بخش محتوایی برنامه های دهه کرامت باید پاسخگوی نیازهای روز مردم باشد
بخش محتوايي برنامه هاي دهه کرامت بايد پاسخگوي نيازهاي روز مردم باشد
در نشست شورای مرکزی بزرگداشت دهه کرامت کشور مطرح شد؛

بخش محتوایی برنامه های دهه کرامت باید پاسخگوی نیازهای روز مردم باشد

حجت الاسلام قاضي عسگر در نشست شوراي مرکزي بزرگداشت دهه کرامت گفت: تقويت همدلي اجتماعي، مهرورزي، جهاد تبيين و موضوع اميدآفريني از جمله اولويت هايي است که بايد در برنامه هاي دهه کرامت مورد توجه قرار بگيرد.
شناسه خبر : 61559 تاریخ انتشار : ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان انتشار : ۱۶:۲۳

 

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور دومین نشست شورای مرکزی بزرگداشت دهه کرامت با حضور حجت الاسلام خداداده رئیس این ستاد حجت الاسلام قاضی عسگر، تولیت آستان حضرت عبدالعظیم علیه السلام و نمایندگان سازمان های مختلف عضو این شورا در حرم حضرت عبدالعظیم علیه السلام برگزار شد.

حجت الاسلام قاضی عسگر تولیت حرم حضرت عبدالعظیم در این نشست ضمن تسلیت سالروز وفات امامزاده واجب التعظیم حضرت عبدالعظیم اظهار کرد: اینکه گفته می شود مردم از دین گریزان هستند واقعیت بیرونی ندارد. ما در برنامه های مختلفی که در طول سال برگزار می شود شاهد استقبال مردم از فراگیری آموزه های دینی هستیم.

وی خاطرنشان کرد: مردم طالب معارف و آموزه هاي دینی هستند، اما اینکه چه محتوایی به آنها ارائه می شود بسیار اهمیت دارد. اگر بتوانیم از نظر محتوایی پاسخگوی نیازهای روز جامعه و مردم باشیم بسیار تاثیرگذار خواهد بود. 

حجت الاسلام قاضی عسگر گفت: در برنامه های دهه کرامت موضوعات محتوایی، بیش از پیش و با شکل کاربردی هم در اعتاب مقدسه و هم در مساجد مدنظر قرار گیرد.‌

وی تاکید کرد: تقویت همدلی اجتماعی، مهرورزی، جهاد تبیین و موضوع امیدآفرینی از جمله اولویت هایی است که باید در برنامه های دهه کرامت مورد توجه قرار بگیرد.


در ادامه حجت الاسلام والمسلمین خداداده از تدارک ۷۲۰ عنوان برنامه ملی و بین‌المللی ویژه بزرگداشت دهه کرامت خبر داد و گفت: این برنامه ها در هشت هزار نقطه اجرا می‌شود

وی با بیان اینکه با همکاری دستگاه ها و نهادهای مختلف همه ساله شاهد جریان آفرینی در ایام دهه کرامت بوده ایم و این برنامه ها همواره منشأ خیرات بوده است، گفت: امسال هم بیش از ۷۲۰ عنوان برنامه مفصل ملی و بین المللی در بیش از هشت هزار نقطه کشور برگزار می شود.

رییس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور بیان کرد: ابتدایی ترین برنامه ایام دهه کرامت جشن دختران انقلابی است که قرار است در هزار نقطه کشور با محوریت حرم حضرت فاطمه معصومه (س) برگزار شود. همچنین، در شهرهایی که بانوان فاخر و شخصیت های اسلامی دفن هستند در این ایام برنامه های ویژه ای برگزار می شود.

حجت الاسلام خداداده تصریح کرد: با راهبری شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در استان ها در ایام دهه کرامت برنامه های متنوعی برنامه ریزی و اجرا می شود و جشن های زیر سایه خورشید که بیش از ۱۷ سال سابقه دارد، برگزار می شود.

توجه به زیست عفیفانه در برنامه های دهه

وی بر لزوم تولید محتواهای غنی توسط اهل منبر و افرادی که مسئولیت اجتماعی دارند، تاکید کرد و گفت: ضرورت دارد در ایام دهه کرامت موضوع زیست عفیفانه، اقتدار ملی، غرور ملی و نیز بزرگداشت شهدای مقاومت مورد توجه قرار گیرد تا این برنامه ها و محتواها برای مردم تاثیرگذاری داشته باشد.

