سهم بالای مطالعه در طرح ملی «فهما»/ برنامه کانون‌های مساجد برای ‌آشتی مسجدی‌ها با کتاب
سهم بالای مطالعه در طرح ملی «فهما»/ برنامه کانون‌های مساجد برای ‌آشتی مسجدی‌ها با کتاب

سهم بالای مطالعه در طرح ملی «فهما»/ برنامه کانون‌های مساجد برای ‌آشتی مسجدی‌ها با کتاب

کانون‌های مساجد می‌کوشند در فضای معنوی و مهیای مسجد، علاوه بر فرصت‌سازی برای افزایش سرانه مطالعه مسجدی‌ها و خانواده‌های آنها، به مطالعات‌ جهت ببخشند تا این مطالعات در عرصه‌هایی که باید، به کار آنه بیاید و به عنوان «یار مهربان» گره‌‌گشایی کند.
شناسه خبر : 873284 تاریخ انتشار : ۷ دی ۱۳۹۸ زمان انتشار :

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، ترویج و گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی از دغدغه های مقام معظم رهبری است که در مواضع و مناسبت های مختلف نسبت به آن تاکید داشته و بر اعمال راهبردهای تحققش تاکید کرده اند، چنان که طی سخنانی فرمودند: «کتاب مجموعه‌اى است از محصولات یک فکر، یک اندیشه، یک ذوق، یک هنر؛ مجموعه‌اى است از یافته‌هاى یک یا چند انسان. ما خیلى باید مغتنم بشمریم که از محصول فکر آحاد گوناگون بشر استفاده کنیم؛ این کارى است که کتاب به ما تقدیم می کند، هدیه می کند؛ این هدیه‌ى کتاب به ما است. لذا کتاب یک پدیده و یک موجود ذى‌قیمت است؛ همیشه اینجور بوده است، در آینده هم همین جور خواهد بود. لذاست که به کتاب بایستى اهتمام ورزید

 

ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور به عنوان یکی از نهادهای پیگیر و پاسخگو به مطالبات مقام معظم رهبری در سنگر فرهنگ، در این راستا از دیرباز اهتمامی ویژه دارد و در طرح ملی «فهما» (پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران نیز یکی از شاخص های هشت‌گانه را که بر اساس آن عملکرد کانون ها ارزیابی می شود، کتاب و کتابخوانی قرار داده است به عبارت بهتر ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور در استان ها برای کسب امتیاز در این طرح ملی و ربودن گوی سبقت از یکدیگر در پایتختیِ مساجد ایران باید به این شاخصه مهم توجهی ویژه داشته باشند.

 

Image result for ‫کتابخانه های مسجدی‬‎

 

نقش پررنگ کتاب و کتابخوانی در رویداد ملی «فهما»

 

مروری بر عملکرد استان هایی که در هفته های اخیر توانسته اند از طریق ثبت فعالیت های خود در سامانه «بچه های مسجد(زیست بوم بچه های مسجد)» امتیازات بالا کسب و نام خود را در زمره فعالان و برترین ها ثبت کنند، نشان می دهد که توجه به کتاب و کتابخوانی جزء اولویت های آنها بوده است.

 

به عنوان مثال کانون فرهنگی هنری «اخلاص» در جوار مسجد المیرالمومنین(ع) استان مازندران که توانسته در طرح ملی فهما تا کنون 10 هزار و 441 امتیاز کسب کند به ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی اهتمامی ویژه دارد، توزیع کتاب میان نمازگزاران مسجد امیرالمومنین(ع) و تجلیل از کتابداران مسجدی از جلوه های این اهتمام است.

همچنین، این کانون مسجدی مجری طرح «شنبه های با کتاب» ویژه گروه سنی 7 تا 14 سال نیز است که نشان می دهد به نهادینه کردن فرهنگ مطالعه در اعضا و فعالان خود از سنین کودکی و نوجوانی، همت دارد.

همراهی در برگزاری جام باشگاه های کتاب و کتابخوانی ویژه گروه سنی 7 تا 14 سال نیز در این راستا انجام می شود. همچنین است برپایی نمایشگاه های کتاب.

