شهدای خدمت، الگوی حکمرانی در انقلاب اسلامی
شهداي خدمت، الگوي حکمراني در انقلاب اسلامي
یادداشت روابط عمومی ستاد کانون های مساجد به مناسبت هفته دولت:

شهدای خدمت، الگوی حکمرانی در انقلاب اسلامی

خدمت و درايت شهيدان رجايي و باهنر همچون برگ زريني بر تاريخ انقلاب اسلامي ايران مي‌درخشد و اين چشمه جوشان ارزش‌هاي انقلاب اسلامي نيز سال‌ها پرورش‌دهنده دولت‌مرداني بوده است که افتخار خود را خدمت به مردم مي‌دانستند.
شناسه خبر : 64095 تاریخ انتشار : ۵ شهريور ۱۴۰۳ زمان انتشار : ۱۱:۲۵

روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور همزمان با فرارسیدن هفته دولت با انتشار یادداشتی به مرور برخی از اهداف و ارزش های حکمرانی اسلامی و شهدای خدمت از آغاز انقلاب اسلامی ایران پرداخت.

متن یادداشت به شرح ذیل می باشد:

بسم الله الرحمن الرحیم

وَ إِنَّ عَمَلَكَ لَيْسَ لَكَ بِطُعْمَةٍ وَ لَكِنَّهُ فِي عُنُقِكَ أَمَانَةٌ

پیروزی انقلاب اسلامی ایران به‌ رهبری امام خمینی رحمت‌الله علیه در سال 1357 با ازبین‌بردن حکومت طاغوت، صفحه جدیدی از حکمرانی برمبنای عدالت اسلامی و محوریت خدمت‌گذاری دولتمردان را ایجاد کرد. تا قبل از آن حکومت‌مداران خود را ولی‌نعمت و منت‌گذار مردم می‌دانستند، درحالی‌که انقلاب اسلامی با الهام از قرآن کریم و الگوی حکمرانی امیر المومنین علیه‌السلام، مردم را ولی‌نعمت و منت‌گذار دولت‌مردان می‌داند و حکومت را همچون امانتی بر گردن مسئولان عنوان می‌کند که اساس آن حفظ حقوق مردم است.

بدیهی است که هر حرکت بزرگ در راستای تعالی جامعه انسانی با موانع و انحرافات بی‌شماری روبرو است که همچون فتنه‌ها بر سر راه قرار می‌گیرند تا عیار خدمت‌گزاران واقعی مردم و توان آن‌ها سنجیده شود. انقلاب اسلامی ایران نیز از این موانع مستثنی نبوده است و دولت‌مردان انقلابی همواره با مسئولیت‌هایی شامل اجرای دقیق فرامین الهی و قوانین انقلاب اسلامی برای رسیدگی به طبقه محروم، ایجاد عدالت و رفاه در جامعه، مبارزه با ظلم و فساد و غیره روبرو بوده‌اند.

اما روشنگری نسبت به فعالیت‌های منافقانه برخی از افراد نفوذی و متأثر از مکاتب منسوخ‌شده غربی مانند لیبرالیسم مسئولیت بسیار سنگینی بود که شهدای دولت‌ ، بهای آن را با خون خود پرداخت کرده‌اند.

شهیدان رجایی و باهنر، دو الگوی مهم در شیوه حکمرانی انقلاب اسلامی ایران هستند که علاوه‌بر اهتمام جدی نسب به اجرای وظایف و مسئولیت‌های خود برای جامعه، درباره اقدامات منافقانه و ظلم برخی دولتی‌ها به روشنگری پرداختند و نهایتاً در همین «کسوتِ خدمت به مردم» در هشتم شهریورماه سال 1360 به‌ فیض شهادت نائل آمدند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر فرزانه انقلاب اسلامی ایران در توصیف شهیدان رجایی و باهنر، آن‌ها را «مظهر علم و عمل» عنوان می‌کنند که نشان می‌دهد چقدر آگاهی نسبت به ارزش‌های انقلاب اسلامی در تحرک‌ و انگیزه مسئولان جمهوری اسلامی ایران برای خدمتگزاری به مردم مؤثر است.

خدمت و درایت شهیدان رجایی و باهنر همچون برگ زرینی بر تاریخ انقلاب اسلامی ایران می‌درخشد و این چشمه جوشان ارزش‌های انقلاب اسلامی نیز سال‌ها پرورش‌دهنده دولت‌مردانی بوده است که افتخار خود را خدمت به مردم می‌دانستند.

درهمین‌راستا بار دیگر بارقه‌های شهادت دولت‌مردان خدمتگزار بر صفحات تاریخ انقلاب اسلامی ایران نشست و «شهید رئیسی عزیز و همراهان او» نیز مجدداً الگوی یک دولت تراز انقلاب‌ اسلامی را زنده کردند و در هنگام خدمتگذاری به شهادت رسیدند. رهبر معظم انقلاب درباره شهید رئیسی عنوان کردند که «برای او صلاح و رضایت مردم که حاکی از رضایت الهی است بر همه چیز ترجیح داشت».

بنابراین دو ویژگی «اخلاص در عمل» و «خدمت به مردم» معیارهای برجسته یک مسئول جمهوری اسلامی است که نتیجه آن یک دولت پرانگیزه، پرتلاش و پویا خواهد بود.

بعد از شهادت رئیس‌جمهور دولت سیزدهم، مردم عزیز ایران با مشارکت پرشور خود در انتخابات تیرماه 1403، مسئولیت ریاست دولت را بر عهده آقای دکتر مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور محترم گذاشتند که تاکنون عزم و اقدامات ایشان بیانگر اهتمام به ارزش‌های انقلاب اسلامی در قالب خدمت واقعی به مردم است.

 امید است که با عنایت ویژه پروردگار، رئیس‌جمهور محترم بتواند امانتدار این مسئولیت بزرگ باشد و قدم‌های بزرگی در راستای خدمت به مردم و اعتلای جامعه اسلامی بردارد.

کلمات کلیدی: هفته دولت