از تداوم کمک کانون‌های مساجد به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان تا معرفی برترین‌های «فام ۷»
از تداوم کمک کانون‌های مساجد به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان تا معرفی برترین‌های «فام ۷»

از تداوم کمک کانون‌های مساجد به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان تا معرفی برترین‌های «فام ۷»

اجرای طرح «ستارگان مسجد» ویژه کودکان و نوجوانان در مسجد نظام مافی، اهدای هزینه ساخت یک باب منزل به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان توسط مدیر یک کانون مسجدی و انتخاب داوران رویداد ملی «فهما» ازجمله اخبار حوزه مسجد در ۲۳ بهمن ماه است.
شناسه خبر : 893503 تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ زمان انتشار :

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر مهمترین اخبار این حوزه در بیست و سومین روز از بهمن ماه ۹۸:

 

داوران رویداد ملی «فهما» انتخاب شدند / تقدیر از ۱۸۰ کانون برگزیده

 

 

«مرتضی طاهریان» با اشاره به اینکه در حال حاضر در مرحله دوم ارزیابی عملکرد کانون‌ها قرار داریم، گفت: در مرحله اول حدود ۲۵ هزار کانون فرهنگی هنری اطلاعات خود را در سامانه بچه‌های مسجد ثبت کردند. پیش‌بینی می‌کردیم ۲ هزار و ۵۰۰ کانون به مرحله دوم راه پیدا کنند اما با توجه به امتیازاتی به دست آمده  بیش از اینها به مرحله دوم راه پیدا کردند.

 

معاون ساماندهی و شبکه‌سازی ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد افزود: از حیث کمّی حدود ۱۲۰۰ کانون به مرحله دوم راه پیدا کردند، اما این تعداد در چندین رشته قابلیت داوری داشتند؛ مثلاً کانونی بود که بر اساس عملکردش قابلیت ارزیابی در ۱۸ رشته را داشت.

 

طاهریان اضافه کرد: از بین این کانون‌ها تقریباً ۵۰۰ تا ۷۰۰ کانون به مرحله نهایی داوری راه پیدا می‌کنند. مرحله نهایی داوری‌ها هم از ۲۶ تا ۳۰ بهمن انجام می شود. ۱۰ تیم داوری برای ارزیابی عملکرد کانون‌ها آماده‌اند که هر کدام از داوران یک یا چند رشته را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. داوران علاوه بر اینکه در حوزه‌ها تخصص دارند، از سوابق اجرایی خوبی هم برخورداند.

 

معاون ساماندهی و شبکه‌سازی ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد خاطرنشان کرد: در ایام ولادت حضرت جواد(ع) تا ولادت امام علی(ع) چهره‌های برتر کانونی معرفی می شوند. پیش‌بینی ما تجلیل از حداکثر ۱۸۰ کانون در ۱۸ عرصه است.

 

اسامی داوران به شرح ذیل است:

 

حجت الاسلام حمید محمدی، عباسی سلیمی، مهدی قره شیخ لو و مجتبی کلباسی در شاخصه قرآن و عترت، فرهاد قائمیان، سیدسعید سیدزاده و انسیه شاه حسینی در بخش فیلم، شهرام کرمی، کوروش زارعی و سیدحسین فنایی در بخش نمایش و شهروز حقی، امید عرفان پور و مسعود نکویی در بخش سرود کارگروه ارتقای فعالیت های هنری و ادبی کانون ها به عنوان داور حضور دارند.

 

فهمیه باب الحوائجی، محسن حاجی زین العابدینی، ابراهیم حیدری در شاخصه فرهنگ کتاب و کتابخوانی، حجج اسلام میرمحمدیان، احمدی، گنابادی نژاد و روستاآزاد در شاخصه پاسداشت مناسبت های ملی مذهبی، حسین اسدی، مهدی عباسی، روح الله رازینی در شاخصه خلاقیت و نوآوری، بهروز مینایی، محمدرضا بهمنی، رضا باقری اصل در شاخصه فضای مجازی و رسانه، حجت الاسلام حجت الله ذاکر، امیرحسین آل اسحاق، رضا برزگر و شعبانعلی رمضانیان در شاخصه غنی سازی اوقات فراغت عملکرد کانون های مساجد را در نخستین رویداد ملی فهما قضاوت و داوری می کنند.   

