اینجا مدیریت برنامه ها بر دوش جوانان و نوجوانان است
اينجا مديريت برنامه ها بر دوش جوانان و نوجوانان است
گزارش روابط عمومی کانون مساجد خراسان جنوبی از مسجد امام حسن مجتبی (ع) نهبندان؛

اینجا مدیریت برنامه ها بر دوش جوانان و نوجوانان است

بچه هاي مسجد امام حسن مجتبي(ع) خودشان چاي افطاري را آماده، نان مي‌گيرند، سفره را پهن مي کنند و از روزه داران پذيرايي مي‌کنند. همه نوجوانان اين مسجد مسئوليت دارند و به شخصيت آنها احترام گذاشته شده است، اين شاخصه مهم؛ اين مسجد را تبديل به جوان ترين مسجد شهرستان نهبندان کرده است.
شناسه خبر : 61136 تاریخ انتشار : ۷ فروردين ۱۴۰۳ زمان انتشار : ۱۲:۰۹

روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان جنوبی؛ هنوز دقایقی تا پخش صدای ملکوتی اذان از بلندگوی مسجد امام حسن مجتبی(ع) نهبندان باقی مانده اما نوجوانان زیادی با شوق فراوان در مسجد به چشم می خورند. شاخصه اصلی و تفاوت این مسجد؛ حضور پرشور نوجوانان و جوانان در اینجا است که این مسجد را به معنای واقعی پاتوقی فرهنگی و محلی برای رفاقت جوانان و نوجوانان کرده است.

عقبه مساجد همین بچه های مسجد هستند، از هیئت امنای مسجد گرفته تا امام جماعت، کانون فرهنگی هنری و پایگاه بسیج و خادم؛ سعی دارند تا مسجد محل گفت و گوی نوجوانان باشد، با هر روشی چه از باب احترام و چه از باب مسئولیت دادن، شخصیت نوجوانان محترم شمارده می شود و این شمه ای از شخصیت رسول الله(ص) است که در این مسجد به نمایش گذاشته می شود.

ارکان این مسجد می گویند سعی می کنیم به دنبال نوجوانان و جوانان برویم و با آنها دوست شویم چراکه مسجد فقط محل اقامه نماز نیست. جوان و نوجوان ما چه دختر و چه پسر باید با مسجد دوست شوند تا اخلاق دینی را کسب و به جامعه القا کنند.

پهن شدن سفره کرامت حسنی برای هزاران نفر

ابراهیم رحیمی‌رومه مدیر کانون فرهنگی هنری مسجد امام حسن مجتبی (ع) نهبندان در گفت و گو با روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنر ی مساجد اظهار داشت: سال ۱۳۹۱ مسجد امام حسن مجتبی(ع) در محله مسکن مهر فاز یک تاسیس و به دنبال آن در سال ۱۳۹۷ کانون امام حسن مجتبی(ع) تاسیس شد، از زمان تاسیس مسجد هر سال جشن محوری ولادت و شهادت این امام همام برگزار و هر ساله بیش از هزار نفر در شام ولادت و شهادت شرکت می کنند.

به گفته وی؛ به رسم هر سال جشن محوری ولادت امام حسن مجتبی(ع) امسال هم برگزار و سفره های افطاری برای پذیرایی هزار نفر در شب ولادت این امام رئوف، در مسجد پهن می شود.

حضور فعال ۲۰۰ نوجوان در مسجد امام حسن مجتبی(ع)

مدیر کانون فرهنگی هنری مسجد امام حسن مجتبی (ع) نهبندان با بیان اینکه حضور نوجوانان و جوانان در فعالیت های مسجد شاخص تر از سایر مساجد نهبندان است، افزود: ۲۰۰ نوجوان این مسجد در تمامی برنامه های مسجد حضور دارند، تمامی فعالیت های افطاری، جمع آوری هزینه ها، چیدن سفره های افطاری و توزیع و پخش آن به همت همین نوجوانان ۱۰ تا ۱۸ سال سن انجام می شود.

