تلاش کردند محوریت فرهنگی را از مساجد منحرف کند
تلاش کردند محوريت فرهنگي را از مساجد منحرف کند
در سی امین اجلاس سراسری نماز عنوان شد؛

تلاش کردند محوریت فرهنگی را از مساجد منحرف کند

وزير ارشاد گفت: حرکت هايي در دهه هاي گذشته رخ داد تا محوريت فرهنگي از مساجد به ساير نقاط منتقل شود و ما را در مسير نادرستي قرار داد. حتي تعاليم ديني که خارج از مساجد آموزش داده مي شود معلوم نيست چه ميزان ما را به هدف نزديک کند.
شناسه خبر : 54234 تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۴۰۲ زمان انتشار : ۰۹:۴۲

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، محمدمهدی اسماعیلی در سی امین اجلاس سراسری نماز اظهار کرد: توفیق خدمت را به راحتی نباید از دست بدهیم. جلسه ای را محضر آقای قرائتی بودم ایشان در صدر نکاتی که به من فرمودند، تاکید کردند از این فرصت برای خدمت به قرآن استفاده کنید. امروز در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توجه به قرآن، نماز و مساجد را دراولولیت فعالیت‌های فرهنگی هنری خود قرار داده‌ایم.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین برنامه ها را نهضت بازگشت به مساجد قرار دادیم که وظیفه و تکلیفی همگانی در حوزه فعالیت های فرهنگی هنری ماست. باید بتوانیم با استفاده از زمینه هایی که در اختیار داریم به این هدف برسیم؛ چاره ای جز بازگشت به مساجد نداریم.

 

عضو هیات علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: نمی خواهم نیت خوانی کنم ولی حرکت هایی در دهه های گذشته رخ داد تا محوریت فرهنگی از مساجد به سایر نقاط منتقل شود و ما را در مسیر نادرستی قرار داد. حتی تعالیم دینی که خارج از مساجد آموزش داده می شود  معلوم نیست چه میزان ما را به هدف نزدیک کند.

 

وزیر فرهنگ گفت: در یکی از محله ها فرزندان خود من برای آموزش قرآن می رفتند، روزی رفتم به آنها سر بزنم و مشاهده کردم در حالی که وقت اذان شده بود همچنان تدریس قرآن کریم ادامه داشت به مربی آنها اعتراض کردم و او گفت محلی برای اقامه نماز نداریم. وقتی آموزش قرآن را از دل مساجد به جاهای دیگر بردیم معلوم نیست که بشود در وقت اذان نماز جماعت درستی خواند.

 

اسماعیلی افزود: در وزارت ارشاد و سازمان های تابعه این حرکت به شدت دنبال می شود و همکاران من در این سازمان در ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد این موضوع را با قدرت دنبال می کنند.

 

وی افزود: در همه بخش ها در معاونت قرآن وعترت و بنیادهایی که متصل به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند موضوع اصلی توجه به مسجد، قرآن و نماز است.

 

وی حمایت از اجرای طرح فرهنگی تربیتی چهره به چهره را یکی دیگر از اقدامات انجام شده دانست و تصریح کرد: در این طرح دو هزار مربی آموزش دیده در میان نوجوانان یازده تا هجده سال حضور پیدا می کنند.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با یاری خداوند متعال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به وزارتخانه الگو در ترویج فرهنگ اقامه نماز و قرآن تبدیل خواهیم کرد.

 

وی ادامه داد: اگر در پی ایجاد جامعه ایمانی هستیم باید، ابتدا خودمان شروع کننده‌ این راه باشیم، 4 هزارکتابخانه و مجموعه اماکن در اختیار وزارتخانه برای پخش اذان مجهز می‌شوند. مدیران و کارکنان باید بتوانند به صورت زنده اذان را اقامه کنند.