«شبستان» ابتکار و اتفاقی متفاوت و جدید است که با حضور جوانان رقم می‌خورد
«شبستان» ابتکار و اتفاقي متفاوت و جديد است که با حضور جوانان رقم مي‌خورد

«شبستان» ابتکار و اتفاقی متفاوت و جدید است که با حضور جوانان رقم می‌خورد

اعلمي در بازديد از پشت صحنه ويژه‌برنامه افطاري «شبستان» با بيان اينکه بايد سهم بيشتري به بچه‌هاي مسجد در رسانه ملي بدهيم، گفت: «شبستان» ابتکار و اتفاقي متفاوت و جديد است که با حضور جوانان رقم مي‌خورد.
شناسه خبر : 61107 تاریخ انتشار : ۲ فروردين ۱۴۰۳ زمان انتشار : ۲۱:۳۳

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، این ستاد با همکاری شبکه پنج سیما ویژه‌برنامه افطار «شبستان» را از نخستین روز ماه مبارک رمضان روی آنتن این شبکه برده است.

 

ویژه‌برنامه «شبستان» برخلاف رسم هر ساله و همیشگی شبکه‌های مختلف رسانه‌ی ملی که مبتنی بر حضور در استودیو و استفاده از دکورهای آنچنانی است، در فضای ساده و صمیمی مسجد صنیع‌الدیوان و با حضور و همراهی بچه‌های مسجد تولید و پخش می‌شود.

علاوه بر این، برخلاف دیگر ویژه‌برنامه‌های افطار صداوسیما که سلبریتی‌محور است و معمولاً با حضور چهره‌های ورزشی، هنری، فرهنگی، سیاسی و ... تولید می‌شود، «شبستان» میزبان بچه‌های مسجد است، بچه‌هایی که اگرچه سلبریتی نیستند اما هر یک با عزم و اراده خود منشأ اتفاقات مبارکی در سطح محله، شهر و حتی کشور شده‌اند اما معمولاً صدای‌شان در هیاهوها شنیده و قابی در رسانه به آنها اختصاص داده نشده است. اما این روزها «شبستان» میزبان و راوی جهادی است که آنها در سنگر مسجد دارند و هر یک کوشیده‌اند به سهم خود مسجد را برقرار کنند.

پشت صحنه برنامه افطاری «شبستان» در هشتمین روز از ماه مبارک رمضان میزبان دکتر «محمدباقر اعلمی» مدیر شبکه پنج سیما بود. وی ضمن بازدید از روند تولید این برنامه، گپ و گفتی صمیمی با عوامل و مجریان طرح داشت.

اعلمی با ابراز خرسندی از تولید و پخش ویژه‌برنامه افطار شبکه پنج سیما از دل مسجد و با حضور و همراهی بچه‌های مسجد، اظهار کرد: لوکیشین‌های مختلف پیش از این در رسانه ملی و شبکه پنج سیما تجربه شده اما «شبستان» ابتکار و اتفاقی متفاوت و جدید است و خوشبختانه، توانسته خوب کار را از آب دربیاورد و اثرگذار باشد و این جای تقدیر دارد.

مدیر شبکه پنج سیما با بیان اینکه پیام «شبستان» بازگشت به مسجد است، ادامه داد: مسجد باید به فعالیت‌های اصلی خود بازگردد و این فاصله‌ای را که از ماهیت و هویت اصلی خود گرفته برطرف کند؛ به نظر می‌رسد این برنامه در عین سادگی پیام این بازگشت را برساند.

وی با اشاره به مدت‌زمان کوتاه پیش‌تولید برنامه «شبستان»، گفت: این هم‌افزایی و همدلی بچه‌های مسجد ظرف مدت کوتاهِ چندروزه قبل از آغاز ماه مبارک باعث شد خروجی «شبستان» ساده و صمیمی و دلنشین باشد و با مخاطب ارتباط برقرار کند؛ این تجربه مطلوب است و ان‌شاءالله می‌توان در سال‌های آتی بر غنا و ابعاد مختلف آن افزود.

اعلمی با ابراز رضایت از تولید مسجدمحورِ برنامه افطاری شبکه پنج سیما، اضافه کرد: امید است «شبستان» ارتباط لازم با مخاطب را هم برقرار کرده باشد و بتواند در نظرسنجی‌ها نظر موافق و همراه آنها را به خود جلب کند.

مدیر شبکه پنج سیما در ادامه تأکید کرد: بهره‌مندی از ظرفیت جوانان و بچه‌های مسجد چه در مقابل دوربین و چه در پشت صحنه هم اتفاق مبارکی است که در «شبستان» رخ داده و این فرضیه را که مساجد به جوانان میدان عمل نمی‌دهند، تا حد بالایی رد می‌کند. چون در برخی مساجد واقعا میدان عمل در دست جوانان است و همین باعث شده آنها حضور فعال و اثرگذار داشته باشند.

وی با تأکید بر لزوم فعال‌تر شدن کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در عرصه رسانه‌ای، گفت: با توجه به ظرفیت ۲۷ هزار کانون مسجدی و پوشش بیش از دومیلیون نفری بچه‌های مسجد در این کانون‌ها، باید خیلی بیش از اینها حضور بچه‌های مسجد در فضای رسانه درک و لمس شود؛ باید تدبیری شود که این ظرفیت فعال و دیده شود.

اعلمی در پایان خاطرنشان کرد: زمینه  همکاری‌های بعدی صداوسیما و شبکه پنج با ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد برای انعکاس فعالیت بچه‌های مسجد وجود دارد و امیدواریم «شبستان» مطلعی برای تداوم این ارتباط در طول سال باشد.

در این بازدید همچنین، عوامل پشت صحنه ویژه‌برنامه اذانگاهی شبستان نیز نقطه نظراتی را درباره اختصاص فضای بیشتر رسانه‌ای به فعالیت‌های مسجدی مطرح کردند.

«احسان مولوی» مدیرفرهنگی و تولید محتوای ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در این بازدید، ضمن تشکر از همراهی شبکه پنج سیما در تولید و پحش ویژه‌برنامه افطاری «شبستان»بیان کرد: کانون‌های فرهنگی هنری ظرفیت بی‌بدیل و سوژه‌های ناب و دیدنی دارند که می‌تواند دستمایه تولیدات جذاب و پرمخاطب رسانه ملی شود امید است این برنامه‌ طلیعه‌ای برای دیده شدن هر چه بیشتر بچه‌های مسجد و فعالیت‌های اثرگذار آنها در قاب رسانه ملی باشد.