تقویت سرمایه اجتماعی دینی در طرح «سلام همسایه»
تقويت سرمايه اجتماعي ديني در طرح «سلام همسايه»

تقویت سرمایه اجتماعی دینی در طرح «سلام همسایه»

رئيس مرکز پژوهش‌هاي شوراي اسلامي شهر اصفهان گفت: سرمايه اجتماعي مردمي و ديني در طرح «سلام همسايه» کانون‌هاي فرهنگي و هنري تقويت مي‌شود.
شناسه خبر : 61959 تاریخ انتشار : ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان انتشار : ۲۰:۲۲

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد از استان اصفهان، طرح «سلام همسایه» به عنوان یکی از ناب ترین پروژه های پیشنهادی فرهنگی کانون های مساجد بود که مورد حمایت مدیریت شهری در اصفهان قرار گرفت و در قالب این طرح ارتباط بین مردم و مساجد رقم خورد.

 

نویسنده و طراح این اقدام فرهنگی با همکاری و مشارکت دستگاه های فرهنگی به ویژه شهرداری اصفهان تلاش کردند تا با غنای آن بسترسازی تقویت ارتباط مردم و مسجد بشوند.

این طرح باعث شده تا بچه های مسجد و متولیان این مرکز دینی با همسایگان مساجد ارتباط برقرار کرده و زمینه جذب و مشارکت در مسجد را فراهم سازند.

 

برای معرفی دستاوردها و برنامه های این طرح که مورد توجه مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر اصفهان قرار گرفته، با «مصطفی نباتی نژاد» عضو شورا و رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان گفتگو شد.

مقدمه و اساس پیشرفت این طرح در چه محوری قرار گرفت؟

با توجه به اینکه جامعه از ناهنجاری ها و بعضی از مشکلات از جمله گسست اجتماعی، بحران کاهش جمعیت مساجد به ویژه در گروه سنی جوان و نوجوان و بحران اعتماد عمومی به حاکمیت رنج می برد و نسبت به رفع این معضلات دغدغه بین اقشار دلسوز وجود دارد وجود طرح سلامت مسجد در جنبه فرهنگی و اعتماد سازی قادر به نقش آفرینی خواهد بود.

مسجد به عنوان یکی از پایگاه های اسلامی و حاکمیت در جمهوری اسلامی مطرح است و هرچقدر این اعتماد عمومی تقویت شود آنگاه برای نظام نیز کارآمد خواهد بود و با توجه به اینکه این مراکز دینی باید نقش محوری خود را ایفا کنند سرمایه گذاری در این حوزه لازم است.

روحانیون و متولیان مساجد باید دایره دید خود را از نمازگزاران به خانه ها و مراکز اقتصادی  و اجتماعی محیط اطراف مسجد توسعه دهند و چنین طرح هایی می تواند ارتباط را برقرار سازد.

 

نامگذاری طرح از چه منظری صورت گرفت؟

سلام و همسایه دو مولفه مهم برای این طرح هستند که سلام و سلام کردن یکی از توصیه های مهم دینی بوده و زمینه ساز پاداش و ارتباط بین مردم بوده و خیر و برکت زندگی در آن وجود دارد.

همسایه از نظر روایات نقش مهمی در زندگی انسان دارد که سفارش به احترام و خدمت به آن در کلام امیرالمومنین به صراحت وجود دارد که افراد پایبند به آن خیر می بینند.

همسایگی مسجد نیز چنین حقوق و اهمیتی را دارد که ارتباط گیری با آن به نفع جامعه و زندگی فردی خواهد بود و حالا سلام به چنین همسایه ای خیر و برکت به همراه دارد.

 

برنامه ریزی و چشم انداز طرح به چه سمت و سویی می رود؟

در بررسی های اولیه طرح مشخص شده که ۴۰۰ هزار منزل مسکونی، واحد تجاری و اداری در کلانشهر اصفهان وجود دارد و همزمان هزار مسجد نیز در این شهر احداث و فعال بوده که معادلات آماری از همسایگی تقریبی هر ۴۰۰ واحد مسکونی، تجاری و اداری برای یک مسجد حکایت می کند.

در مرحله اول همسایگی ۲۰۰ واحد مسکونی و تجاری برای هر مسجد مورد هدف قرار گرفته تا با فراگیری آن به عدد ۴۰۰ رسیده شود.

در چشم انداز طرح سلام همسایه، فراگیری آن در کل استان اصفهان و سپس به عنوان الگوی ملی مورد دقت بوده و متولیان امر این موضوع را دنبال می کنند.

مدیریت شهری چه سهمی در این طرح دارد؟

شهرداری اصفهان در هیجدهمین فراخوان حمایت از طرح های کانون های فرهنگی هنری مساجد کمک مادی و پشتیبانی های غیرنقدی و معنوی از مجریان این طرح داشته است.

سعی شده متناسب با نوع و تنوع برنامه های طرح، اعتبار حمایتی به کانون های مساجد اختصاص یابد تا این طرح به بهترین نوع اجرایی شود.

ذوق و تنوع فعالیت بچه های مسجد در محله ها متفاوت بوده و خلاقیت و نوآوری آن ها متفاوت بوده و دستاوردهای خوبی را نیز به همراه داشته است.

 

اثربخشی طرح چه نیاز و ملزماتی دارد؟

توسعه و رونق و کارآمدی حداکثری این برنامه نیازمند حضور پر رونق روحانی و امام جماعت مسجد در مرحله اول برای ارتباط گیری با منازل و واحدهای صنفی اطراف مسجد لازم است که چنین ارتباطی بیش از فعالیت بچه های مسجد می تواند کارساز باشد.

هر فردی برای اجرای این طرح مشارکت کند و بچه های مسجد و دیگر متولیان این مراکز دینی چنین برنامه ای را از خود بدانند و برای تقویت آن کار کنند.

بهره گیری از ظرفیت های متنوع و رسانه ها در توسعه طرح موثر بوده و آن را به عنوان ناب ترین پروژه فرهنگی برای تقویت سرمایه اجتماعی و دینی کارآمد می سازد.