 

Image result for ‫کتابخانه های مسجدی‬‎

 

کانون فرهنگی هنری «صاحب الزمان(عج)» در جوار مسجد صاحب الزمان(عج) استان یزد که تا کنون توانسته در رویداد ملی «فهما» 11 هزار و 623 امتیاز را از آن خود کند به ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی اهتمامی ویژه دارد؛ ترویج فرهنگ مطالعه، فعالیت در جام باشگاه های کتاب و کتابخوانی با تمرکز بر گروه سنی 7 تا 14 سال، برگزاری مسابقات کتابخوانی و ... ازجمله اقدامات این کانون فعال مسجدی در حوزه اثرگذار و سرنوشت ساز کتاب و کتابخوانی است.

 

علاوه بر این، کانون فرهنگی هنری «فاطمه الزهرا سلام الله علیها» در جوار مسجد حضرت فاطمه زهرا(س) استان قم نیز که تا کنون موفق به کسب 9 هزار و 753 امتیاز در رویداد ملی «فهما (پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران)» شده است، به شاخص کتاب و کتابخوانی در این طرح ملی مسجدی توجه و تمرکز دارد؛ برگزاری حلقه مطالعاتي و اجرای طرح «شنبه ها با کتاب» اقدام موثر این کانون در این باره است.

حجت الاسلام والمسلمين سعيد روحاني، دبیر ستاد هماهنگی کانون های مساجد استان قم با حضور در این حلقه مطالعاتی و معرفي کتاب «چاي خوش عطر پيرمرد» که به معرفي شهيد مدرس و زندگينامه ايشان اختصاص دارد، نوجوانان را به مطالعه زندگینامه مشاهیر تاریخی تشویق کرد.

این کانون برتر و فعال مسجدی با ترویج فرهنگ مطالعه در میان مخاطبان از گروه سنی 21 تا 40 سال، اجرای طرح «شنبه های با کتاب» ویژه گروه سنی 14 تا 21 سال و برگزاری مسابقات کتابخوانی ویژه عموم علاقمندان توانسته مخاطبان بسیار را با خود همراه و فرصت مطالعه اثرگذار را برای آنها فراهم کند.

 

عزم جدی کانون های مساجد برای گذاشتن کتاب در سبد سبک زندگی

 

ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور به عنوان سیاستگذار فعالیت کانون های مسجدی، علاوه بر تعریف شاخص کتاب و کتابخوانی در اجرای طرح ملی «فهما»، با سیاست های ابتکاری دیگر نیز درصدد لبیک بجا و موثر به مطالبعه مقام معظم رهبری در حوزه کتاب و کتابخوانی است.

اجرای طرح «شنبه های با کتاب» با بخش های متنوع همچون نذر کتاب، قلّک کتاب، کوله پشتی کتاب و ...و اهدافی همچون ترویج فرهنگ مطالعه، رونق بخشیدن به کتابخانه های مساجد، احیای نقش کتابخانه های مساجد در اعتلای فرهنگ عمومی، تعیین روش صحیح کتابخوانی متناسب با نیازها و خلاءهای فکری و اندیشه ای جامعه ازجمله این سیاست ها است که جای خود را بین مساجد و مسجدی ها باز کرده است.

 

برگزاری مسابقات مختلف و متنوع کتابخوانی هم از دیگر راهبردهای این ستاد در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است، چنان که هم اکنون برگزاری مسابقه کتابخوانی با محوریت فصول سوم و هشتم کتاب «دغدغه های فرهنگی» را در دستور کار دارد.

 

Image result for ‫مسابقه کتابخوانی‬‎

 

مشارکت در برگزاری جشنواره های «پایتخت کتاب ایران» و جشنواره «روستاها و عشایر دوستدار کتاب» و اعمال حمایت های مادی و معنوی از آنها نیز دیگر وجهه همت ستاد هماهنگی کانون های مساجد در عرصه ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی است که نشان می دهد این ستاد در تلاش است تا با استفاده از فضای معنوی و مهیای مسجد، علاوه بر فرصت سازی برای افزایش سرانه مطالعه مسجدی ها و خانواده های آنها، به مطالعات آنها سیر و جهت ببخشد تا این مطالعات در عرصه هایی که باید، به کار آنها بیاید و به عنوان «یار مهربان» از آنها گره گشایی کند.

 

پایان پیام/ 9