گام های بلند کانون بنی هاشم قلعه قاضی برای کمک به اقتصاد خانواده ها/آموزش ۱۲۰۰ نفر در قالب ۴۰ کارگاه
گام های بلند کانون بنی هاشم قلعه قاضی برای کمک به اقتصاد خانواده ها/آموزش ۱۲۰۰ نفر در قالب ۴۰ کارگاه

گام های بلند کانون بنی هاشم قلعه قاضی برای کمک به اقتصاد خانواده ها/آموزش ۱۲۰۰ نفر در قالب ۴۰ کارگاه

صفاری زاده گفت: کانون فرهنگی هنری بنی هاشم بخش قلعه قاضی با راه اندازی ۴۰ کارگاه مهارتی، زمینه را برای آموزش هزار و ۲۰۰ نفر از بانوان شهر و روستاهای مختف این بخش فراهم آورد.
شناسه خبر : 886491 تاریخ انتشار : ۸ بهمن ۱۳۹۸ زمان انتشار :

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بندرعباس، مسئله اقتصاد و معاش از ابتدایی و ضروری ترین مسائلی است که همواره با زندگی نوع بشر همراه بوده و قسمت عمده ای از حیات انسانی را تشکیل می دهد و از این رو نظام اقتصادی حاکم بر خانواده باید به گونه ای باشد، که بتواند با پیشرفت زندگی بشر در هر عصری مشکلات و موانع موجود را برطرف سازد.

 

با توجه به شرایط کنونی اقتصاد جامعه و وارد آمدن فشارهای اقتصادی به خانواده ها، ضروری است که همه اعضای خانواده با یکدیگر مشارکت و همکاری داشته باشند و نقش زنان به عنوان مدیران خاموش خانواده در کمک به اقتصاد و معیشت و تامین مخارج خانواده در شرایط کنونی می تواند بسیار موثر و راهگشا باشد.

 

مشاغل خانگی از جمله راه‌های نوین کسب و کار و ایجاد اشتغال و کمک به اقتصاد و معیشت خانواده است که به دلیل نیاز به حجم پایین سرمایه‌گذاری و سودآوری مطلوب بسیار مورد توجه و استقبال قرار دارد، ما نخستین گام برای تحقق آن، ارائه آموزش های مهارتی به زنان و دختران است.

 

کانون فرهنگی هنری بنی هاشم محله سعادت آباد بخش قلعه قاضی با درک صحیح شرایط موجود و با بهره گیری از ظرفیت های کانون اقدام به راه اندازی کارگاه های مختلف آموزش مهارتی ویژه بانوان در روستاهای مختلف این بخش کرده است.

 

 

خبرنگار خبرگزاری شبستان برای بررسی جزئیات طرح مهارت افزایی کانون بنی هاشم به سراغ « مصطفی صفاری زاده »، مدیرمسئول این کانون رفته و گپ و گفتی را با وی انجام داده است که در ادامه مرور خواهیم کرد.

 

شبستان: کانون فرهنگی هنری بنب هاشم از چه سالی فعالیت خود را آغاز کرده است؟

مدیرمسئول کانون بنی هاشم: با توجه به بروز برخی از آسیب های اجتماعی ازجمله شیوع معضل شوم اعتیاد در بین جوانان محله، هیئت امنا مسجد بنی هاشم طی نشستی به این نتیجه رسیدند که باید برای واکسینه کردن نوجوانان و جوانان دست به دامان مراکز فرهنگی شوند که با مراجعه به اداره کل فرهنگ و رشاد اسلامی هرمزگان و دبیرخانه کانون های مساجد استان، مجوز تاسیس کانون فرهنگی هنری را در سال 88 دریافت کردند.

هسته اولیه کانون توسط جوانان فعال و دغدغه مند مسجد شکل گرفت و با ارتباط گیری مستمر به دبیرخانه کانون های مساجد هرمزگان و بهره گیری از تجربیات موفق سایر کانون ها، فعالیت های کانون بنی هاشم در بخش های مختلف فرهنگی، هنری، آموزشی و کتابخوانی آغاز شد.

 

شبستان: شاخص ترین اقدامات کانون فرهنگی و هنری بنی هاشم طی سال های اخیر چه بوده است؟

مدیرمسئول کانون بنی هاشم: اجرای برنامه های متنوع در ایام فاطمیه برای چهارمین سال متوالی یکی از کارهای فاخر و اثرگذار کانون فرهنگی هنری بنی هاشم است که به جرات می توان گفت که در سطح استان هرمزگان کم نظیر می باشد.

برپایی نمایشگاه بزرگ در قالب غرفه های متنوع که جریان زندگی حضرت فاطمه(س) را از زمان ازدواج با حضرت علی(ع) تا شهادت به تصویر می کشد از محوری ترین برنامه های ایام فاطمیه کانون است.