رحیمی رومه تصریح کرد: ۲۰ درصد از اعضای نوجوان این مسجد در مدارس نمونه در حال تحصیل هستند و سال گذشته چهار نفر از اعضای نوجوان کانون این مسجد در رشته تربیت معلم پذیرفته شدند.

وی با اشاره به گروه سرود سردار دل های این مسجد، گفت: این گروه سرود با همکاری ۱۸ نفر تشکیل شده که در تمامی مراسمات مختلف شهرستان اجرای برنامه دارند، این گروه حضور فعالی هم در نمازجمعه شهرستان دارند، یکی مکبر و دیگری موذن و بچه های دیگر در سایر بخش ها مجری و یا مسئولیت دارند.

درخشش کانون امام حسن مجتبی(ع) برای پنجمین بار در کشور

رحیمی رومه از فعالیت های صورت گرفته برای جذب نوجوانان به مسجد امام حسن مجتبی(ع) گفت و ادامه داد: برای جذب بچه ها به مسجد، هر هفته اردوهای درون شهری دوچرخه سواری برگزار می کنیم و هر فصل هم اردوی برون استانی به مشهد مقدس و قم داریم.

وی افزود: فعالیت های ورزشی هفته ای دو روز، برگزاری حلقه های معرفتی هر هفته دو جلسه، گروه نمایشی و تواشیح از دیگر برنامه های فرهنگی این کانون برای نوجوانان است.

مدیر کانون فرهنگی هنری مسجد امام حسن مجتبی(ع) نهبندان از درخشش کانون در سطح ملی خبر داد و گفت: این کانون تاکنون پنج مقام کشوری کسب کرده است، به طور مثال رتبه اول شبکه رابطین و چندین مرحله در رواق رسانه و همدلی رتبه هایی در سه سال اخیر کسب کرده است.

منیت های کنار گذاشته شده در مسجد امام حسن(ع)

رحیمی رومه با بیان اینکه در ایام ماه مبارک رمضان نماز جماعت هر سه وعده صبح، ظهر و شب در محل مسجد برگزار می شود، گفت: حضور نوجوانان برای اقامه نماز چشمگیر است، همچنین همدلی بین ارکان مسجد برقرار و مشکلی خاصی نداریم چراکه منیت ها کنار گذاشته شده است.

وی از وجود یک گروه جهادی در مسجد امام حسن مجتبی(ع) خبر داد و گفت: کارهای جهادی مسجد در محله و شهر انجام شده و حسینیه مسجد با ۱۲۰ متر زیر بنا را افزایش دادیم، دیوار چینی محوطه و سنگ کاری مسجد به همت این گروه انجام شده است.

وی همچنین از اقدامات عمرانی برای ۶ خانه محرومین از جمله گاز کشی، گچ کاری و سایر خبر داد.

مدیر کانون و رئیس هیئت مدیره مسجد امام حسن مجتبی(ع) از برگزاری کلاس های تقویتی به صورت رایگان برای دانش آموزان خبر داد و گفت: برنامه شبی با مسجد هم برگزار و بچه ها هفته ای یک بار هم فیلم سینمایی تماشا می کنند و مسابقات فوتبال ملی هم در مسجد پخش می شود که با استقبال خوبی همراه است.

وی یادآور شد: بیشتر برنامه های محوری و ملی در مسجد برگزار می شود و از فعالین مسجدی با اهدای جوایز قدردانی می شود.

رحیمی رومه از دیدار با خانواده شهدا در مناسبت های مختلف خبر داد و گفت: ۶ خانواده شهید در محل شناسایی شده اند و یادواره شهدا هم سالی یک بار برگزار می شود.

