یک اتفاق مبارک برای گروه های نمایشی کانون های مساجد کشور
يک اتفاق مبارک براي گروه هاي نمايشي کانون هاي مساجد کشور

یک اتفاق مبارک برای گروه های نمایشی کانون های مساجد کشور

«عالم بخش» همکاري گروه هاي نمايشي کانون هاي مساجد با استاد اسدآبادي را شروع يک حرکت تازه و يک اتفاق مبارک براي بچه هاي مسجد دانست که مي تواند در عرصه الگوسازي موثر باشد.
شناسه خبر : 54039 تاریخ انتشار : ۹ دی ۱۴۰۲ زمان انتشار : ۱۲:۴۹

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، این که یک امام جماعت بچه های محله از جوان و نوجوان را دور خودش جمع کند و در مسجد با آنها نمایش و تئاتر تمرین کند و در آن نمایش و تئاتر را هم در مسجد اجرا کند، کار راحت و شاید به نظر بعضی ها حتی قابل قبولی نیست. این کار امروز و در شرایط کنونی جامعه ما هم سخت و شاید هم خیلی غریب و بعید به نظر می رسد. حالا شما فکر کنید یک روحانی، 50 سال پیش یعنی سال های قبل از انقلاب چنین کاری انجام می داده. یک روحانی به نام «حسینعلی  مروج اسدآبادی»

 

گروه نمایشی که 20 نفرشان شهید شدند

«حسین عالم بخش» مشاور هنری رئیس ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور اظهار کرد: حجت الاسلام «مروج اسدآبادی» از جمله روحانیون متواضع اما برجسته‌ای است که در طول سال‌های فعالیت خود، کارهایی انجام داده که از زمان خودش جلوتر بوده است. ایشان قبل از انقلاب،  پیش نماز و امام جماعت مسجد امام حسین علیه السلام در خیابان فلاح بود و از جمله کارهایی که آن سال ها انجام می‌داد جمع کردن و جذب کردن جوانان و نوجوانان در مسجد و درگیر کردن آنها به هنر نمایش و تئاتر بوده است.

 

وی گفت: در دوران قبل از انقلاب نماز خواندن در مسجد هم راحت نبود چه رسد به تئاتر اجرا کردن و مجوز گرفتن برای این کار. ولی آقای اسدآبادی با هر سختی و مشقتی که بود از مراکز مربوطه، مجوز می گیرد برای این که بتواند در مسجد نمایش اجرا کند. بعد از مدتی علیرغم داشتن مجوز، ساواک اجرای ایشان را تعطیل می‌کند و خودش هم بازداشت می‌شود. مدارک بازداشت ایشان در مرکز اسناد انقلاب اسلامی موجود است. اما اسدآبادی پس از آزادی دوباره به مسجد بر می گردد و اجرای تئاتر را ادامه می‌دهد.

 

عالم بخش با بیان این که هنرمندان زیادی با ایشان کار کرده یا نمایشنامه های ایشان را اجرا کرده اند بیان داشت: حجت الاسلام اسدآبادی قریب به ۳۰ نفر از جوانان را به این شکل جذب می‌کند که بعد از انقلاب نیز کارهای هنری در مسجد را ادامه دادند. از جمله آقای « فخرالدین صدیق شریف» که در جوانی با ایشان همکاری می‌کردند. جالب است که بدانید تعداد زیادی از این بچه ها (بالغ بر۲۰ نفر) در دفاع مقدس شهید می‌شوند و ایشان نقل می کردند که بعد از شهادت این بچه‌ها ، من افسردگی شدید گرفتم. اما به هر حال همچنان کار نمایش در مسجد را ادامه دادم.

 

حضرت آقا فرمودند: « تئاتر باید مردمی شود»

مشاور هنری رئیس ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور در ادامه به برخی از فعالیت های این گروه متناسب با نیازهای آن روز جامعه اشاره کرد و گفت: اسدآبادی بعد از انقلاب وقتی موضوع نهضت سوادآموزی مطرح شد یک سری نمایشنامه در رابطه با این موضوع نوشت و به کمک نوجوان ها و جوانهای مسجدی چندین نمایش و تئاتر آماده کرد. این گروه همراه با حجت الاسلام قرائتی به جاهای مختلف سفر می کردند و با اجرای نمایش تلاش می کردند افراد بی‌سوادی را که علاقه ای به آموختن نداشتند، به سوادآموزی ترغیب کنند  موفقیت هایی هم در این زمینه داشتند.

 

عالم بخش ادامه داد: در عالم هنر و بخصوص هنرهای نمایشی در ایران، ستاره‌هایی داریم که خیر آنها به عامه مردم ‌رسیده است. مقام معظم رهبری زمانی در رابطه با تئاتر فرمودند: « تئاتر باید مردمی شود» ایشان چون ماهیت تئاتر را میشناسند و اثر آن را می دانند این جمله را فرمودند. «مردمی شدن تئاتر» یعنی تئاتر باید در خدمت فرهنگ مردم باشد برای ارتقاء اندیشه ی آنها. کاری که ما از آن غفلت داریم.

 

وی با بیان این که ما امروز تئاتر را در بدنه زندگی مردم ایران نمی بینیم یادآور شد: امروز اگر تئاتری هم اجرا می شود (به شکل کلی می گویم) یک سری مخاطب خاص دارد، موضوعات خاص دارد. هرچند ما نمایش آئینی داریم اما این کار همچنان که از نامش پیداست نمایش آئینی است و ما از آنچه که باید باشیم، فاصله داریم. بزرگانی مانند آقای «اسدآبادی» و استاد « ابو باسم حیادار» که بنیانگذار نمایش دینی در سطح حرفه ای بودند و من افتخار شاگردی ایشان را داشتم ، گوهرهای نایابی هستند که باید به عنوان یک الگو به خصوص به هنرمندان کانون‌های مساجد معرفی شوند.

 

مشاور هنری حجت الاسلام خداداده پرورش نیروهای جوان و استفاده از نیروهای خبره و دلسوز را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: این موضوعی است که ما در این سال‌ها نسبت به آن ضعیف عمل کردیم و از معرفی ظرفیت های عظیمی مانند آقای اسدآبادی و استاد حیادار غافل ماندیم. شما می دانید نمایش خورشید کاروان تنها یک پرده از نمایشنامه اساد حیادار است. البته ایشان آثار دیگری مثل «بر بال فرشتگان» و «چراغدار مرموز» را هم در کارنامه کاری خود دارند. امیدوارم این اتفاق مبارک، شروع یک حرکت تازه باشد که هم در راستای الگوسازی برای بچه های مسجد موثر باشد وهم بتوانیم از تجربیات و نمایشنامه‌های این بزرگواران بهره ببریم.