مسجد عرصه بخش‌نامه و دستورالعمل نیست
مسجد عرصه بخش‌نامه و دستورالعمل نيست
رئیس ستاد کانون‌های مساجد در برنامه تهران 20 عنوان کرد:

مسجد عرصه بخش‌نامه و دستورالعمل نیست

حجت‌الاسلام خداداده با اشاره به اينکه مسجد يک زيست‌بومي دارد که درصورت اصلاح آن، اهداف مسجد محقق مي‌شود تأکيد کرد عرصه مسجد، عرصه ابلاغيه و دستور‌العمل نيست.
شناسه خبر : 63883 تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ زمان انتشار : ۱۳:۴۹

به‌گزارش روابط‌عمومی ستاد هماهنگی‌ کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، حجت‌الاسلام والمسلمین کمال خداداده، رئیس ستاد با حضور در برنامه تهران 20 شبکه‌ی تهران به‌مناسبت روز جهانی مسجد، به سؤالات مجری این برنامه پاسخ داد.

وی در این مصاحبه گفت: کانون‌های فرهنگی هنری مساجد یک هویت مستقل خارج از مسجد نیستند، باتوجه به ظرفیتی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در موضوعاتی مانند کتاب و کتاب‌خوانی، گروه‌های موسیقی، نمایش، رسانه و غیره دارد، این وزارتخانه برنامه‌ریزی کرده تا این موضوعات در مساجد از طریق کانون‌های فرهنگی هنری برای تربیت یک هنرمند مؤمن و انقلابی دنبال شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین خداداده، افزود: حدوداً 30 سال است که از تأسیس این کانون‌ها می‌گذرد و سایر موضوعات مانند بحث خانواده و حتی موضوعات ورزشی نیز به آن اضافه شده است.

وی درباره کارویژه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، توضیح داد: در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز طی چندین نوبت اساسنامه کانون‌ها اصلاح شده و در تعریف جدید کانون به‌عنوان دستیار فرهنگی امام جماعت مسجد در نظر گرفته شده است. کانون‌ها درواقع زیر نظر امام جماعت مسجد فعالیت می‌کنند و روند کار به این شکل است که ابتدا امام جماعت مسجد درخواست تأسیس کانون را ارسال می‌کند و پس از آن با تعیین ساختار مدیریتی آن که توسط خود امام جماعت مسجد معرفی می‌شود، شروع بکار می‌کند.

*جذب مردم به‌ویژه نوجوانان به مسجد با ابزار فرهنگ و هنر

رئیس ستاد درباره کارکرد این کانون‌ها، تشریح کرد: کارکرد اصلی این کانون‌ها استفاده از ابزار فرهنگ و هنر برای جذب جوانان و نوجوانان و همه اقشار به مسجد است، در این زمینه کانون‌ها با هماهنگی ستاد تلاش می‌کنند محتوا و ابزارهای لازم برای فراگیری و اجرای موضوعاتی نظیر گروه سرود، نمایش و غیره را در اختیار علاقه‌مندان قرار دهند.

وی تأکید کرد:  اما اصل کار کانون بحث «تربیت» است، به‌گونه‌ای نوجوان در کانون یک عضو فعال و کنشگر باشد، برای‌نمونه نوجوان بتواند مسئول روابط‌عمومی یا نشریه و غیره باشد. تقسیم این وظایف و مسئولیت‌ها می‌تواند منجر به تربیت آن‌ها شود.

*مسجد عرصه ابلاغیه و دستور‌العمل نیست

حجت‌الاسلام والمسلمین خداداده درباره روند تحقق اهداف مسجد، گفت: عرصه مسجد، عرصه ابلاغیه و دستور‌العمل نیست، نمی‌شود سازمان‌های ذیربط بخشنامه صادر کنند و همه مساجد ملزم به اجرای آن باشند، زیرا مسجد یک زیست‌بومی دارد که درصورت اصلاح آن، اهداف مسجد محقق می‌شود. این زیست‌بوم شامل امام جماعت موفق در مخاطب‌شناسی، آموزش فنون آموزش و غیره است.

رئیس ستاد با اشاره به قدرت رسانه در ترویج و تبلیغ مساجد، بیان کرد: رسانه‌ها دوربین‌هایشان را از مساجد خارج کردند و دیگر مساجد در قاب تلویزیون نیستند، اما جدیداً صداسیما اقدام به پخش مستقیم نماز جماعت مساجد مختلف شهر کرده است، وقتی افراد برای اقامه نماز جماعت گرد هم آمدند، این بیانگر یک برنامه‌ریزی موفق برای جذب مردم به مسجد است، بنابراین پخش زنده و مستقیم نماز جماعت در مساجد فقط یک قاب بدیهی نیست.

*حذف مردم از مسجد بسیار خطرناک است

وی در ادامه، افزود: یکی از دغدغه‌ها این است که درب مساجد باز نگه داشته شوند یا اصطلاحاً برقرار باشند، اما اینکه چگونه این اتفاق به‌صورت مستمر بیفتد، پیشنهادهای زیادی مطرح می‌شود. برخی می‌گویند که یک نفر را باید استخدام کنیم تا آنجا حضور داشته باشد، اما با این کار مطمئن باشید که مسجد برقرار نمی‌شود، صراحتاً می‌گویم که مسجد را مردم برقرار نگه می‌دارند. اگر مردم حضور داشته باشند تمام امورات مسجد با پیگیری‌ها آن‌ها عملیاتی می‌شود. حذف مردم از مساجد بسیار خطرناک است. ازسوی‌دیگر، مسجد اگر فقط نمازخانه باشد قطعاً شکست می‌خورد.

حجت‌الاسلام والمسلمین خداداده در توضیح بیشتر، تشریح کرد: کسی که امام جماعت است مهم‌ترین ویژگی او این است که عادل باشد، تشخیص این امر به عهده مردم است. برای‌مثال چند نفر وارد مسجدی می‌شوند که امام جماعت آن را نمی‌شناسند، اما چند نفری که از قبل مسجدی بودند شهادت می‌دهند و به‌نوعی امام جماعت را عادل معرفی می‌کنند. وقتی مردم امام جماعت را عادل بشناسند از او و عملکردهایش صیانت می‌کنند و زمینه برای حضور بیشتر مردم بیش‌ازپیش فراهم می‌شود.

کلمات کلیدی: روز جهاني مسجد