محمدی، نماینده آستان قدس رضوی در ستاد بزرگداشت دهه کرامت نیز دراین نشست گفت: در آستان قدس رضوی در سه مناسبت نوروز، شهادت امام رضا (ع) و ولادت آن حضرت(ع) همه ساله ستاد ویژه ای به منظور غنی تر برگزار شدن برنامه های این ایام تشکیل می شود. در همین راستا بنا داریم در ایام دهه کرامت برنامه های این ایام با شکوه و جلوه ویژه ای برگزار شود.

وی افزود: به تدبیر تولیت آستان حضرت امام رضا (ع) دبیرخانه دهه کرامت در مجاورت حرم امام رضا (ع) شکل گرفته است تا در طول سال برای ایام دهه کرامت برنامه ریزی صورت گیرد و برنامه های این ایام با انسجام بیشتری دنبال شود.

وی ادامه داد: این آستان هر سال یک حدیث از امام رضا (ع) را مبنا قرار می دهد و بر اساس این حدیث بسته های ترویجی و فرهنگی برای مخاطبان تدارک می بیند.

برگزاری پنجمین کنگره امام رضا (ع) با حضور رئیس جمهور

محمدی از برگزاری پنجمین کنگره امام رضا (ع) در ۲۴ و ۲۵ اردیبهشت ماه در مشهد مقدس با حضور رییس جمهور خبر داد و افزود: این کنگره با حضور اندیشمندان برگزار می شود؛ ضمن اینکه بنا داریم همانند سال های گذشته در شب ولادت امام رضا (ع) ویژه برنامه خانواده امام رضایی ها را با همکاری عتاب مقدسه برگزار کنیم.

رجب پور، نماینده بنیاد بین المللی امام رضا (ع) در ستاد بزرگداشت دهه کرامت از دیگر افراد حاضر در این نشست بود که با اشاره به برگزاری جشنواره امام رضا (ع) به همت این بنیاد از ۲۱ سال گذشته گفت: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری و مسئولان تلاش داریم که برنامه های ایام دهه کرامت با رویکرد مردمی برگزار شود. در همین راستا امسال ۵۰۰ رویداد مردمی با موضوعات تئاتر، سرود و شعر در دست اجرا قرار دارد.

راه اندازی ستاد دائمی تکریم دختران

در ادامه این نشست، حجت الاسلام مشرف، معاون فرهنگی آستان حضرت فاطمه معصومه (س) بیان کرد: این آستان با همکاری معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری تلاش دارد که دبیرخانه دایمی ستاد تکریم دختران را در آستان حضرت فاطمه معصومه (س) تشکیل دهد تا در حوزه بانوان و تکریم دختران نقش راهبردی و ستادی را ایفا نماید و از این  طریق تلاش کند الگوهایی همانند کریمه اهل بیت (ع) را به دختران معرفی کند.

وی با بیان اینکه مراسم افتتاحیه جشن های دهه کرامت یک روز قبل از ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) (۲۰ اردیبهشت) در این آستان مقدس برگزار می شود، گفت: جشن های گرامیداشت ولادت کریمه اهل بیت (ع) سه روز ویژه دختران و بانوان برگزار می شود؛ ضمن اینکه اجتماع با شکوه دختران و بانوان در همین روز علاوه بر استان قم همزمان در بسیاری از استان ها برپا می شود.

تقدیر از دختران برگزیده در مساجد

در ادامه این نشست، حجت الاسلام سیدمهدی ماجدی، نماینده کارگروه مساجد و بقاع متبرکه جشن مادر و دختری در مساجد محوری همزمان با ایام دهه کرامت خبر داد و افزود: این جشن علاوه بر مساجد تهران در استان ها نیز برگزار می شود؛ ضمن اینکه همزمان با این ایام از دختران برگزیده در مساجد تقدیر به عمل می آید.

وی از تشکیل شبکه رضوی به منظور حمایت از مساجد همنام امام رضا (ع) و حضرت فاطمه معصومه (س) در مساجد خبر داد و افزود: از ائمه جماعات مساجد خواسته شده است که در این ایام در مدارس نزدیک مسجد حضور یابند و روز دختر را به دانش آموزان دختر تبریک بگویند.

در ادامه این نشست علی‌محمد قادری، رییس سازمان بهزیستی کشور از همکاری این سازمان با دستگاه ها و نهادها به منظور باشکوه برگزار شدن جشن های دهه کرامت خبر داد و گفت: ۱۸ سال است که کنگره ادبیات عاشورایی با حضور دختران و فرزندان معلول شاهد برگزار می شود و این آمادگی را داریم که کنگره شعر و ادبیات رضوی را نیز در ایام دهه کرامت برگزار نماییم.

