تربیت نسل جایگزین برای ادامه روند فعالیت های کانون و مسجد ضروری است
تربيت نسل جايگزين براي ادامه روند فعاليت هاي کانون و مسجد ضروري است
در دیدار با مروجی اسدآبادی عنوان شد؛

تربیت نسل جایگزین برای ادامه روند فعالیت های کانون و مسجد ضروری است

خداداده گفت: کانوني که امروز فعال است، بعد از چند صباحي که اعضاي فعال آن، به عنوان مثال دانشگاه مي‌روند يا ازدواج مي‌کنند يا سربازي مي‌روند ، راکد مي‌شود. اما اگر جايگزين پروري داشته باشيم، سير فعاليت ها ادامه مي يابد.
شناسه خبر : 54231 تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۴۰۲ زمان انتشار : ۱۵:۰۴

 

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، حجت الاسلام «کمال الدین خداداده» در دیدار با حجت الاسلام «مروج اسدآبادی» ضمن ابراز خرسندی از این دیدار اظهارکرد: حضور اساتیدی مانند آقای اسدآبادی که هم سال های پیش از انقلاب و هم بعد از انقلاب، در عرصه نمایش های مذهبی در مساجد مجاهدت کرده اند برای ما مایه مباهات و الگوگیری است و امیدواریم بتوانیم از وجود ایشان در راستای رونق بخشیدن به موضوع نمایش و تئاتر در کانون های مساجد بهره مند شویم.  

 

رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور تصریح کرد: اجرای تئاتر و نمایش در مسجد یک کار تربیتی است. هدف از این کار این است که بتوانیم مفاهیم را به نسل جوان و نوجوان برسانیم و علاوه بر آن یک کار تیمی و جمعی برای اعضای کانون ها داشته باشیم تا همین کار گروهی ، انگیزه‌ای باشد برای مسجدی شدن و مسجدی ماندن آنها.

 

خداداده با بیان این نکته که نمایش و تئاتر یک کار اثرگذار است و جذابیت بالایی دارد گفت: همین دو ویژگی یعنی موثر بودن و جذابیت، باعث می شود انتقال مفاهیم از این طریق راحت تر و در عین حال عمیق تر صورت بگیرد.

 

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به سوابق حجت الاسلام اسدآبادی خاطرنشان کرد: مجاهدت های ایشان در پیش از انقلاب و بعد از انقلاب در عرصه فرهنگی کم نظیر بوده و متاسفیم که تاکنون از این ظرفیت استفاده نکردیم. امیدوارم بهره مندی از تجربیات ایشان به عنوان یکی از اساتید کارکرده در عرصه اجرای نمایش و تئاتر در مسجد، موجب انگیزه بخشی به امامان جماعت مساجد و اعضای کانون های فرهنگی هنری و رونق بخشیدن به اجرای تئاتر و نمایش درکانون‌ها شود.

 

حجت الاسلام خداداده در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: تئاتر یک ابزار تبلیغی است نه یک کار تفننی و تفریحی.

 

وی در ادامه با اشاره به فعالیت ۲۶ هزار کانون در سطح کشور خاطرنشان کرد: بخشی از این کانون ها فعال هستند و برخی نیمه فعال و برخی امروز فعال هستند و شاید دو سال بعد فعال نباشند. چرا که اگر نسل‌های مختلف در مسجد تربیت نشوند و جایگزین پروری نشود،  فعالیت مسجد راکد می شود.

 

رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در بیان ضرورت تربیت نسل جایگزین برای ادامه روند فعالیت های کانون و مسجد گفت: امروز یک فعالیتی توسط گروهی از جوانان یا نوجوانان در یک کانون آغاز می‌شود و چند سال بعد که این اعضای فعال، به عنوان مثال دانشگاه می‌روند یا ازدواج می‌کنند یا سربازی می‌روند فعالیت‌های مسجد هم راکد می‌شود. اما اگر امامان جماعت، فراز و نشیب‌های فعالیت‌های مسجد را بدانند و بشناسند و برای تربیت نیروهای جایگزین برنامه داشته باشند، سیر فعالیت‌های مسجد ادامه پیدا می‌کند.

 

گفتنی است؛ حجت الاسلام «مروج اسدآبادی» از جمله روحانیونی است که در طول سال‌های فعالیت خود، کارهایی انجام داده که از زمان خودش جلوتر بوده است. از جمله کارهای او که پیش از انقلاب آن را آغاز کرده، جمع کردن و جذب کردن جوانان و نوجوانان در مسجد از راه هنر نمایش و تئاتر بوده است.

 

وی برای این که بتواند در مسجد نمایش اجرا کند، با سختی و مشقت فراوان از مراکز مربوطه، مجوز می گیرد اما علیرغم داشتن مجوز، ساواک اجرای ایشان را تعطیل می‌کند و خود او هم بازداشت می‌شود. مدارک بازداشت ایشان در مرکز اسناد انقلاب اسلامی موجود است. اما اسدآبادی پس از آزادی دوباره به مسجد بر می گردد و اجرای تئاتر را ادامه می‌دهد.

 

ایشان قریب به ۳۰ نفر از جوانان را به این شکل جذب می‌کند که بعد از انقلاب نیز کارهای هنری را در مسجد ادامه می دادند. هنرمندان زیادی با ایشان کار کرده یا نمایشنامه های ایشان را اجرا کرده اند از جمله آقای « فخرالدین صدیق شریف» که در جوانی با ایشان همکاری می‌کردند. تعداد زیادی از این بچه ها (بالغ بر۲۰ نفر) در دفاع مقدس شهید ‌شدند اما حجت الاسلام اسدآبادی همچنان کار نمایش در مسجد را ادامه داد.