میان برهای دوستی نسل جوان با خدا
ميان برهاي دوستي نسل جوان با خدا

میان برهای دوستی نسل جوان با خدا

حجت‌الاسلام وکيلي تأکيد کرد: از عواملي که منجر به جذب جوانان و نوجوانان به خداوند مي‌شود، اين است که آنها احساس کنند خداوند متعال حقيقتي است که همواره همراه انسان است و هيچ گاه از آنها جدا نمي‌شود.
شناسه خبر : 60382 تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۴۰۲ زمان انتشار : ۱۷:۲۱

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد ، دومین دور از سلسله نشست‌های هیأت اندیشه‌ورز ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با حضور اساتید ایرانی و عراقی از ۲۴ تا ۲۶ بهمن ماه در نجف اشرف برگزار شد.

حجت الاسلام شیخ محمدحسن وکیلی، عضو هیأت اندیشه‌ورز ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در این دور از نشست ها اظهار کرد: بر اساس خصوصیات فطری می توان در فرآیند تربیت راهکار عملیاتی جزیی ارائه داد. برخی از اینها ناظر بر ارتباط مستقیم نوجوانان و جوانان با خداوند متعال است و برخی ناظر به فرآیند جذب، تعمیق بخشیدن و استمرار دادن است.

مولف کتاب «نظام تربیت توحیدی» تصریح کرد: نسبت به ارتباط با خداوند مجموعه ای از اوصاف فطری است که اگر به شکل صحیح معرفی شوند به طور طبیعی انسان به آنها جذب خواهد شد.

وی افزود: خصوصیت دوم فطری انسان ها که در آموزش نیز تاثیر بسیار زیادی دارد، این است که آنها به طور ذاتی به رهایی و آزادی تمایل دارند و از خارج شدن از قید و بندها و محدودیت ها لذت می برند لذا اگر تبیین شود که حرکت به سمت خداوند حرکت به سمت رهایی و حرّیت است در تحریک نقاط فطری نوجوانان بسیار موثر است.

وکیلی ابراز کرد: مسئله سوم میل به انس و از تنهایی خارج شدن است. یکی از مشکلات دنیای امروز مشکل تنهایی است که دلیل آن سست شدن کانون خانواده و از بین رفتن روابط عاطفی و اجتماعی افراد است که البته این قضیه در کشورهای صاحب تمدن مدرن شدت بیشتری دارد.

وی تأکید کرد: از عواملی که منجر به جذب جوانان و نوجوانان به خداوند می شود، این است که آنها احساس کنند خداوند متعال حقیقتی است که همواره همراه انسان است و هیچ گاه از آنها جدا نمی شود.

حجت الاسلام وکیلی در ادامه بیان کرد: مسئله چهارم که در درجه بعد از مسئله انس قرار می گیرد، مسئله اعتماد و تکیه گاه است. انسان ها فطرتا دوست دارند پناهگاه داشته باشند چرا که آنها به طور ذاتی احساس ضعف می کنند و به همین دلیل دوست دارند کسی باشد این ضعف را برطرف کند و به او تکیه کنند.

وی اضافه کرد: مسئله پنجم تمایل به عشق ورزیدن است. این مسئله در بین جوانان بسیار دارای اهمیت است چرا که آنها دوست دارند کسی باشد که عاشقش باشند. با توجه به اینکه بسیاری از نوجوانان و جوانان تجربه عشق ورزیدن های ناموفق داشته اند باید برای آنها تبیین شود که می توانند به خدا عشق بورزند چرا که عشق به معبود یک عشق آسمانی است.

وی با بیان اینکه مسئله بعدی میل به احسان است، ابراز کرد: در روایات داریم که خداوند متعال به حضرت موسی (ع) فرمود مردم را به محبت من دعوت کنید زیرا انسان ها ذاتا احسان را دوست دارند.

عضو هیأت اندیشه‌ورز ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور تأکید کرد: آخرین عنوان میل به خوبی های اخلاقی است. فضایل اخلاقی با ذات نوجوانان سازگاری دارد و وقتی آنها را به خلقیات نیکو دعوت می کنیم هم جذب آن خلقیات نیکو می شوند و هم چون خدا را مبدا این خوبی ها می بینند به همه اسماء الهی دل می بندند.

وی با بیان اینکه سلسله اوصاف فطری دیگری نیز داریم که با واسطه انسان ها را به سمت خداوند رهنمون می کند که به دو بخش تقسیم می شوند، گفت: بخش اول واسطه های انسانی و بخش دوم واسطه های غیرانسانی. واسطه های انسانی را مربی، خانواده و محیط تشکیل می دهند که می توانند به وسیله اعمالی چون اکرام، محبت ورزی و عدالت در تربیت موجب گرایش جوانان و نوجوانان به معنویت شوند.

وکیلی ادامه داد: واسطه های غیرانسانی اعمالی هستند که بر اساس فطرت نوجوانان عمل می کنند. یک بخش آن استفاده از هنر است که آن هم شامل بخش هایی نظیر هنرهای بصری، سمعی، ادبی، رسانه و لذت خیال و ... می شود. بخش دیگر آن حس کنجکاوی آنها است چرا که نوجوانان به اندیشیدن تمایل دارند. نوجوانان در خود گره های ذهنی دارند که دریافت پاسخ این گره ها برای آنها لذت بخش است. بخش دیگر حس توانمندی بچه ها برای پاسخگویی است.

وی تصریح کرد: آنها وقتی احساس می کنند چیزی را فرا می گیرند که با آن می توانند از هویت خود دفاع کنند، برای آنها افتخارآمیز و لذت آفرین است. بخش دیگر تمایل آنها به ساختارشکنی است. حرف های حق اما عجیبی هست که وقتی برای بچه ها بازگو می شود، جذابیت فراوانی برای آنها دارد. در کنار همه اینها باید توجه داشت معنویت گرایی به تجربه درونی آنها تبدیل شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تولید کردن فضاهای خاص برای نوجوانان و شکوفا شدن احساس فطری آنها می تواند در این زمینه نقش بسیار موثری ایفا کند. در خصوص مسئله نماز اولین مسئله هویت بخشی به آن است چرا که بچه ها نماز را تنها خم و راست شدن می دانند، بیان اسرار نماز در خصوص وضو، رکوع، سجود و ... می تواند هویت نماز را به آنها بشناساند.

گفتنی است، این دور از سلسله نشست‌های هیأت اندیشه‌ورز ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور امروز (پنجشنبه، ۲۶ بهمن ماه) در نجف اشرف به کار خود پایان داد