«مسجد سینما» طرحی برای ترویج فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی
«مسجد سينما» طرحي براي ترويج فرهنگ و هنر انقلاب اسلامي
معاون فرهنگی هنری ستاد کانون های مساجد عنوان کرد:

«مسجد سینما» طرحی برای ترویج فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی

در روز ملي سينما ، مهدي مقدم هدف از اجراي طرح ملي «مسجد سينما» را ترويج فرهنگ و هنر انقلاب اسلامي با زبان فاخر هنر از طريق اکران فيلم هايي که با ماهيت مسجد و نقش آن همخواني دارند عنوان کرد.
شناسه خبر : 64272 تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۴۰۳ زمان انتشار : ۰۹:۴۰

به‌گزارش روابط‌عمومی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری کشور، به‌مناسبت «روز ملی سینما» در مصاحبه با مهدی مقدم، معاون فرهنگی هنری ستاد در رابطه با جزئیات و اطلاعات طرح ملی «مسجد سینما» گقتگو شد.

معاون فرهنگی هنری ستاد در ارائه اطلاعات کلی درباره این طرح، گفت: طرح ملی «مسجد سینما» با هدف ترویج فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی با زبان فاخر هنر آغاز شد و در این طرح تلاش شده تا از طریق هماهنگی و همکاری گسترده با برخی شرکت‌های سینمایی، فیلم‌هایی که با ماهیت مسجد و نقش آن همخوانی داشته باشد را در مساجد اکران کنیم.

مهدی مقدم تصریح کرد: از زمانی که «سامانه مسجد سینما» توسط ستاد در مهرماه 1402 ایجاد شد، این طرح با توسعه بیشتری همراه بوده است. در این سامانه فیلم‌های سینمایی قابل‌اکران در مساجد آورده شده که اعضاء می‌توانند فیلم موردنظر خودشان را انتخاب کنند و درخواست اکران بدهند.

وی ادامه داد : در این مدت بیش از 600 درخواست برای اکران 11 فیلم توسط 431 کانون فرهنگی هنری مسجد ثبت شده است که با ایجاد زیرساخت های لازم در مساجد امکان افزایش اکران ها مقدور خواهد بود.

معاون فرهنگی هنری ستاد درباره نحوه اکران این فیلم‌ها توضیح داد: مدیران کانون های مساجد بعد از آنکه فیلم موردنظر را انتخاب کردند، بایستی موقعیت اکران را مشخص کنند و بعد از آن بلیط‌ها را تا حداقل 30نفر برای مناطق روستایی و 50نفر برای مناطق شهری خریداری کنند. پس از آن شرکت پخش فیلم موردنظر با مدیران کانون ها تماس می‌گیرند و فرایندهای لازم برای اکران فیلم با هماهنگی آن‌ها پیگیری می‌شود.

مقدم درباره وضعیت حق نشر این فیلم‌ها، بیان کرد: پس از طی فرایند هماهنگی، امکان بارگیری فیلم برای یک بار اکران فراهم می‌شود که کد مخصوصی برای هرکدام از آن‌ها وجود دارد، البته امکان ذخیره فیلم‌ها وجود ندارد. بدین‌شکل مقررات مربوط به اکران و حق نشر کاملاً رعایت می‌شود.

وی درخصوص هزینه اکران فیلم‌ها گفت: هزینه بلیط برای اکران فیلم ها در مناطق روستایی بیش از 90درصد تخفیف و برای شهرها بیشتر از 70درصد تخفیف اعمال شده است.

معاون فرهنگی هنری ستاد در توضیح بیشتر برنامه‌های ستاد جهت اجرای طرح ملی مسجد سینما، عنوان کرد: در حال حاضر برای اکران این فیلم‌ها 16 رابط استانی وجود دارد که طی جلسات مختلف شیوه‌ها و راهکارهای مختلف برای توسعه این طرح به آن‌ها ارائه شده است. البته در بستر مجازی ارتباطات و هماهنگی‌ها به‌صورت مستمر انجام می‌شود.

مقدم افزود: این رابط‌ها در مساجد مختلف حضور پیدا می‌کنند و شرایط برای اکران آزمایشی فیلم‌ها با حداقل امکانات لازم را بررسی و فراهم می‌کنند. برای اکران فیلم‌ها، پخش باکیفیت تصویر و صدا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و این رابط‌ها با استفاده از امکانات مختلف در سایر مساجد و مراکز و البته ابتکارهای خود، زمینه‌ را برای پخش فیلم در مساجد بدون‌امکانات و کم‌امکانات ایجاد می‌کنند. البته بعضی شرکت‌ها «اکران سیار» را خودشان انجام می‌دهند.

وی از ضرورت انگیزه‌بخشی به رابط‌ها برای تلاش بیشتر در این زمینه اشاره کرد و گفت: این رابط‌ها داوطلبینی هستند که پس از ابراز تمایل به فعالیت در این زمینه، توسط ستادهای استانی معرفی شده‌اند و برای انگیزه‌بخشی به آن‌ها ستاد با همکاری شرکت‌ها مشوق‌هایی را نیز برای این رابط‌ها در نظر گرفته است.

معاون فرهنگی هنری ستاد اضافه کرد: بر این ‌اساس درصدی از فروش اکران جهت انگیزه‌بخشی به این رابط‌ها تعلق می‌گیرد که برای رابطان کوشا (2 اکران در ماه) 20درصد، رابطان پویا (3 الی 5 اکران در ماه) 40درصد و رابطان فعال (6 الی 10 اکران در ماه) 50درصد هزینه فیلم‌ها است. این برنامه‌ریزی نوعی اشتغال‌زایی برای علاقه‌مندان به این حوزه نیز محسوب می‌شود و البته تجربه کاری ارزنده‌ای را نیز در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

لازم به ذکر است که در سال 1379 در چهارمین جشن بزرگ سینمای ایران و همزمان با بزرگداشت صدمین سال ورود سینما به ایران، 21 شهریورماه به‌عنوان «روز ملی سینما» مطرح و وارد تقویم کشور شد.

کلمات کلیدی: طرح مسجد سينما