برگزاری جشن‌های کرامت با هدف جریان آفرینی در کشور
برگزاري جشن‌هاي کرامت با هدف جريان آفريني در کشور
در نشست هماهنگی ستاد بزرگداشت دهه کرامت مطرح شد:

برگزاری جشن‌های کرامت با هدف جریان آفرینی در کشور

رئيس شوراي بزرگداشت دهه کرامت گفت: جشن‌هاي کرامت با هدف جريان آفزيني در کشور برگزار مي شود وهمين عمليات خرد فرهنگي بايد براي فرهنگ عمومي کشور مثمرثمر باشد.
شناسه خبر : 61751 تاریخ انتشار : ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان انتشار : ۱۶:۴۳

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، نشست شورای مرکزی گرامیداشت دهه کرامت صبح امروز (سه شنبه، ۱۱ اردیبهشت ماه) درمحل شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با حضور نمایندگان دستگاه های عضو برگزار شد.

 

حجت الاسلام «خداداده» در این نشست ضمن تشکر از زحمات و برنامه ریزی دستگاه ها و نهادهای مختلف این شورا و با اشاره به آغاز جشن های دهه کرامت همزمان با سالروز ولادت حضرت معصومه(س) اظهار کرد: جشن های دهه کرامت از حرم حضرت معصومه (س) و در سالروز ولادت آن حضرت آغاز می شود و با بزرگداشت حضرت شاهچراغ(ع) و روز بزرگداشت امامزادگان ادامه یافته و با جشن سالروز ولادت امام رضا(ع) پایان می یابد. هدف از این جشن ها جریان آفرینی و ارتقای فرهنگ عمومی در جامعه است.

 

رئیس شورای بزرگداشت دهه کرامت با تاکید بر نقش آفرینی مساجد، بقاع متبرکه و حسینیه ها در این ایام گفت: همین عملیات خرد فرهنگی باید برای فرهنگ عمومی کشور مثمرثمر باشد و تجربه چندین ساله نشان می دهد اگر برنامه ها به صورت جمعی و گروهی انجام شود، تاثیرگذاری آنها بسیار بیشتر می شود.

 

وی با اشاره به برگزاری جشن سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) در یک هزار نقطه کشور، افزود: ضرورت دارد که با اطلاع رسانی نهادها و مجموعه ها این جشن به صورت همزمان در اقصی نقاط کشور برگزار شود و رسانه ملی با پوشش این برنامه ابراز ارادت به روز بزرگداشت دختران را به خوبی انعکاس دهد، چراکه امروز نیازمند معرفی الگوها هستیم.

 

حجت الاسلام خداداده بزرگداشت روز دختر را موجب تقویت بنیان خانواده دانست و تصریح کرد: امروز دشمن تمام توان خود را به کار گرفته تا نهاد خانواده تضعیف شود؛ دهه کرامت بهترین فرصت برای ابراز ارادات نسبت به الگوهایی همانند حضرت معصومه کریمه اهل بیت(ع) است.

 

در ادامه این نشست، حجت الاسلام «محمدمهدی عرب‌انصاری» بیان کرد: لازم است، دهه کرامت را محور و نماد مشارکت دستگاه های اجرایی، فرهنگی و گروه های مختلف مردمی با محوریت اعتاب مقدسه بدانیم، خوشبختانه استقبال و حجم برنامه ها و عمق مشارکت دستگاه ها و سازمان ها دربرنامه های این ایام امسال بی سابقه بوده است.

برگزاری جشن‌های روز دختر در ۱۰۰۰ نقطه کشور/آغاز جشن‌های دهه کرامت با حضور رئیس‌جمهور

معاون امور مجلس واستان های شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی از پیش بینی تدارک بیش از ۹۰۰ برنامه تاکنون از سوی نهادها و دستگاه ها در این ایام خبر داد و گفت: بسیاری از این برنامه ها مفید است و جنبه ملی دارد و لازم است با فرهنگ سازی لازم این برنامه ها برای آینده بماند و منحصر به یک دهه و سال نشود.

 

وی افزود: دسته بندی این برنامه ها که اغلب برنامه های ماندگار است، ضرورت دارد؛ از طرفی با توجه به اینکه این روزها دل مردم به جهت مسئله غزه محزون است و همه از جنایت رژیم غاصب ناراحت هستیم، اگرچه در کنار آن شاهد اقتدار کشورمان و سپاه مقتدر بوده ایم اما به موضوع غزه نیز در این ایام توجه شود.