 

اهدای هزینه ساخت یک باب منزل به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان

 

 

«علی عسگری» در گفت وگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان از اهدای هزینه ساخت یک باب منزل مسکونی توسط خود به سیل زدگان استان سیستان و بلوچستان خبر داد.

 

رئیس هیئت امنای کانون فرهنگی هنری راوی نور مسجد فیروزآبادی شهرری در تشریح نیت خود از این اقدام خیرخواهانه، گفت: کمک به هموطنان در هر گوشه ای از ایران وظیفه انسانی و شرعی همگان است و بنده از آنچه که به فضل و عنایت خدا در اختیار داشتم، انجام وظیفه کرده ام.

 

عسگری افزود: ما به عنوان فعالان کانون های فرهنگی و هنری مساجد در طول سال فعالیت های خیرانه بسیاری انجام می دهیم و بنده توفیق دارم در کانون فرهنگی هنری راوی نور در مسجد فیروزآبادی خادم محرومین و نیازمندان باشم.

 

رئیس هیئت امنای کانون فرهنگی هنری راوی نور مسجد فیروزآبادی با اشاره به اینکه انجام فعالیت های جهادی در مناطق محروم توسط فعالان کانون شناسایی و اجرایی می شود، تصریح کرد:  در محور فعالیت های اجتماعی این کانون برای مخاطبان خود برنامه های مختلفی همچون دوره های مشاوره، سبک زندگی، اردویی و گردشگری و کارآفرینی اجرا می کند که خوشبختانه با استقبال کمنظیر مخاطبان نیز مواجه بوده است.

 

عسگری با اشاره به اینکه یکی دیگر از محورهای مورد توجه در کانون راوی نور اهتمام به موضوع آموزش و توانمندسازی است، تاکید کرد: اجرای برنامه های اعتقادی، اخلاقی، درسی و تقویتی، آموزش سواد رسانه ای، برنامه های بصیرت افزایی، آموزش فنی و حرفه ای، برگزاری دوره های آموزش زبان انگلیسی از جمله برنامه های این کانون است.

 

بنابراین گزارش، آیت الله فیروزآبادی یکی از نیکوکاران موفقی بود که عطش خدمتش هرگز فروکش نکرد. او همواره در پی ساختن و سازندگی بود. یکی از آثار نیک آن عالم وارسته، تاسیس ده‌ها مسجد در مناطقی چون ری، فیروزآباد، عمادآور و شهریار بود. بزرگترین این مساجد، مسجد جامع فیروزآبادی است که 77 سال پیش توسط وی ساخته شده و دارای مناره‌ای بلند و زیبا، منظره باشکوهی است.

 

این مسجد امروز جزو مساجد مهم و محوری قبله تهران است. یکی از بخش های مسجد فیروزآبادی کانون فرهنگی هنری راوی نور است که دارالقرآن نور این کانون توانسته با فعالیت های قرآنی به این مسجد رونق قابل توجهی بخشد. برگزاری کلاس های متنوع آموزش قرآن برای سنین مختلف و به صورت هفتگی و در رشته های روخوانی، روان خوانی، تثبیت، تجوید و حفظ قرآن مهم ترین برنامه دارالقرآن کانون راوی نور محسوب می شود.

 

طرح «ستارگان مسجد» ویژه کودکان و نوجوانان اجرا می‌شود

 

 

 

طرح «ستارگان مسجد» ویژه کودکان و نوجوانان پسر ۸ تا ۱۵ سال در مسجد نظام مافی اجرا می شود.

 

بنابراین گزارش، این طرح شامل بخش هایی همچون نماز جماعت، دورهمی بچه ها، بازی، پذیرایی، اردو، جایزه و استخر است که روزهای چهارشنبه هر هفته در این مسجد بعد از نماز مغرب و عشا اجرا می شود.

 

بنابراین گزارش، یکی دیگر از برنامه های مسجد نظام مافی برپایی یک مهدکودک کوچک کاملاً دینی است، این مهدکودک این فرصت را به خانواده‌ها به خصوص مادران داده است، تا بتوانند با خیال راحت در مراسم‌های مذهبی و ملی این مسجد حضور پیدا کنند. مسئولین مهدکودک مسجد نظام مافی در زمان برگزاری نماز جماعت مغرب و عشاء و یا برگزاری مراسم‌های دینی در اعیاد و عزای اهل بیت (ع) زمانی که خانواده‌ها فرزند خود را به این مسجد می‌آورند، شماره تماس‌های پدر و مادر را ثبت می‌کنند تا اگر فرزند کم‌طاقتی کرد با آن‌ها تماس بگیرند و مشکل را برطرف کنند.

