در نشست «نصر شیرین» عنوان شد؛
اهدای طلا؛ نهضتی زنانه تبدیل به منسک اجتماعی شده است
به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور ، در ادامه سلسله نشست های «نصر شیرین» نشست «عنصر مقاومت، محور قیام عاطفی حضرت زهرای مرضیه(س)»، با حضور صفورا سادات امین جواهری، مدیر کتابخانه بانوامین به همت ستاد هماهنگی کانونهای فرهنگی هنری مساجد کشور برگزار شد.
بنابراین گزارش، در این نشست «صفوراسادات امین جواهری» با اشاره به ارتباط بحث مقاومت و قیام عاطفی حضرت زهرا(س)، گفت: مقاومت به معنای یک جریان ارزشی و مکتب است و وقتی از جهان بینی توحیدی صحبت می شود، این جهان بینی توحیدی آموزه هایی همچون ایمان به غیب، آرمان عدالت و مقابل با ستمگر را شامل می شود.
مدیر کتابخانه بانو امین با اشاره به اینکه مکتب مقاومت را به لحاظ ارزشی در جهان اسلام، ایران، فلسطین و لبنان می شناسیم، بیان کرد: آموزه های ظلم ستیزانه و استکبارستیزانه و عنصر ایمان به غیب از عناصر مقاومت هستند که به جریان مقاومت حیات و امتداد داده اند، نسبت زن با مقاومت هم استکبارستیزانه است، به طوری که در تار و پود زندگی زن، عنصر مقاومت تنیده شده است و ساختار وجودی و لطافت قلب زن و اتصال او به انوار الهی نیز در این زمینه اثرگذار بوده است.
نهضت اهدای طلا و برپایی روضه های خانگی به مناسک اجتماعی تبدیل شده است
وی ادامه داد: در حال حاضر شاهدیم که ایمان به غیب در زندگی اجتماعی و در محیط جامعه نهادینه شده است، به گونه ای که بحث نهضت اهدای طلا به جریان مقاومت، برپایی روضه های خانگی و سفره های مذهبی زنانه امروز به مناسک اجتماعی و آیین تبدیل شده است و نشان می دهد که جریان مقاومت ادامه دارد.
مدیر کتابخانه بانو امین بیان کرد: در عصر حاضر در درگیری نوار غزه و لبنان با اسرائیل، از غزه تا ایران خط مقدم است، اما نوک درگیری در لبنان و غزه است اگر بخواهیم نسبت زن را با مقاومت را پیدا کنیم، باید بگوییم که امروز در فضای ادبیات ایمان به غیب و زندگی روزمره مقاومت چه جایگاهی دارد و زن ایرانی باید در کجای محور مقاومت بایستد و چه اقدام موثری را در این زمینه انجام دهد که اثرگذار و ماندگار شود، انجام نهضت اهدای طلا یک نمونه از حمایت های زنان از بحث مقاومت است که باید استمرار یابد و اطلاع رسانی شود.
حمایت ها و پشتیبانی زنان از جریان مقاومت
امین جواهری با اشاره به حمایت ها و پشتیبانی زنان از جریان مقاومت، خاطرنشان کرد: حمایت از جریان مقاومت به مثابه حمایت مادر از فرزندش در مرحله رشد و پرورش و به مرحله استقلال رسیدن است، در بحث اهدای طلای بانوان به جریان مقاومت نیز تبادل عاطفی میان زنان ایرانی با بانوان جریان مقاومت شکل گرفت، به تعبیر مقام معظم رهبری منظور از نقاط قوت زنانه اقدامی است که هیچ مردی نتواند آن اقدام را انجام دهد و در جریان نهضت طلا هم وجود زن می توانست، این حرکت را انجام دهد.
وی ابراز کرد: زنان ایرانی با این حرکت نشان دادند که قلبشان برای مردم لبنان و غزه و جریان مقاومت می تپد، از طرفی در بیانات مقام معظم رهبری نیز آمده است که مردم فلسطین خودشان باید برای تمامیت ارضی و جغرافیایی کشورشان تصمیم بگیرند و این استقلال بخشی مردم فلسطین همانند مادری که فرزندش ازدواج می کند، است که شیرینی استقلال پیدا کردن فرزند را به دور شدن از او ترجیح می دهد و در عین حال پس از استقلال یافتن فرزند همچنان از او حمایت می کند.
مقاومت در سبک زندگی فاطمی
وی با اشاره به عنصر مقاومت در سبک زندگی فاطمی گفت: پس از رحلت پیامبر(ص)، امام علی(ع) در برابر غصب خلافت سکوت کردند، چراکه قیام شمشیر و جنگ سخت موجب فروپاشی مدینه می شد، حضرت زهرا(س) با روشهای زنانه و با گریه، قیامشان را عاطفی کردند، تا اثرگذار و ماندگار شود، اشک های دختر پیامبر(ص)، تنها گریه برای رحلت پدر و یا خانه نشینی همسر نبود، بلکه یک اعتراض سیاسی و این حرکت برای اهل سقیفه خطرناک بود، زیرا که موجب بیداری قلب های مردم و منشا یک حرکت سیاسی و زمینه ساز رو شدن خباثت جریان سقیفه شد، هیچ جریانی همانند گریه های حضرت زهرا(س) نمی توانست این تحریف تاریخی(سقیفه) را برملا کند. در جایی که ایمان مردم در حال خاموش شدن بود، قیام عاطفی حضرت زهرا(س) در جامعه ماندگار شد، چون ما می بینیم که جنگ های احد، خندق، احزاب که در تاریخ اسلام شکل گرفت به اندازه قیام حضرت زهرا(س) مانایی و اثر بخشی نداشت.
امینجواهری خاطر نشان کرد: ما می بینیم که زحمات و سختی هایی که پیامبر(ص) متحمل شدند و همراهی امّابیها(ع) با پدر تنها همراهی یک پدر با دختر نبود، بلکه برای تشکیل حکومت صالحان در زمین بود و حضرت زهرا(س) مادریشان برای امت اسلام و زنده نگاه داشتن تشیع را از آن زمان آغاز کردند، امروز ما می توانیم بین جریان مقاومت و جایگاه زن در این زمینه با قیام عاطفی حضرت زهرا(س) پیوند برقرار نماییم.
مدیرکتابخانه بانو امین تصریح کرد: نهضت طلا یک نهضت عاطفی زنانه برای جریان حمایت از مقاومت می تواند باشد، که باید در بحث روایت آن به صورت قوی عمل شود.