 

 حجت الاسلام عرب انصاری ایام دهه کرامت را فرصت تغییر حال مردم با جشن های مفرح و شاد دانست و خاطرنشان کرد: این دهه در تقویت روحیه نشاط اثرگذار است و همه دستگاه ها باید از ظرفیت خود در مسیر خدمت به مردم استفاده کنند و روحیه اخوت و برادری، مشارکت دینی و تقویت ایمانی گسترش یابد.

اهتمام به ترویج ولایت مداری حضرت شاهچراغ (ع)

وی همچنین از تدبیر رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی بر لزوم بهره گیری از اعتاب مقدسه در باشکوه تر کردن جشن های این ایام تقدیر کرد.

 

در ادامه «حجت الله طلایی» معاون اجتماعی، فرهنگی و تبلیغات آستان حضرت  شاهچراغ (ع) از برگزاری جشن های این ایام از ۲۰ اردیبهشت ماه خبر داد و گفت: مراسم راهپیمایی به مناسبت ولادت حضرت کریمه اهل بیت (ع) از بقعه ام احمد (ع) تا آستان حضرت شاهچراغ (ع) همراه با سخنرانی و اجرای برنامه های شاد برگزار می شود؛ همچنین اهتمام به ترویج ولایت مداری حضرت شاهچراغ (ع)، اجرای ویژه برنامه خادمان خدمت در قالب چاوش خوانی، مناجات خوانی، خطبه خوانی، برپایی محافل انس با قرآن کریم، نورافشانی، نقاره خوانی به مناسبت سالروز ولادت امام رضا (ع) از دیگر برنامه های مورد توجه توسط این آستان است.

 

در ادامه  حجت الاسلام «مشکاتی»، نماینده جامعه المصطفی(ص) العالمیه در ستاد بزرگداشت دهه کرامت از تدارک برنامه هایی با مشارکت دستگاه های مختلف خبر داد و افزود: جامعه المصطفی با مکاتبه با مراکز خارج و داخل کشور برنامه های ویژه ای از سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) تا سالروز ولادت امام رضا (ع) تدارک دیده است؛ ضمن اینکه انتشار محتوای فرهنگی به ۱۰ زبان زنده دنیا نیز در این ایام مورد توجه قرار گرفته است.

 

در ادامه این نشست، «حاجی رضا»، نماینده جمعیت هلال احمر در ستاد بزرگداشت دهه کرامت نیز با اشاره به تقارن هفته هلال احمر با دهه کرامت، گفت: برنامه های ویژه ای در این ایام با محوریت دهه کرامت برگزار می شود. همچنین، حضور در مراسم خطبه خوانی در حرم حضرت فاطمه معصومه(س)، اجتماع دختران، برپایی کاروان سلامت، اجتماع «طرح یاس» در سالروز ولادت امام رضا (ع) مورد توجه قرار می گیرد.

 

فضاسازی معنوی در مجتمع های مسکونی نیروهای مسلح

«بشارتی»، نماینده ستاد کل نیروهای مسلح از فضاسازی معنوی و تبلیغاتی در فضاها و مجتمع های مسکونی نیروهای مسلح خبر داد و گفت: تولید محتوا در شبکه های اجتماعی، برگزاری برنامه های ویژه در مجتمع های مسکونی، اجرای سرود، برپایی ایستگاه های صلواتی، تدارک ویژه برنامه های دهه کرامت در پادگان ها همراه با سخنرانی، تکریم روز دختر در خانه های سازمانی و اعزام کاروان به مشهد و قم از جمله این برنامه ها است.

در ادامه «مهدوی منش»، نماینده مجمع جهانی اهل بیت (ع) در ستاد بزرگداشت دهه کرامت با اشاره به اهتمام این مجمع به بحث قرآن و عترت گفت: با توجه به بیان مبحث تکریم در زیارت جامعه کبیره و نیز در حدیث ثقلین به همین جهت اهتمام بزرگداشت جشن های دهه کرامت در این مجمع مورد توجه بوده است و در همین راستا اولین کارگروه بین الملل مجمع جهانی اهل بیت (ع) اخیرا برگزار و بنا داریم با بهره گیری از ظرفیت فضای مجازی به مخاطبان تولید محتوا داشته باشیم.

