امکان افزایش کانون‌های اهل‌سنت وجود دارد/ ماموستا امامی: کانون‌های فرهنگی‌هنری ظرفیت بالای وحدت‌اند
امکان افزايش کانون‌هاي اهل‌سنت وجود دارد/ ماموستا امامي: کانون‌هاي فرهنگي‌هنري ظرفيت بالاي وحدت‌اند

امکان افزایش کانون‌های اهل‌سنت وجود دارد/ ماموستا امامی: کانون‌های فرهنگی‌هنری ظرفیت بالای وحدت‌اند

رئيس ستاد هماهنگي کانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد کشور و مشاور وزير فرهنگ در امور اهل‌سنت با هم ديدار و بر راه‌هاي گسترش تقويت وحدت در بستر مسجد تأکيد کردند.
شناسه خبر : 54061 تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۴۰۲ زمان انتشار : ۱۱:۵۶

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور ، حجت‌الاسلام والمسلمین کمال‌الدین خداداده، رئیس این ستاد  شب گذشته (شنبه، ۹ دی ماه) همزمان با روز بصیرت و میثاق امت با ولایت با ماموستا عبدالسلام امامی، امام جمعه مهاباد و مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور اهل سنت در مسجدالنبی(ص) تهران دیدار و گفتگو کرد.

 

مسجد عامل مهم وحدت است

حجت‌الاسلام والمسلمین خداداده  در این دیدار ضمن تشریح عملکرد ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، مساجد را از عوامل مهم در ایجاد وحدت دانست.

وی با تأکید بر این‌که مسلمانان دارای مشترکات متعددی هستند که می‌توان از این ظرفیت‌ها برای ایجاد وحدت میان امت اسلامی بهره برد، مساجد را از جمله این مشترکات دانست و بیان کرد: شیعیان و برادران اهل سنت می‌توانند با حضور در مساجد یکدیگر الفت و برادری میان بین خود را تقویت کنند.

رئیس ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با برشمردن نقش های متنوع برای مساجد  تأکید کرد: اگر می‌خواهیم جوانان خودمان را از تهاجم فرهنگی دشمن دور نگاه داریم، باید به دنبال جذب آن‌ها به مساجد باشیم.

وی ادامه داد: مساجد تنها محل برگزاری مراسمات مذهبی آیینی نیستند، بلکه باید همانند صدر اسلام نقش کامل خود را ایفا کنند. امروز مسجدی مسجد تراز اسلام و انقلاب است که بتواند نسل جوان و نوجوان را جذب کرده و آن‌ها را از آسیب‌های اجتماعی دور نگاه دارد.

حجت‌الاسلام خداداده در ادامه سخنان خود با توجه به شعار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت سیزدهم یعنی «بازگشت به مسجد»، از تقویت کمّی و کیفی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور خبر داد و ابراز کرد: به برکت انقلاب اسلامی امروز بیش از ۲۶ هزار کانون در کشور داریم که مشغول به خدمت رسانی هستند.

وی افزود: ما برای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد نقش‌های متعددی همانند فرهنگی، اجتماعی، مذهبی، هنری، رسانه‌ای و... تعریف کرده‌ایم. چون اگر بخواهیم به مأموریت اصلی آن‌ها که جذب نسل جوان و نوجوان به مساجد است، برسیم باید برای همه بخش‌ها و همه افراد برنامه داشته باشیم.

رئیس ستاد کانون‌های مساجد کشور، وضعیت کانون‌های فرهنگی هنری مساجد اهل سنت را مطلوب ارزیابی و خاطرنشان کرد: ستاد این آمادگی را دارد که کانون‌های فرهنگی هنری مساجد اهل سنت را افزایش دهد.

