از برپایی افطاری‌های ساده تا ختم دسته جمعی قرآن کریم در مساجد زنجان
از برپايي افطاري‌هاي ساده تا ختم دسته جمعي قرآن کريم در مساجد زنجان

از برپایی افطاری‌های ساده تا ختم دسته جمعی قرآن کریم در مساجد زنجان

با آغاز ماه مبارک رمضان، مساجد حال و هواي ديگري به خود مي گيرد، روزه داران در اين ايام زمان بيشتري را در مسجد سپري مي کنند، ختم دسته جمعي قرآن کريم و برپايي افطاري ساده، زينت بخش مساجد در اين ايام است.
شناسه خبر : 61016 تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ زمان انتشار : ۰۹:۰۸

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان زنجان، مسجد مهمترین پایگاه فرهنگی در جهان اسلام شناخته می شود. از گذشته تا کنون علاوه بر برگزاری مراسم عبادی مانند برپایی نماز، فعالیت های فرهنگی زیادی در مساجد انجام می شده است. به همین دلیل روز به روز بر اهمیت این مراکز در کشورهای اسلامی افزوده، شده است.

 

امروزه هم مساجد پایگاه مهمی هستند که نقش مهم و پر رنگی در حفظ و توسعه فرهنگ اسلامی دارند. خداوند در قران کریم بارها بیان کرده است که هدف از خلقت انسان رشد و تکامل بشر بوده است. از طرف دیگر در آیات بسیاری به اهمیت نقش مسجد در این رشد و تکامل اشاره شده است.

 

بنابراین بر اساس آموزه های دینی مسجد کانون عبادت و ذکر خداست که در کنار عبادت می تواند محل بسیار مناسبی برای رشد فرهنگی مسلمانان به خصوص کودکان و نوجوانان باشد.

 

با آغاز ماه مبارک رمضان، حضور مردم در مساجد سطح شهر پر رنگ تر می شود؛ مکانی که می تواند مهمترین پایگاه تربیتی و مرکز آموزشی به خصوص برای آموزه های دینی باشد در ماه مبارک رمضان اهمیت بیشتری پیدا می کند.

 

در شب های ماه رمضان نماز به جماعت برگزار می شود و همراه با سخنرانی است؛ در اکثر مساجد دوره های تفسیر قرآن و مراسم قرائت دعاهای مخصوص این ماه برگزار می شود.

 

مراسم ماه مبارک رمضان در بسیاری از مساجد شهر زنجان با اقامه نمازهای یومیه همراه است. مسجد آقامیرزااحمد زنجان یکی از مساجدی است که با آغاز این ماه عزیز اقامه نماز جماعت را در مسجد برپا می کند و مراسم گرامیداشت این ایام با سخنرانی حجت‌الاسلام حاج شيخ زين العابدين آقاجانلو و حجت‌الاسلام دکتر کريم خان محمدی برگزار می شود و برنامه پايانی نیز ترتيل يک جزء قرآن کريم در هر شب است.

 

در مساجد روستایی نیز با آغاز ماه مبارک رمضان حال و هوای دیگری به خود می گیرد، اهالی روستا در این ایام زمان بیشتری را در مسجد سپری می کنند، ختم دسته جمعی قرآن کریم و برپایی افطاری ساده، زینت بخش مساجد در این ایام است. کودکان به همراه مادران خود در پای رحل‌های قرآن می نشیند و قرآن زمزمه می کنند.

کانون فرهنگی هنری تخصصی خواهران فاطمه الزهرا(س) در روستای خمارک از توابع شهرستان خدابنده از آغاز ماه مبارک رمضان، ختم دسته جمعی قرآن کریم را آغاز می کند و این مراسم تا پایان ضیافت الهی ادامه دارد. برپایی سفره افطاری ساده در مسجد به همت شرکت کنندگان در مراسم ختم قرآن از دیگر برنامه های این مسجد است.

 

احسان آش توسط زنان روستای دهجلال برنامه ای است که هر سال بعد از ختم قرآن کریم برگزار می کند و زنان با پخت و توزیع آش بعد از ختم قرآن در این سفره احسان شریک می شود. تجلیل از بانوان شرکت کننده در مراسم ختم قرآن کریم پایان بخش روزهای ماه مبارک رمضان در این مسجد است.

 

در کانون فرهنگی هنری زینب کبری(س) روستای پایین کوه زنجان نیز مراسم ختم قرآن و جزء خوانی با حضور عموم روزه داران بالاخص بانوان در مسجد حضرت ابوالفضل(ع) برگزار می شود، مدیراین کانون در یک اقدام ابتکاری بچه های روستا را برای بازی فکری در مسجد دعوت می کند تا مادران روزه دار فرصت استراحت داشته باشند.

افطاری ساده برای روزه اولی های روستا از دیگر برنامه های این مسجد در ایام ماه مبارک رنضان است؛ در شب های قدر نیز ویژه برنامه هایی برای شب های 19 تا 23 ماه رمضان پیش بینی شده است.

برگزاری دوره های تلاوت و قرائت قرآن و کلاس های تفسیر نیز از جمله فعالیت های تربیتی و آموزشی هستند که در مساجد زنجان برگزار می شوند. برخی از مساجد اقدام به برگزاری کلاس های ویژه برای کودکان و نوجوانان برگزار می کنند که به آنها کمک می کند تا با آگاهی بیشتر و عمیق تر از اصول دینی زندگی بهتری داشته باشند.

 

تمام آنچه گفته شد در تاکید و تایید بر این نکته بود که مسجد نقش مهمی در زندگی مسلمانان دارد و تمام فعالیت فرهنگی، آموزه های دینی و تربیتی می تواند به درستی و مطابق با آیین اسلام به کودکان و جوانان آموزش داده شود تا زندگی بهتر و جامعه سالم تری داشته باشند.