 

وی از برگزاری جشن تکلیف دختران و پسران در نمایندگی های این مجمع در خارج از کشور خبر داد و اظهار کرد: نامگذاری ایام دهه کرامت با زبان های مختلف انجام خواهد شد و بنا داریم از ظرفیت خبرگزاری ابنا که دارای ۲۰ زبان است در حوزه بین الملل برای بزرگداشت این ایام بهره بگیریم.

 

«حمید سلیمی»، نماینده اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان در ستاد بزرگداشت دهه کرامت نیز از تدارک برنامه های ویژه ای توسط این اتحادیه در حوزه دختران خبر داد و افزود: با توجه به همزمانی ایام دهه کرامت با نمایشگاه بین المللی کتاب ویژه برنامه جشنی در نمایشگاه کتاب برگزار می شود و در مدارس تحت پوشش نیز برنامه ها و جشن های باشکوهی برپا خواهد شد؛ ضمن اینکه کتابهایی با محوریت دختران انتشار خواهد یافت.

 

وی از ویژه برنامه روایت دیجیتال خبر داد و ابراز کرد: این برنامه بازخوانی روایت های دختران است و در همین راستا ۳۰۰ مربی به منظور روایتگری در روز دختر در مدارس از دوره های ویژه بهره مند شده اند.

 

آیین خطبه خوانی با حضور تولیت اعتاب ایران و عراق

«فلاح پور»، نماینده حوزه هنری در ستاد بزرگداشت دهه کرامت نیز با اشاره به رویکرد حوزه هنری در اتکای به هنرمندان متعهد گفت: حوزه هنری با توجه به اقتضائات هر منطقه وزیست بوم در استان ها آثاری متناسب را منعکس کند تا از این طریق هنرمندان را نسبت به مناسبت ها حساس نماید.

 

وی ادامه داد: اهتمام به تولید آثار رضوی یکی از موضوعات مورد توجه هنرمندان است، از همین رو گعده هایی را با حضور هنرمندان برگزار کرده ایم و بنا داریم در ایام دهه کرامت محافل شعر در شهرهای اصفهان، قم، مشهد و شیراز برگزار شود.

 

«امیر حسینی طلب»، نماینده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هم از تدارک ۱۴ برنامه همزمان با ایام دهه کرامت خبر داد و اضافه کرد: گردهمایی دختران دانشجو در حرم حضرت معصومه (س) با حضور پنج هزار دانشجو، اجتماع دختران در دانشگاه ها، برپایی جشن تکلیف فرزندان اساتید و کارکنان، تدارک وبینارهای مختلف علمی با عنوان حضرت فاطمه معصومه (س) الگوی زن مسلمان و نیز اعلام اعتراض به بحث جنایت های غزه و نیز تقدیر از پاسخ قاطعانه به رژیم صهیونیستی از موضوعات مهمی است که ضرورت دارد مورد اهتمام قرار گیرد.

 

در ادامه حجت الاسلام «مشکاتی»، نماینده آستان حضرت فاطمه معصومه (س) در ستاد بزرگداشت دهه کرامت گفت: جشن های دهه کرامت از ۲۰ اردیبهشت یک روز قبل از سالروز ولادت کریمه اهل بیت (س) همراه با آیین خطبه خوانی با حضور تولیت اعتاب ایران و عراق آغاز می شود.

 

وی از برگزاری جشن های ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) و اجتماع در اولین روز دهه کرامت در شهر مقدس قم و دیگر استان ها خبر داد و تصریح کرد: جشن محوری دیگری نیز در عصر روز ۲۰ اردیبهشت در میدان امام خمینی(ره) در جوار حرم حضرت فاطمه معصومه (س) و چند نقطه از کشور برگزار می شود.

 

تدارک ۵۰ برنامه ویژه ملی و استانی

وی همچنین به تدارک ۵۰ برنامه ویژه ملی و استانی از طرف آستان حضرت فاطمه معصومه (س) با مشارکت نهادها و دستگاه ها اشاره کرد و گفت: بنا داریم دبیرخانه دایمی ستاد ملی تکریم دختران در حرم کریمه اهل بیت (ع) راه اندازی نماییم.

 

این گزارش می افزاید، در ادامه این نشست، «موسوی»، نماینده حوزه بانوان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به تدارک همایش بانوان در ایام دهه کرامت با حضور ۸۰۰ نفر گفت: تجلیل از زنان تاثیرگذار و برپایی مراسم پیاده روی خواهران در قم از جمله این برنامه ها است.