حرکت جهادی کانون های مساجد با اندیشه و اخلاق تشکیلاتی
حرکت جهادي کانون هاي مساجد با انديشه و اخلاق تشکيلاتي
در یادداشتی به مناسبت میلاد پیامبر اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع) آمده است:

حرکت جهادی کانون های مساجد با اندیشه و اخلاق تشکیلاتی

با توجه به حرکت تشکيلاتي پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله و امام جعفر صادق عليه السلام در نشر انديشه اسلامي، چگونگي نقش آفريني کانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد که به عنوان مراکز فرهنگي و اجتماعي پويا در جامعه شناخته مي شوند در پيشبرد اين راهبردها مورد بررسي قرار گرفت.
شناسه خبر : 64401 تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ زمان انتشار : ۰۸:۴۴

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور ، علیرضا فیض آبادی فراهانی مدیر شبکه سازی ستاد در یادداشتی به بررسی فعالیت تشکیلاتی در سیره رسول اکرم (صلی الله علیه وآله) و امام جعفرصادق (علیه السلام) و چگونگی نقش آفرینی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد به عنوان مراکز فرهنگی و اجتماعی پویا در پیشبرد  این راهبردها پرداخته است.

در این یادداشت آمده است:

 

 سال روز ولادت با سعادت پیامبر خاتم حضرت محمد مصطفی صلی الله و علیه و آله و سلاله‌ی ایشان حضرت امام صادق علیه السلام تقارن مبارکی است. تشکیل نظام توحیدی با شاخصه های ایمان و معنویت ؛ قسط وعدل؛ علم ومعرفت؛ صفا واخوت؛ صلاح اخلاقی و رفتاری؛ اقتدار وعزت؛ کار و حرکت و پیشرفت دائمی از سوی پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله و تلاش مجاهدانه خلفائش از جمله امام صادق علیه السلام در حفظ این نظام باید سرلوحه ما در ادامه مسیر توحیدی ایشان باشد.

شایسته است حرکت فعالان فرهنگی به ویژه اعضای کانون های فرهنگی هنری فعال در مساجد ملهم از سیره اهل بیت علیهم السلام و آموزه های وحیانی آن ها در جهت تشکیل یک جبهه قدرتمند در مقابل هجمه شیطانی غرب و دنباله روان داخلی آن ها ، بروزرسانی شود.

 با هماهنگ شدن باور ها، ارزش ها و اولویت های رفتاری فعالان فرهنگی یک همگرایی عمیق در ماموریت ها و راهبرد ها در تحقق اهداف ترسیم شده از سوی مقام معظم رهبری حفظه الله تعالی در ایجاد تمدن نوین اسلامی و زمینه سازی ظهور حضرت صاحب الامر عجل الله تعالی فرجه الشریف و تشکیل جامعه آرمانی مهدوی صورت می گیرد.

امام صادق(علیه السلام)، مرد علم و دانش، مرد تشکیلات و مرد جهاد و مبارزه بود. یک عنصر فرهنگی نیز با بالا بردن دانش و آگاهی های دینی، سیاسی و کسب بصیرت، همسو با جامعه مومنین به تشکیلات توحیدی وفادار و هم نوا با آن حرکت می کند و به مبارزه و جهاد تبیین بر می‌خیزد.

مرد تشکیلات بودن یعنی ؛ در جبهه حق یک عنصر مطلوب در تشکیلات عظیم مؤمنان باشی ،تشکیلاتی به وسعت ایران اسلامی و یا به وسعت دل های بیدار در سراسر عالم ،تشکیلات یعنی وقتی امام جامعه اراده می‌کند آن چه را که او می‌خواهد مردم بدانند، نمایندگان او در سراسر عالم اسلام به مردم ‌بگویند تا بدانند. یعنی از همه جا بسیج همگانی برای رفع مشکلات اقتصادی برای اداره‌ی مبارزه‌ی سیاسی جبهه حق جمع کنند. یعنی نمایندگان او در همه‌ی شهرها، روستاها باشند که مردم به آنها مراجعه کنند و تکلیف دینی و همچنین تکلیف سیاسی خود را از آن بپرسند. فعالان کانون های فرهنگی هنری مساجد باید به مردم تبیین کنند که تکلیف سیاسی هم مثل تکلیف دینی واجب‌الاجرا است.

کانون های فرهنگی هنری مساجد با الهام از تشکیلات امام صادق علیه السلام با ترویج علم و دانش ، ایجاد و تقویت روابط در محلات و خانواده ها، تشویق به جهاد تبیین، می توانند در تقویت شبکه مومنین و تقویت روابط تشکیلاتی جامعه و تحقق آرمان ایران قوی گام بردارند.

 راهبرد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در ایجاد شبکه و تشکیلات کانون‌ها شامل چندین محور کلیدی است که به تقویت فعالیت‌های فرهنگی و هنری در مساجد و همچنین افزایش تعاملات اجتماعی و فرهنگی در سطح جامعه منجر می شود. برخی از این راهبردها به شرح زیر است:

ایجاد شبکه‌های ارتباطی: تشکیل شبکه‌های ارتباطی میان کانون‌های مختلف به منظور تبادل تجربیات، ایده‌ها و توسعه منابع مالی و انسانی

تقویت هویت فرهنگی: برگزاری نمایشگاه‌ها، مسابقات و جشنواره‌ها با هدف ترویج هویت اسلامی و ملی

همکاری با نهادهای دولتی و غیردولتی: ارتقاء سطح کیفی برنامه‌ها از طریق همکاری با سازمان‌ها و نهادهای مختلف

توسعه آموزش‌های تخصصی: ارتقاء سطح مهارت‌ و دانش اعضای کانون ها با برگزاری دوره‌های آموزشی

توجه به نیازها و مسائل محلی: برنامه‌ریزی برای پاسخگویی به نیازها و مسائل محلی جامعه از طریق فعالیت‌ کانون‌ها

فناوری‌های نوین:استفاده از فناوری‌های روز برای افزایش دسترسی، اطلاع رسانی و مشارکت مردم،از جمله شبکه‌های اجتماعی و سکوهای بر خط

برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری: سازماندهی رویدادهای مختلف فرهنگی و هنری به منظور جذب جوانان و خانواده‌ها به مساجد

کلمات کلیدی: هفته وحدت