وی گریزی به پایگاه بسیج مسجد هم زد و افزود: پایگاه بسیج مسجد هم جزو پایگاه های برتر شهرستان است، شناسایی نیازمندان محله انجام شده و هر ماه ۴۰ خانواده تحت پوشش مسجد کمک های مومنانه دریافت می کنند.

مدی کانون فرهنگی هنری مسجد امام حسن مجتبی(ع) گفت: در شب ولادت کریم اهل بیت(ع) جشنی محوری اجرا و ۴۰ بسته غذایی بین نیازمندان توزیع خواهد شد، این کمک ها در ماه مبارک رمضان بیشتر هم می شود.

وی تعداد اعضای کانون را ۵۶۳ نفر عنوان کرد و گفت: از این تعداد ۱۵۰ نفر در برنامه های فرهنگی مسجد فعال هستند.

روحیه همدلی در مسجد امام حسن مجتبی(ع)

علی اکبر علیرضائی فرمانده پایگاه مقاومت بسیج امام حسن مجتبی(ع) هم از جشن محوری ولادت امام حسن مجتبی(ع) خبر داد و به روابط عمومی کانون های مساجد گفت: گروه موسیقی محلی، افطاری و پذیرایی ویژه هزار نفر در این جشن تدارک دیده شده است.

وی با بیان اینکه همه فعالیت های مسجد به صورت مشارکتی و جمعی دنبال می شود، افزود: این روحیه همدلی در مسجد شکل گرفته است که خود یک امتیاز ویژه نسبت به سایر مساجد است.

علیرضائی تصریح کرد: ارکان مسجد امام حسن مجتبی(ع) یک گروه همدست و همدل هستند که مخلصانه پای کار مسجد هستند، چراکه منیت ها کنار گذاشته شده است.

وی از گسترده شدن سفره های ساده افطاری در هر شب ماه مبارک رمضان در این مسجد خبر داد و گفت: برای پهن شدن این سفره های باصفا یک ریال دولتی هزینه نمی شود و مردم و خیرین به صورت مشارکتی پای کار هستند.

توزیع ۶۰ بسته معیشتی بین نیازمندان محله

فرمانده پایگاه مقاومت بسیج امام حسن مجتبی(ع) گریزی به مرکز نیکوکاری این مسجد زد و گفت: به همت این مرکز نیازمندان محله شناسایی شده اند و ۶۰ بسته معیشتی در شب ولادت بین نیازمندان توزیع خواهد شد که برای این مهم تاکنون ۸ میلیون تومان توسط خیرین جمع آوری شده است.

وی از مسجد امام حسن مجتبی(ع) به عنوان جوان ترین مسجد شهرستان نهبندان یاد کرد و گفت: نوجوانان و جوانان مشارکت خوبی در این مسجد دارند و همه برنامه ها، تقسیم شده است؛ همه احساس شخصیت و مسئولیت دارند و هر مسئولیت تفکیک شده است که کمتر جایی این انسجام به چشم می خورد.

علیرضائی تصریح کرد: کادرسازی و جانشین سازی به وسیله نیروهای جوان انجام شده است؛ برنامه های متنوع مسجد موجب گرایش نوجوانان به مسجد شده است قبلا برنامه ها صرف قرآنی بود که بعد به سمت تنوع برنامه های فرهنگی، ورزشی و هنری رفتیم، برگزاری اردوهای سیاحتی زیارتی، استخر شنا، کوهنوردی و سفرهای زیارتی از جمله این برنامه ها بود.

به گفته وی؛ در مسجد امام حسن مجتبی(ع) به بچه ها شخصیت و مسئولیت دادیم، خودشان چای افطاری را آماده می کنند، خودشان در صف نانوایی نان می گیرند، سفره را پهن می کنند و از روزه داران پذیرایی می کنند، در واقع بزرگترها مهمان بچه ها هستند.

فرمانده پایگاه مقاومت بسیج امام حسن مجتبی(ع)  افزود: بچه های این مسجد از دانش آموزان برتر مدارس هستند که بیشتر در مدارس نمونه تحصیل می کنند و یا رتبه های خوب کنکور را کسب کرده اند.