کانون‌های فرهنگی‌هنری ظرفیت بالای وحدت‌اند

بنابر این گزارش، ماموستا امامی در این دیدار درباره نقش و ظرفیتِ وحدت آفرین مسجد، اظهار کرد: مسجد به عنوان یک تشریع که خدا بر پیامبر(ص) اعلام کرده است، ظرفیت بالای وحدت آفرینی و رسانه ای است، چرا که علی رغم همه پیشرفت های رسانه ای، مسجد هنوز به عنوان موثرترین رسانه در جامعه بشری کاربردهای مختلف خود را  دارد.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور اهل سنت ادامه داد: دعوت مومنان از طریق مأذنه ها توسط خداوند و جمع شدن آنها در مساجد برای پنج نوبت، بهترین فرصت برای متولیان امر مسجد به ویژه روحانیون و ائمه جماعت است تا از این رسانه کارآمد بهره بگیرند.

مسجد فرصت با هم بودن را به ما می‌دهد

وی با اشاره به ظرفیت های وحدت آفرین مسجد، تأکید کرد: ثواب نمازی که در مسجد اقامه می شود ۲۷ برابر نماز فردی است، این به دلیل جمع شدن یک گروه انسانی در خانه ای از خانه های خدا و عبودیت رو به یک قبله و کعبه است؛ لذا مسجد و نماز جماعت یک آموزش عملی در با هم بودن را به مسلمین می آموزد، این روح و حضور جمعی در عرصه های مختلف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی نیز می تواند اثرگذار و راهگشا باشد.

امام جمعه مهاباد ادامه داد: لذا مومنان و مسلمانانی که در مساجد دوشادوش هم حضور می یابند باید از مرزهای ساختگی و جعلی که دشمنان برای ما ایجاد کرده اند، عبور کنند، به تعبیر اقبال لاهوری: «مسلم هستی دل به اقلیمی مبند/ گم مشو اندر جهانِ چون و چند/ دل به دست آور که در پهنای دل/ می شود گم این جهان آب و گل»؛ این یعنی بهترین ویژگی برای اهل مسجد آن است که، اهل دل باشند و در این بستر به وحدت هم کمک و زمینه هایش را تقویت کنند.

نقش مهم کانون های مساجد در مناطق تلفیقی

ماموستا امامی با اشاره به ویژگی های منحصربفرد مسجد در ابعاد هنری و معماری، بیان کرد: در همه کشورهای اسلامی معماری خاص هر مسجد، دال بر ویژگی هایی است، حضور مومنان در مسجد در کنار فعال کردن مولفه های فرهنگی می تواند بهترین عامل وحدت باشد در این میان کانون های فرهنگی هنری مساجد که به برکت انقلاب فعال شده اند، به ویژه در مناطق تلفیقی از نظر قومیت و مذهب می تواند گروه های مختلف را دور یک محور جمع کرده و به شناخت بیشتر فرقه های مذهبی از هم کمک کند و اینچنین توطئه های رسانه ای دشمنان را خنثی کند.

وی تأکید کرد: با توجه به آنکه بیشتر مخاطبان این کانون ها از گروه سنی نوجوان و جوان هستند، لذا می توانند از بستر فرهنگ و هنر مسجدی از همان سنین پایین فضای وحدت و تقریب را در این قشر حساس ایجاد و تقویت کنند.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور اهل سنت با اشاره به نقشه ها و توطئه های دشمنان برای دور کردن جامعه اسلامی از مسجد، گفت: متأسفانه دشمن در تهاجم فرهنگی خود علیه جهان اسلام که سابقه ای دیرینه دارد، می کوشد مردم را از مسجد دور کند حتی متفکران آنها تأکید دارند که در این جنگ باید مسجد و قرآن از بین برود، چون هر چه تلاش و توطئه کنند مسلمین پس از یک هفته بواسطه نماز جمعه و با دعوت خدا در مسجد دور هم جمع و با سخنرانی خطیب هدایت می شوند.

مسجد؛ هدف دشمن در عملیات های تروریستی!

