اعلام آمادگی 6 هزار مسجد برای برپایی کرسی های تلاوت
اعلام آمادگي 6 هزار مسجد براي برپايي کرسي هاي تلاوت
در نشست هم اندیشی نهادهای قرآنی کشور مطرح شد؛

اعلام آمادگی 6 هزار مسجد برای برپایی کرسی های تلاوت

حجت الاسلام خداداده از اعلام آمادگي قريب به ۶ هزار مسجد براي برگزاري کرسي‌هاي تلاوت خبر داد و گفت: از اين تعداد ۳۷۶۰ مسجد (کانون) در حال حاضر کرسي‌ تلاوت قرآن را به شکل مستمر برگزار مي‌ کنند.
شناسه خبر : 54303 تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۴۰۲ زمان انتشار : ۱۴:۵۶

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، دومین نشست هم‌اندیشی و هم افزایی نهادهای قرآنی کشور در اجرای طرح ملی «مسجد پایگاه قرآن» پیش از ظهر امروز در محل این ستاد برگزار شد.

در این نشست رئیس و معاونین ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور، رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی، مدیرکل قرآن و عترت وزارت آموزش و پرورش، نمایندگانی از معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه های علمیه کشور، مرکز طبع و نشر قرآن، سازمان دارالقرآن الکریم، سازمان اوقاف، معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران و مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی حضور داشتند.

 

اعلام آمادگی 4 هزار قاری برای مشارکت در طرح ملی «مسجد پایگاه قرآنی»

در ابتدای این نشست «مهدی مقدم» معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون های مساجد ضمن ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در اجرای طرح ملی«مسجد پایگاه قرآن» اظهارکرد: تاکنون بیش از 4 هزار قاری برای شرکت و حضور در این طرح ملی اعلام آمادگی کرده و در سامانه بچه‌های مسجد ثبت نام کرده‌اند.

وی تصریح کرد: ۴ هزار مسجد نیز در سراسر کشور آماده اجرای این طرح هستند. هرچند این تعداد در مقایسه با تعداد مساجد کشور، آمار بالایی نیست اما به نظر می‌رسد با تقویت شبکه مردمی و رفع موانع موجود و البته با برنامه‌ریزی منسجم در تمام بخش‌ها بتوانیم به هدف مد نظر برسیم. همچنان که طرح ملی «تلاوت نور» شامل قرائت یک صفحه از قرآن بعد از نماز در مساجد به یک طرح موفق تبدیل شد و امروز به لطف خدا در اغلب مساجد کشور برگزار می‌شود و کمتر مسجدی را سراغ داریم که این طرح در آن اجرا نشود.

 

از چهره‌های شاخص و موثر قرآنی انتظار داریم

در ادامه حجت الاسلام خداداده، رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور اظهارکرد: امروز واقعیت بیرونی ما در مساجد این است که بین مسجد و قاریان و موسسات قرآنی فاصله افتاده است و اغلب ائمه جماعات برای برپایی مجالس تلاوت قرآن و محافل قرآنی، به راحتی به قاریان دسترسی ندارند.

وی با ارائه توضیحی درباره راه اندازی بانک اطلاعات قاریان در سامانه بچه‌های مسجد گفت: در این سامانه برای هر قاری یک صفحه شخصی و پروفایل تعریف شده و قاریان عزیز می‌توانند پس از انجام مراحل اولیه ثبت نام و تایید،  نمونه قرائت‌ها و سوابق، مدارک و... خود را در آن بارگذاری کرده و برای مشارکت در برپایی کرسی های تلاوت اعلام آمادگی کنند. ائمه محترم جماعات مساجد هم می توانند از این طریق قاریان را برای برپایی کرسی‌های تلاوت دعوت نمایند.

رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با اشاره به تاثیر چهره های قرآنی و حضور آنها برای جریان آفرینی در اجرای مطالبه مقام معظم رهبری مبنی بر تبدیل مساجد به پایگاه های قرآن، تصریح کرد: از چهره‌های شاخص و موثر قرآنی انتظار داریم با مشارکت در این طرح ما را در جریان سازی برای تبدیل مساجد به پایگاه قرآنی یاری کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مراحل پیشرفت بانک اطلاعات قاریان گفت : تا این لحظه اطلاعات ۲ هزار و 500 قاری در این سامانه وارد شده ، با آنها تماس گرفته و درباره طرح توضیح داده شده است. قریب به ۶ هزار مسجد هم برای برگزاری کرسی‌های تلاوت اعلام آمادگی کرده‌اند یعنی علاقمند هستند که در این طرح مشارکت داشته باشند . از این تعداد ۳۷۶۰ مسجد (کانون ) در حال حاضر کرسی‌های تلاوت را به شکل منظم برگزار می‌ کنند.

 

سنت حسنه «تلاوت نور» از ابداعات مبارک کانون های مساجد بود

در بخش دیگری از این نشست حجت الاسلام «سید مصطفی حسینی» دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور ضمن تقدیر از این طرح اظهارکرد: مقام معظم رهبری جایی در سخنان خود فرمودند « نسبت فعالیت‌های قرآنی در کشور قبل از انقلاب و بعد از انقلاب یک به هزار هم نیست، اما برخی از فعالیت‌ها وجود دارند که قبل از انقلاب انجام می شد اما امروز اجرا نمی‌شود از جمله بحث برگزاری جلسات قرآن خانگی» که مغفول مانده است.

وی ادامه داد: طرح تلاوت نور در مساجد که امروز اجرا می شود یکی از شاخص ترین برنامه های قرآنی است که مبدع آن ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور بود و در حال حاضر نیز با استقبال گسترده مساجد استمرار دارد.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور در ادامه سخنان خود با اشاره به فرمایشات رهبر انقلاب درباره کانون های مساجد و لزوم همراهی و همیاری با بسیج گفت:همانطور که مقام معظم رهبری بر موضوع همکاری و همیاری کانون های مساجد و بسیج تصریح کردند در این طرح نیزباید بسیج حضور فعال داشته باشد. 

 

«جلسات خانگی قرآن» به عنوان یکی از مطالبات رهبری مغفول مانده

حجت الاسلام حسینی با بیان جمله ای از سردار شهید حاج قاسم سلیمانی ادامه داد: جاح قاسم عزیز به ما یاد داد که «باید به این بلوغ برسیم که نباید دیده شویم آنکه باید ببیند می‌بیند» در عملیاتی کردن و اجرای این طرح هم این آموزه را به خاطر داشته باشیم علاوه بر این که موضوع تبدیل مسجد به پایگاه قرآنی، مطالبه و امر رهبری است و تلاش ها و هم افزایی ها در این عرصه باید صدچندان باشد. امروز عدم حضور مدیران برخی از نهادهایی که مستقیما در این زمینه مسئولیت دارند جای سوال است.   

وی خاطرنشان کرد: دلیل بخشی از عدم موفقیت‌های ما در بسیاری از موارد آن است که در جایی که باید حضور داشته باشیم حضور نداریم و یا در آن زمانی که نیاز به حضور است حضور نداریم. مثل همان موضوع جلسات قرآن خانگی که همچنان مغفول مانده است.