علیرضائی از برگزاری اعتکاف علمی و درسی در ایام امتحانات برای نوجوانان خبر داد و گفت: برگزاری دورهمی ها در مسجد و گفت وگو با نوجوانان و یا همسفر شدن با بچه ها در اردوهای زیارتی، این مسجد را تبدیل به پاتوقی برای نوجوانان کرده است.

وی از برگزاری محافل قرآن و تفسیر قرآن در این مسجد هم خبر داد و گفت: نوجوانان این مسجد در اقامه نماز جماعت، محافل قرآنی، برگزاری سرود، تواشح، گروه های نمایشی و یا برنامه های نماز جمعه حضور فعال و پرشوری دارند.

اجرای طرح تربیتی عماد و طوبی برای نوجوانان مسجدی

حجت الاسلام محمد سنجری امام جماعت مسجد امام حسن مجتبی(ع) هم به روابط عمومی کانون مساجد گفت: مسجد امام حسن مجتبی(ع) در منطقه مسکن مهر فاز اول شهرستان نهبندان و در یک بافت جمعیتی مردم جوان قرار دارد.

وی با بیان اینکه نوجوانان زیادی در این منطقه حضور دارند، افزود: متناسب با این جمعیت مسجد برنامه‌های زیادی از جمله طرح تربیتی عماد برای نوجوانان پسر و طرح تربیتی طوبی برای دختران نوجوان برگزار می‌کند.

 

سنجری ادامه داد: طرح تربیتی عماد و طوبی مفاد آن تقویت و تربیت نوجوان از لحاظ اخلاقی، اعتقادی و کارآمدی برای جامعه است، که با برپایی حلقات گفت وگو و اتصال آن‌ها به مربیان آموزش دیده این اتفاق رقم می خورد.

وی به برگزاری برنامه ورزشی از جمله فوتسال، شنا و کوهنوردی، تماشای بازی های فوتبال در مسجد برای قشر نوجوان اشاره کرد و افزود: سفر زیارتی قم و مشهد نیز در گذشته انجام شده و در برنامه های آینده مسجد هم پیش بینی شده است.

امام جماعت مسجد امام حسن مجتبی(ع) افزود: برای قشر بزرگسالان مسجد، کلاس‌ها و دوره های تربیتی خانواده طراحی شده است.

سنجری با بیان اینکه از جمله برنامه های دیگر مسجد امام حسن مجتبی علیه السلام برگزاری جشنواره پدر پسر و مادر دختری است، ادامه داد: طرح شبی در مسجد نیز با حضور نوجوانان جهت انس بیشتر با برنامه‌های مسجد و فضای معنوی مسجد انجام شده و نوجوانان را آماده می‌کند تا برای ورود به جامعه بزرگتر کارآمد شوند.

وی با بیان اینکه در بُعد تقویت بنیه تحصیلی نوجوانان در آستانه کنکور کلاس‌های تقویتی و مشاوره‌ای در محل مسجد برگزار شده است، عنوان کرد: همچنین در بُعد اشتغال خانگی دوره های خیاطی و شیرینی پزی در مسجد برگزار شده است.

حجت الاسلام سنجری افزود: مراسمی دیگری در ماه رمضان برای میلاد امام حسن مجتبی علیه السلام تدارک دیده شده است که در آن مسابقات سخنرانی، مولودی خوانی، ایستگاه نقاشی و برنامه های شاد و متنوع دیگر برگزار می‌شود.

به گفته امام جماعت مسجد امام حسن مجتبی(ع) در این مسجد همه همدل و مخلص پای کار هستند، اقدامات فرهنگی جوان پسند و دادن مسئولیت به نوجوانان سبب شده شور و نشاطی بین این قشر در مسجد ایجاد شود که در کمتر مسجدی ما شاهد آن هستیم.