یکی از اهداف کنگره بین‌المللی شهیدان سلیمانی و ابومهندس هم‌افزایی مساجد جهان اسلام است
يکي از اهداف کنگره بين‌المللي شهيدان سليماني و ابومهندس هم‌افزايي مساجد جهان اسلام است
در گفتگو با تسنیم عنوان شد؛

یکی از اهداف کنگره بین‌المللی شهیدان سلیمانی و ابومهندس هم‌افزایی مساجد جهان اسلام است

معاون ساماندهي و شبکه سازي ستاد هماهنگي کانون هاي مساجد کشور از برگزاري آيين بزرگداشت شهيدان حاج قاسم سليماني و ابوالمهندس المهدي در کشورهاي ايران، عراق و لبنان خبر داد.
شناسه خبر : 54007 تاریخ انتشار : ۶ دی ۱۴۰۲ زمان انتشار : ۱۴:۳۸

 

امیرحسین خورشیدی معاون ساماندهی و شبکه سازی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در گفت و گو با خبرنگار دین خبرگزاری تسنیم درباره برگزاری کنگره بزرگداشت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهندس المهدی در آستانه سالگرد شهادت سردار دل‌ها گفت: این کنگره بزرگداشت با حضور ابوشریف، نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در ایران، سید کمیل باقرزاده، رایزن فرهنگی ایران در لبنان و حجت الاسلام کمال‌الدین خداداده، رئیس ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور، با هدف تبیین جایگاه مساجد در نهضت مقاومت و بیان اتفاقات اخیر در غزه و نیز نقش سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در طوفان الاقصی برگزار می شود.

 

وی درباره سیاست‌ها و اهداف این همایش گفت: بحث دولت، مردمی سازی و بازگشت به مساجد است. ما این اقدام را در مساجد مختلف و در عرصه های گوناگون انجام می دهیم؛ به عبارت دیگر مردمی سازی با مسجد محوری عجین شده است. در امور بین الملل و توسعه ارتباطات بین الملل بین مساجد یک نقطه خلأیی را شناسایی کردیم و آن عبارت است از اینکه ما نهادی نداریم که در مسئله مسجد به معنای بین المللی فعالیتی داشته باشد؛ از این جهت قرارگاه توسعه و تعاملات بین الملل مساجد در ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد تشکیل شد.

 

امام جماعات جهان اسلام با هم ارتباط فرهنگی می گیرند

خورشیدی ادامه داد: ذهنیت ما این بود که تجربه شیرین مردمی سازی سفر اربعین را تکثیرکرده و از قالب رویدادی خارج و به حرکتی مستمر تبدیل کنیم. در این مراسم شاهد الگوی پیوند ملت‌ ها با یکدیگر، حرکت مردمی و تسهیل گری دولت هستیم،  لذا به این ایده رسیدیم که مساجد جهان اسلام عقد اخوتی با هم داشته باشند؛ به این معنا که امام جماعات کشورهای مختلف با مساجد تراز ما عقد اخوت جاری کنند تا از این طریق ارتباطات مردمی برقرار و تجربیات تکثیر شود. زمانی که امام جماعتی به ایران می آید، امام جماعتی خود را در ایران بشناسد تا اگر ایده فرهنگی می خواهد بگیرد،‌ از این طریق باشد، لذا مراسم روز جهانی مسجد را با مساجد جهان اسلام ترتیب دادیم.

 

وی ادامه داد: یکی از نکاتی که در عرصه بین الملل قابل اهمیت است،‌ شهادت شهید حاج قاسم است، از این جهت بنا شد یادواره ای از جنس علمی و فرهنگی داشته باشیم. در این راستا نفراتی که تجربه برقراری حرکت های علمی در سطح جهان اسلام را داشتند، به همراه جامعه مسجدی و جامعه علمی و نخبگانی، گردم هم آوردیم و نشست های هم افزایی برگزار کردیم. پیوستگی بین نخبگان و دانشجویان بین المللی و مسجدی ها سه رکن این رویداد است .

 

ارسال 200 مقاله توسط دانشجویان غیرایرانی

 معاون ساماندهی و شبکه سازی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: فراخوان  مقاله و ایده گرفتن، همگی مسیری برای رسیدن به گفتمان سازی است. تا گفتمان سازی نباشد، تمدن سازی شکل نمی گیرد. دراین راستا در قرارگاه بین المللی مساجد تصمیم گرفته شد که نخبگان جهان اسلام و دانشجویان غیرایرانی که در دانشگاه های مختلف ایران مشغول تحصیل هستند، آثار علمی و مقالات خود درباره گفتمان مقاومت و نقش مسجد در این گفتمان را برای ما ارسال کنند که بیش از 200 مقاله از سراسر جهان با زبان های مختلف به دست ما رسیده است، پس از ارزیابی جوایزی به آنها در این کنگره اهدا می شود. سرودی را ساختیم که دو زبانه است و در این مراسم رونمایی می شود. بیانیه ای برای نخبگان جهان اسلام ارائه خواهد شد. ازدیگردستاورهای این برنامه، این است که یک نهاد مسجدی مثل ما با یک نهاد علمی مثل جهاد دانشگاهی و یک نهاد مردمی مثل مصباح دور هم جمع شدیم تا این سه رکن فرهنگی،‌ مردمی و علمی شکل بگیرد.

 

وی درباره جزئیات برگزاری این مراسم گفت: مراسم روز یکشنبه دهم دی با حضور ابوشریف نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در ایران و سیدکمیل باقرزاده رایزن فرهنگی ایران در لبنان برگزار می شود. این کنگره  همزمان در کشور عراق شکل می‌گیرد.

 

خورشیدی با اشاره به اینکه این کنگره به دنبال تبیین‌گری حمایت های مساجد از جبهه مقاومت است، افزود: این کنگره علاوه بر کشور عراق، در لبنان نیز به صورت همزمان برگزار می شود. زیارت مزار سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در کرمان و ابوالمهندس المهدی در وادی سلام نجف به صورت برخط از برنامه های کنگره است.