کانون‌های مساجد «یاری‌گران زندگی»/ ظرفیت عظیم کانون های مساجد در پیشگیری از اعتیاد
کانون‌های مساجد «یاری‌گران زندگی»/ ظرفیت عظیم کانون های مساجد در پیشگیری از اعتیاد

کانون‌های مساجد «یاری‌گران زندگی»/ ظرفیت عظیم کانون های مساجد در پیشگیری از اعتیاد

حجت‌الاسلام دکتر ارزانی با اشاره به اینکه کانون‌های مساجد در بحث ارائه آموزش‌های مورد نیاز در عرصه پیشگیری از مواد مخدر، دارای ظرفیت عظیمی هستند، گفت: می‌توان از این بستر برای ارائه محتوا و و آموزش‌های مورد نیاز استفاده کرد.
شناسه خبر : 883217 تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۸ زمان انتشار :

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد، نشست هماهنگی «طرح ملی یاری‌گران زندگی» با استفاده از ظرفیت کانون‌های فرهنگی هنری مساجد پیش از ظهر امروز (دوشنبه، ۳۰ دی ماه) با حضور مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام«حبیب‌رضا ارزانی» و معاونان ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در محل این ستاد برگزار شد.

 

حجت‌الاسلام ارزانی در این نشست با اشاره به این که حوزه مسجد حوزه‌ای بسیار مهم و ارزشمند در اجتماع است اظهار کرد: دلیل اینکه برخی از مساجد ما امروز به حاشیه رفته‌اند، این است که بسیاری از امور از مساجد بیرون برده شده است در حالی که «پایگاه اجتماعی بودن مسجد» موضوعی بسیار حائز اهمیت است.

 

رئیس ستاد هماهنگی‌کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: تلاش ما بر این بوده است که در برنامه‌های ستاد، رویکرد اجتماعی کانون‌ها تقویت شود. چرا که معتقدیم با این رویکرد اگرچه آسیب‌های اجتماعی به شکل کامل در جامعه از بین نمی‌رود اما به هرحال کاهش می‌یابد.

 

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در رابطه با همکاری ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری اذعان کرد: کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در بحث ارائه آموزش‌های مورد نیاز در عرصه پیشگیری از مواد مخدر، دارای ظرفیت عظیمی هستند که می‌توان از این بستر برای ارائه محتوا و و آموزش‌های مورد نیاز استفاده کرد.

 

وی افزود: در رابطه با فرهنگ‌سازی برای پیشگیری از اعتیاد و رفتن به سمن مواد مخدر، کانون‌های مساجد می‌توانند از طریق کارهای هنری مانند سرودهای مرتبط یا اجرای نمایش‌های مرتبط برای نوجوانان و جوانان در این رابطه برنامه‌ریزی داشته باشند.

 

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: شاید امروز دغدغه اصلی کانون‌های مساجد بحث مواد مخدر نباشد، اما به هر حال وظیفه ذاتی ما کار فرهنگی است و این مسئله نیز یکی از معضلات فرهنگی اجتماعی جامعه ماست.

 

وی یادآور شد: کانون‌های فرهنگی هنری مساجد با توجه به نوع فعالیت‌هایی که در آنها انجام می شود در سه بخش «فرهنگی اجتماعی»، «هنری- ادبی» و «فضای مجازی» تقسیم‌بندی می شوند، کانونهای فرهنگی اجتماعی که به صورت مستقیم با این موضوع مرتبط هستند؛ در بخش هنری و ادبی نیز می‌توان به تولید محتوای ادبی یا هنری که مرتبط با این موضوع باشد پرداخت. آن دسته از کانون های فرهنگی هنری مساجد هم که در بحث فضای مجازی فعالیت می‌کنند می‌توانند به شدت در این عرصه موثر باشند.

 

در ادامه معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکتهای مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: هدف ما از این نشست آن است که افراد جامعه خودشان در زمینه مبارز با مواد مخدر و آسیب‌های این مسئله وارد عمل شوند.

 

یاوری تصریح کرد: مساجد یک نهاد دینی محسوب می شوند که ریشه در عمق زندگی مردم دارند. اگر ما بتوانیم  افراد و اعضای کانون‌های مساجد توانمندی های مورد نیاز در این زمینه را بدهیم و آنها بتوانند در مواقع نیاز از این توانمندی ها استفاده کنند.

 

وی تاکید کرد: این مسئله می‌تواند تاثیرات بسیار مثبتی در جامعه داشته باشد.

 

 مدیرکل دفتر مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: اگر راه‌حل‌ها و شیوه‌های درست برخورد با این معضل را آموزش بدهیم بسیاری از مشکلاتی که امروز با آن مواجه هستیم به وجود نخواهد آمد.

 

وی در ارتباط با همکاری ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد با این نهاد گفت: انتظار ما این است که با توجه به ظرفیت‌های عظیم موجود در این ستاد، یک تیم تخصصی در این زمینه راه‌اندازی شود و در دو محور «تولید محتوا» و «ارائه دوره های آموزشی و اطلاعات» درباره انواع مواد مخدر، آثار آنها، راه‌های پیشگیری،  راه‌های مقابله و سوق دادن افراد گرفتار به سوی درمان فعالیت کند.

 

وی در همین راستا تصریح کرد: فرهنگ اجتماعی ما هنوز  ظرفیت پذیرش افرادی که  از دام اعتیاد رهایی یافته‌اند را ندارد و همین . ما در این زمینه نیاز به فرهنگ‌سازی و آموزش‌های مداوم داریم.

 

پایان پیام/ 40