رییس سازمان بهزیستی از آمادگی این سازمان به منظور همکاری با موسسات و خیریه های کشور خبر داد و گفت: یکی از برنامه های پیشنهادی این سازمان برای ایام دهه کرامت اعزام زائر اولی های ایتام و دختران معلول از قم به مشهد را داریم. همچنین بنا داریم جشن تکلیف دختران معلول را برگزار نماییم.

در بخش دیگری حجت الاسلام سید محسن محمودی، رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران گفت: این شورا آمادگی دارد با محوریت اعتاب مقدسه جشن های دهه کرامت و نیز تکریم بانوان را مورد توجه قرار دهد.

حجت الاسلام محمودی خاطرنشان کرد: اهتمام نیروهای مسلح به روز دختر، ارایه محتوا در این روز در تریبون های نماز جمعه و اهتمام به ترویج فرهنگ فاطمی، رضوی و حسنی (ع) در این ایام مورد توجه قرار خواهد گرفت.

همچنین اسفاری، نماینده نهاد کتابخانه های عمومی در ستاد بزرگداشت دهه کرامت گفت: با توجه به تقارن دهه کرامت و نمایشگاه کتاب بنا داریم جشنواره کتاب رضوی را برگزار کنیم. این جشنواره سال گذشته با حضور یک میلیون نفر برگزار شد.

وی با اشاره به ظرفیت ۸۰۰ کتابخانه نهاد کتابخانه های عمومی در روستاها گفت: پنج میلیون نفر در کتابخانه های عمومی عضویت دارند که دو و نیم میلیون نفر آنها کودک و نوجوان هستند، بنابراین می توانیم از این ظرفیت برای ترویج فرهنگ رضوی بهره برداری نمی آییم.

وی آذین بندی کتابخانه ها، عضویت رایگان بانوان، برگزاری جلسات گفت و گوی آزاد و برپایی جشن های روز دختر را از دیگر برنامه های تدارک دیده شده از سوی این نهاد در این ایام دانست.

 

 برگزاری نشست دختران و همسران سفرای جمهوری اسلامی با هدف تبیین ویژگی های حضرت فاطمه معصومه (س)

 زهرا کوهساری، نماینده معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری نیز از برگزاری نشست دختران و همسران سفرای جمهوری اسلامی با هدف تبیین ویژگی های حضرت فاطمه معصومه (س) همزمان با ایام دهه کرامت خبر داد و گفت: برگزاری نشست با حضور دختران فعال در فضای مجازی، اعلام اعتراض دختران ایران به روسای مجامع بین المللی در خصوص جنایات رژیم اشغالگر صهیونیستی به دختران و بانوان غزه را از دیگر برنامه های تدارک دیده شده در این ایام است.

وی افزود: پیشنهاد می شود همزمان با دهه کرامت این امکان فراهم شود که دختران نوجوان در اعتاب مقدسه بتوانند به عنوان خادم فعالیت نمایند.

در ادامه نشست حجت الاسلام محمد مهدی عرب انصاری، معاون امور استان های شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گفت: در ایام دهه کرامت چند موضوع از اهمیت برخوردار است، اول اینکه سیاست های ابلاغی امام (ره) در این زمینه مورد توجه بوده است و با توجه به اینکه اعتاب مقدسه خاستگاه مومنین و مردم ولایت مدار است، ضرورت دارد که دستگاه های فرهنگی در ایام دهه کرامت برنامه های محتوایی اثرگذار تولید کنند.

وی ادامه داد: ظرفیت های بسیاری برای اجرای جشن های دهه کرامت وجود دارد که لازم است از این ظرفیت ها به نحو احسن بهره برداری شود.

وی از هماهنگی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با مسئولان مربوطه به منظور بسط و گسترش برنامه های این دهه خبر داد و گفت: با همکاری اعتاب مقدسه و با بهره گیری از ظرفیت های لازم می توان فعالیت های اجتماعی و فرهنگی متنوعی در این ایام برگزار کرد.

مصطفی بهارلویی، نماینده جامعه اصناف و بازار در ستاد بزرگداشت دهه کرامت هم از آذین بندی بازار، چراغانی و برپایی ایستگاه های صلواتی در این ایام خبر داد و گفت: تولید محتوا پیرامون احادیث امام رضا (ع) و حضرت فاطمه معصومه (س)، اجرای برنامه های مختلف در مساجد شاخص، صنوف و پاساژها، اطلاع رسانی به هشت هزار و ۵۰۰ اتحادیه پیرامون بزرگداشت دهه کرامت در این ایام مورد توجه قرار می گیرد.