 

مسجد نظام مافی مسجدی واقع در منطقه 5 تهران تقاطع خیابان های جنت آباد و بلوار آیت الله کاشانی است. بنای مسجد با مناره ای واحد سر به فلک کشیده منظر مسجدی سفید است. شکل ظاهری مناره مسجد و نیز منفرد بودن آن نوید معماری متفاوت این مسجد را با مساجد دیگر ساخته شده در ایران می دهد.مناره مسجد پلانی مربعی دارد و بصورت لوزی چرخیده است. در ارتفاع از وسعت آن کم می شود و صورت پله پله ای آن یادآور برج آتش در معماری کاخ و معبد فیروز آباد فارس بوده و قامت بلند آن در منظر عمومی منطقه یادآور نام خدای یکتا است.

ورودی مسجد در قسمت جنوبی است و پلکانی از سطح خیابان به صحن داخل مسجد راه پیدا می کند. در کوچک دیگری نیز در همین راستا در قسمت شمالی حیاط قرار دارد و دسترسی از کوچه پشتی مسجد را ممکن می سازد.ساختمان شرقی مسجد شامل نماز خانه های مردانه و زنانه و ساختمان غربی از سالن مراسم وضوخانه و کتابخانه تشکیل شده است.

 

شرح «درس‌هایی از آموزه‌های فاطمی(س)» در مسجد حضرت ابوالفضل(ع)

 

 

کارگاه آموزشی «درس‌هایی از آموزه‌های فاطمی(س)» در مسجد حضرت ابوالفضل(ع) برگزار می شود.

 

بنابراین گزارش، در این مراسم حجت‌الاسلام‌ مرتضی اسماعیل‌پور، امام جماعت مسجد حضرت ابوالفضل(ع)، ۲۵ بهمن‌ماه از ساعت ۹ تا ۱۰ در سالن ارشادیه این مسجد به بیان آموزه‌های فاطمی(س) و بررسی خطبه شورانگیز حضرت زهرا(س) همراه با تطبیق خطابه با آموزه‌های وحیانی قرآن کریم، می‌پردازد.

 

یادآور می‌شود، کارگاه‌های آموزشی «درس‌هایی از آموزه‌های فاطمی(س)» جمعه‌های هر هفته در مسجد حضرت ابوالفضل(ع) واقع در خیابان ستارخان، بعد از باقرخان، خیابان استاد امیرخانی(کوکب سابق) برگزار می شود.

 

اسامی برگزیدگان هفتمین فراخوان ایده های مسجدی(فام ۷) اعلام شد

 

 

به مناسبت چهل و یکمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، دبیرخانه هفتمین فراخوان ایده های مسجدی پس از دریافت 253 اثر در قالب متن، تصویر، ویدئو و مقاله، به بررسی آثار پرداخت که 30 اثر توسط هیئت داوران شایسته تقدیر قرار گرفت.

 

اسامی برگزیدگان شایسته تقدیر به شرح ذیل اعلام می گردد:

 

1) هادی رجبی

 

2) جعفر کریمی

 

3) مسعود شکری خیادانی

 

4) فهیمه غلامی زارع زاده

 

5) معصومه عبدالملکی

 

6)  محمّد علی شاهسونی

 

7) هوشیار خرد کیش

 

8) حسین شهیدی

 

9) خلیل فاطمی زاده

 

10) محمّد طحانان

 

11)  ایّوب نظری

 

12) سید محمد حسین روح الامین

 

13) سید حسن موسوی

 

14) مهدی درویش

 

15)  عیسی عبدی

 

16)  علی اکبر خراسانی

 

17) عباس امیری فرد

 

18)  هادی فلاح

 

19)  ایمان جعفری

 

20)  یوسف اروجی

 

21)  فرهاد مفیدی مقدم

 

22)  حمید پاشائی

 

23) فیروز مردانی ها

 

24)محمد حسین حیدر سرلک

 

25) علی شریعتی

 

26)  ابراهیم آذرپور

 

27) موسی الرّضا حیدری

 

28) طاهره شکری زاده

 

29)  سید حسن کریمی حسینی

 

30) جواد سعیدی

 

 

پایان پیام/ 9