 28 بهمن ماه) در محل ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور آغاز شده است با اشاره به فعالیت بیش از 24 هزار کانون فرهنگی هنری در مساجد کشور، گفت: فعالیت این کانون ها بر اساس تفاهم نامه ای که با دستگاه های مختلف منعقد کردیم، کاملا تخصصی است و سعی شده تداخلی با فعالیت سایر نهادهای مسجدی به ویژه پایگاه های مقاومت بسیج نداشته باشیم.

 

معاون ساماندهی و شبکه سازی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با بیان اینکه 98 درصد از کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در رویداد ملی «فهما» ثبت نام کرده اند، اظهار کرد: این میزان مشارکت بسیار بیشتر از برآورد اولیه ما بود که شرکت 98 درصد از کانون های فرهنگی هنری مساجد در رویداد فهما دلایل مختلفی دارد که به واسطه فعالیت سامانه بچه های مسجد از جمله آنها است.

 

وی اضافه کرد: همه کانون های فرهنگی هنری که در حوزه قرآن فعالیت خوبی دارند در بخش قرآنی رویداد ملی فهما ثبت نام نکرده اند زیرا برخی از آنها در سایر حوزه ها مثلا در حوزه سرود بسیار تخصصی تر عمل می کنند، بنابراین از ما درخواست کردند که در این بخش رویداد ملی فهما شرکت کنند.

 

طاهریان در ادامه با بیان اینکه آقایان حجت الاسلام والمسلمین حمید محمدی، حجت الاسلام والمسلمین کلباسی، عباس سلیمی و مهدی قره شیخ لو که همه جزو مدیران از دسته حوزه قرآن در کشور و همچنین جزو شخصیت ها و داوران ممتاز قرآنی کشورمان هستند داوری بخش بخش قرآن و عترت نخستین رویداد ملی «فهما» را بر عهده دارند.

 

وی ادامه داد: فرم داوری رویداد ملی «فهما» مختص به این رویداد است و نظیر آن را در جای  دیگری نمی توان پیدا کرد البته این فرم می تواند بر اساس نظر محترم داوران برای دوره های بعدی دستخوش تجدید نظر شود.

 

طاهریان در پایان تاکید کرد: سرانجام دو کانون های فرهنگی هنری با نظر هیئت داوران انتخاب می شوند، هرچند ما بر اساس نظر هیئت داوران رتبه بندی 14 کانون فرهنگی هنری راه یافته به مرحله نهایی بخش قرآنی رویداد ملی «فهما» را تهیه و اعلام می کنیم.

 

استقبال چشمگیر کانون‌های مساجد از بخش قرآن رویداد ملی «فهما»/ افزایش شرکت‌کنندگان جشنواره «مدهامتان» به ۱۰۰ هزار نفر

 

 

 

«سعید سعادتی» در جلسه داوری بخش قرآن و عترت رویداد ملی «فهما» که امروز (دوشنبه، 28 بهمن ماه) در محل ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور آغاز شد با اشاره به تشکیل شورای سیاستگذاری این ستاد پس از 25 سال به همت حجت الاسلام والمسلمین دکتر حبیب رضا ارزانی و به ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: دستگاه های مختلف کشور از جمله سازمان بسیج مستضعفین، مرکز مدیریت حوزه های علمیه کشور، وزارت آموزش و پرورش، مرکز رسیدگی به امور مساجد، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه و شهرداری تهران عضو این شورا هستند.

 

معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور افزود: خیلی ها به ما ایراد گرفتند که ساختار ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد چندان مشخص نیست لذا با تشکیل شورای سیاستگذاری این ستاد و برگزاری منظم جلسات آن به ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی این ایراد برطرف شد.

 

وی در ادامه به موضوع تخصصی شدن فعالیت کانون های فرهنگی هنری مساجد در پی انعقاد تفاهم‌نامه با برخی از دستگاه های فعال در حوزه فرهنگ و مسجد اشاره و بیان کرد: برای نمونه اخیرا تفاهم نامه همکاری میان ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور و سازمان بسیج مستضعفین منعقد شد و بر اساس آن تقسیم کار دقیقی میان این دو نهاد به منظور فعالیت گسترده تر و دقیق تر در مساجد انجام گرفت.

 

سعادتی در ادامه با بیان اینکه طرح تلاوت نور، تفسیر قرآن و جشنواره قرآنی «مدهامتان» از مهمترین فعالیت های قرآنی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور است، یادآور شد: شرکت و داوری کانون های فرهنگی هنری مساجد در بخش قرآن و عترت رویداد ملی «فهما» بر اساس موفقیت در این فعالیت ها انجام شده است.

 

وی با اشاره به تصویب اساسنامه ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در شورای انقلاب فرهنگی، گفت: در پی این اقدام مهم کار بعدی تصویب سند چشم انداز 1414 و برنامه سه ساله بود که برای تصویب این سند و برنامه مهم جلسات مهم و فشرده ای با همکاری برخی از دستگاه های حوزوی و دانشگاهی برگزار شد.

 

معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور در ادامه با بیان اینکه چهار محور در ارزیابی بخش قرآن و عترت رویداد ملی فهما لحاظ شده است، تاکید کرد: شمار افراد شرکت کننده در این رویداد ملی بسیار فراتر از حد انتظار ما بوده است. برای نمونه اگر زمانی 30 هزار نفر در جشنواره مدهامتان شرکت می کردند، اکنون شمار افراد شرکت کننده به بیش از 100 هزار نفر رسیده است.