وی ادامه داد: همین باعث شده آنها در فرقه سازی هایی مثل داعش، اوج حملات و تحرکات تروریستی خود را در مساجد و دانشگاه ها متمرکز کنند تا با یک تیر چند نشان بزنند؛ نخست آنکه راه پیشرفت علمی را در جوامع اسلامی سد کنند و نیز بُعد ایمانی مردم را هدف قرار دهند، چون مسجد رسانه ای ماندگار است که نباید صدایش به گوش جوانان برسد! لذا عملیات های تروریستی را در تجمعات آیینی مثل نماز جمعه یا عزاداری عاشورا، در مساجد اجرا می کنند.

ماموستا امامی در ادامه بیان کرد: این در حالی است که مساجد دولتی نیستند و به تصریح قرآن، به خدا تعلق دارند! آنها که مسجد را هدف قرار می دهند اهداف شومی دارند که به گونه ای به صهیونیسم جهانی مرتبط است، لذا می طلبد مسلمانان با سواد رسانه ای و دشمن شناسی در میان این حجم کثیر اطلاعات و شبهات راه صحیح را بیابند. چون هر جا که دشمن روی آن دست می گذارد، اتفاقاً نقطه قوت ما است که نباید از آن غافل شد.

ضرورت بازگشت به مسجد

امام جمعه مهاباد با اشاره به ضرورت بازگشت به مسجد، بیان کرد: اگر برای ما کارت دعوت های متعدد بیاید، در میان آنها دعوت درجه یک را برمی گزینیم، مسجد به عنوان خانه خدا روزانه سه یا پنج نوبت ما را به سوی بالاترین مقام هستی یعنی خدا می خواند، ما دعوت های بسیار بی اهمیت را پاسخ می دهیم پس این بی شرمی است که دعوت خدا را برای حضور در مسجد لبیک نگوییم.

وی ابراز کرد: لذا ضرورت دارد در نهضتی همه جانبه به صورت فردی، خانوادگی و اجتماعی به مسجد برویم و قدرت جمع بودن و با هم بودن را ببینیم، در سایه حضور در مسجد می توان پاسخ مشکلات و مسائل مختلف حتی در بعد بین المللی را یافت. بهترین روش برای جذب جوانان و تحقق نهضت بازگشت به مسجد، استفاده از فضای فرهنگی هنری با حضور نخبگان و استادان است همان کاری که کانون های فرهنگی هنری انجام می دهند.

ماموستا امامی در ادامه تصریح کرد: جا دارد هر کس از خانواده خود شروع و فضای انس و الفت با مسجد را ایجاد کند.

کار خوب فرهنگی در مساجد انجام شود

وی با اشاره به حمایت های مطلوب دولت مردمی سیزدهم از مساجد و مسجدی ها، بیان کرد: مسجد کارکردهای متعدد دارد که فعال سازی آنها نیازمند بودجه و حمایت است. با توجه به امپراطوری رسانه ای دشمن و تلاش برای انحراف نوجوانان و جوانان باید کار فرهنگی خوب، یعنی همراه با بودجه و اراده های خالص نه با ظاهرگرایی و آمارگیری در مساجد انجام شود.

ضرورت کار فرهنگی مسجدمحور برای جوانان اهل سنت

ماموستا امامی با اشاره به تمرکز بیشتر جمعیت اهل سنت در مناطق مرزی، گفت: در این مناطق مرزی که از سوی ایادی استکبار(مستقر در کشورهای همسایه)، مورد تهاجم رسانه ای و نرم است و مستقیم و غیرمستقیم ایمان و عقیده جوانان ما را نشانه می روند، کار فرهنگیِ مسجدمحور ضرورت بیشتری دارد.

وی با اشاره به جلوه های متنوع اعجاز قرآن اعم از لفظ و معنا و هنر، خاطرنشان کرد: همان طور که قرآن به هنر توجه ویژه دارد، لازم است در فضای کانون های مساجد هم از فرهنگ و هنر برای جذب نسل جوانان استفاده شود  تا آنها پاسخ نیازهای خود را در مراکز جایگزین، جستجو نکنند.