 

اجرای نمایش آیینی مذهبی فاطمی، کارگاه آموزشی سبک زندگی فاطمی ویژه خواهران، محفل انس با قرآن، اعزام روحانی کانون به مدارس بخش قلعه قاضی جهت اجرای برنامه با هدف آشنایی دانش آموزان با شخصیت حضرت زهرا(س) و سیره فاطمی از دیگر بخش های برنامه های دهه فاطمیه در این کانون است.

 

شبستان: آیا کانون بنی هاشم در ایام فراغت دانش آموزان هم برنامه ای دارد؟

مدیرمسئول کانون بنی هاشم: همه ساله با آغاز فصل تعطیلی مدارس و ایام تابستان، این کانون با استفاده از ظرفیت معلمان عضو کانون، اقدام به برنامه های متنوع، جذاب و مورد نیاز جامعه هدف می کند.

فرهنگی، هنری، قرآنی، آموزشی، کمک درسی، تقویتی، اردویی، ورزشی، مشاوره ای، کتابخوانی و مهارتی و فنی و حرفه ای ازجمله رشته هایی است که کانون در ایام تعطیلات تابستانی در سه رده سنی کودک، نوجوان و جوان و در دو بخش خواهران و برادران دایر می کند.

تابستان امسال بیش از 100 نفر از کودکان، نوجوانان و جوانان دختر و پسر محله سعادت آباد شهر قلعه قاضی در کلاس های طرح تابستانی کانون فرهنگی هنری بنی هاشم شرکت کردند.

 

شبستان: کانون در ماه های محرم و رمضان هم فعالیت برجسته ای داشته است؟

مدیرمسئول کانون بنی هاشم: برنامه های ماه های محرم و صفر کانون بنی هاشم در دو بخش قرآن و عترت طراحی و اجرا می شود که مهمترین برنامه های بخش قرآنی، مربوط به محفل انس با قرآن است که با استقبال پرشور مردم به ویژه نسل جوان برگزار می شود.

 

« بازسازی واقعه خرابه شام »، برگزاری نمایشگاه عاشورا، یادواره شهدا، دعوت از مبلغین دینی برای تبیین قیام عاشورا و اهداف امام حسین(ع)، برگزاری مراسم سنتی نوحه خوانی و سینه زنی از دیگر برنامه های ویژه ماه های محرم و صفر کانون بنی هاشم است.

ترتیل خوانی، قرائت ادعیه، مراسم لیالی قدر، پهن کردن سفره افطاری ساده، تهیه بسته های غذایی با کمک خیرین و توزیع بین ایتام و نیازمندان از جمله برنامه های ماه مبارک رمضان این کانون است.

 

شبستان: با توجه به شعار سال، کانون چه گام هایی را برای تحقق منویات مقام معظم رهبری برداشته است؟

مدیرمسئول کانون بنی هاشم: کانون با همکاری حوزه بسیج خواهران حضرت رقیه(س) قلعه قاضی از ابتدای تابستان امسال تاکنون 40 کارگاه آموزشی مهارتی ویژه بانوان در رشته های مختلف خیاطی، دوخت مانتو، زری بافی، کمه زنی، خوس بافی و شک بافی در سطح شهر و روستاهای مختلف بخش برگزار کرده است.

حدود هزار و 200 نفر از بانوان بخش قلعه قاضی در کارگاه های مهارت آموزی کانون فرهنگی هنری بنی هاشم که هر کارگاه به مدت چهار ماه دایر بود، شرکت کرده اند اما متاسفانه به علت عدم همکاری جهادکشاورزی و فنی و حرفه ای گواهینامه پایان دوره برای شرکت کنندگان صادر نشد.

هم اکنون بسیاری از بانوان شرکت کننده در کارگاه های آموزش مهارتی مشاغل خانگی راه اندازی کرده اند که درآمد حاصل از تولید و فروش محصولاتشان نقش موثری در پویایی اقتصاد و معیشت خانواده هایشان ایفا می کند.

 

 

برپایه این گزارش؛ فعالیت های خانگی باعث ایجاد اشتغال پایدار و مولد در محیط خانواده بوده و موجب جلوگیری از رفت و آمد های شهری و صرفه جویی در هزینه های اجتماعی شده که از مزایای مهم مشاغل خانگی در ایجاد استقلال پایدار است.

 

این روزها که مسائل اقتصادی باعث مشکلات فراوانی برای خانواده ها شده است، یادگیری و آموزش مشاغل خانگی و صنایع دستی یکی از بهترین روش ها برای کمک به خانواده ها برای کم کردن فشار اقتصادی و همچنین فشار روانی بر خانوده ها می تواند باشد.

 

گفتنی است؛ کانون فرهنگی هنری بنی هاشم محله سعادت آباد شهر قلعه قاضی با اجرای برنامه های جذاب و مورد نیاز روز جامعه و احیای برخی از کارکردهای مسجد، کودکان، نوجوانان و جوانان زیادی را جذب کرده است.

 

 

 

 

 

 

 

پایان پیام/ 88