 

وی با اشاره به شرکت 98 درصد کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در رویداد ملی «فهما»، افزود: پس از چند مرحله ارزیابی دقیق و عینی، سرانجام 14 کانون فرهنگی به مرحله نهایی داوری بخش قرآنی رویداد ملی فهما راه یافتند.

 

سعادتی در پایان تاکید کرد: تلاش ما بر این است که داوری رویداد ملی «فهما» در حوزه های مختلف از جمله حوزه قرآن و عترت، کاملا ملموس و عینی باشد.

 

داوری آثار بخش فضای مجازی در نخستین رویداد ملی «فهما» انجام شد

 

 

 

مرحله نهایی داوری بخش فضای مجازی و رسانه نخستین رویداد ملی «فهما» امروز (دوشنبه، 28 بهمن ماه) با حضور دکتر حجت الاسلام والمسلمین «حبیب رضا ارزانی»، مشاور وزیر و فرهنگ ارشاد اسلامی و رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در محل این ستاد برگزار شد.

 

بنا بر این گزارش، رضا باقری اصل، مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، بهروز مینایی، عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت، محمدرضا بهمنی، رییس مرکز رسانه های دیجیتال و حمید غفاری، مشاور فناوری و ارتباطات رییس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور به عنوان اعضای هیئت داوری بخش رسانه و فضای مجازی نخستین رویداد ملی فهما به بررسی آثار واصله پرداختند.

 

این گزارش می افزاید: بررسی آثار طی چند مرحله انجام گرفت که بر اساس آن از میان هزار و 73 اثر رسیده ابتدا 217 اثر انتخاب شدند و پس از ارزیابی توسط هیئت داوران، سرانجام 58 اثر از 47 کانون فرهنگی هنری مساجد کشور به مرحله نهایی داوری این بخش راه یافتند.

 

بنا بر این گزارش، «مرتضی طاهریان» در این نشست با بیان اینکه بخش فضای مجازی و رسانه نخستین رویداد ملی فهما در بخش های انیمیشن، وب سایت، اپلیکیشن، بازی و برنامه های تحت ویندوز انجام شد، گفت: 58 اثر راه یافته به مرحله نهایی داوری شامل 18 اثر مربوط به بخش نمایش، 9 اثر مربوط به بخش وب سایت، 24 اثر مربوط به بخش اپلیکیشن، چهار اثر مربوط به بخش بازی و سه اثر نیز مربوط به برنامه های تحت ویندوز می شوند.

 

معاون ساماندهی و شبکه‌سازی ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد خاطرنشان کرد: مقرر است تا از دانش، تجارب و مهارت صاحبنظران در حوزه فضای مجازی و رسانه در بررسی آثار رسیده به بخش فضای مجازی و رسانه رویداد ملی فهما استفاده شود.

 

جمعی از راست‌گرایان افراطی فعال علیه مساجد در آلمان، بازداشت شدند

 

 

 

به نقل از  «عربی 21»، دو روزنامه «اشپیگل» و «بیلد» گزارش دادند: یک گروه راستگرای افراطی متشکل از 12 نفر که قصد حمله علیه مساجد در هنگام نماز را داشتند، بازداشت شدند.

 

در گزارش رسانه ها آمده است: این گروه راستگرای افراطی همچون حملات سال گذشته نیوزیلند، به دنبال حمله به مساجد بوده اند.

 

در ادامه گزارش آمده است: سال گذشته حمله به دو مسجد منجر به کشته شدن 51 نفر شد. بنابر این گزارش، سرکرده این گروه که تحت نظارت پلیس قرار داشت، هفته گذشته به دیگر اعضای گروه اعلام کرده بود که برای توطئه جدید جلسه بگذارند.

 

این دو روزنامه در ادامه گزارش خود اعلام کردند: یک مخبر از اقدام این گروه راست گرای افراطی مطلع شد و بلافاصله به پلیس اطلاع داد. نیروهای امنیتی نیز اقدام و لوازم و اسلحه آنان را ضبط کردند.

 

به دنبال کشته شدن یک فرد سیاسی سال گذشته در شرق آلمان، مقامات امنیتی فعالیت راست گرایان افراطی را زیر نظر دارند.

 

افزایش درگیری‌ها در اطراف مسجدالاقصی با اجرای پویش «الفجر العظیم»

 

 

 

به نقل از «المنار»، منابع فلسطینی گزارش دادند: نظامیان رژیم صهیونیستی روز گذشته (یکشنبه، 27 بهمن ماه) سه جوان فلسطینی و یک خانم را نزدیک «باب الاسباط» یکی از درهای مسجدالاقصی بازداشت کردند.

 

این منابع افزودند: نظامیان صهیونیستی به این سه جوان و خانم فلسطینی که هویتشان محرز نشده است، در ابتدا حمله کرده و آنان را مورد ضرب و شتم قرار دادند.

 

منابع فلسطینی گفتند: با استمرار مشارکت شهروندان فلسطینی در پویش «الفجر العظیم» درگیری در اطراف مسجدالاقصی افزایش یافته است.

 

از سویی دیگر، منابع محلی فلسطین گزارش دادند: 59 شهرک نشین در ساعت های اولیه صبح به مسجدالاقصی حمله و در بخش های مختلف آن گردش کردند.

 

 

پایان پیام/ 9