رونمایی از ۲۰۰ ایده مسجد کارآفرین و مسجد در نظام حقوقی ایران
رونمايي از ۲۰۰ ايده مسجد کارآفرين و مسجد در نظام حقوقي ايران
به همت ستاد کانون‌های مساجد کشور انجام شد؛

رونمایی از ۲۰۰ ایده مسجد کارآفرین و مسجد در نظام حقوقی ایران

ستاد هماهنگي کانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد کشور با توجه به تعامل فراواني که با گروه سني نوجوان و جوان و ايده‌هاي مسجدي اين اقشار دارد، مبادرت به چاپ و انتشار دو جلد کتاب با موضوعات اشتغال‌زايي و همچنين قوانين نهادها و دستگاه‌هاي مختلف پيرامون مسجد کرده است.
شناسه خبر : 53980 تاریخ انتشار : ۵ دی ۱۴۰۲ زمان انتشار : ۱۱:۳۷

 

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، آیین رونمایی از دو کتاب «۲۰۰ ایده کسب و کاری مسجد کارآفرین» نوشته «نادر سقا» و «مسجد در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران» نوشته «غلامعلی قدیریان» صبح امروز (سه‌شنبه، ۵ دی ماه) در سالن جلسات ساختمان شهید بهشتی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور برگزار شد.

 

رونمایی از ۲۰۰ ایده مسجد کارآفرین و مسجد در نظام حقوقی ایران

در این مراسم که با حضور حجت الاسلام و المسلمین «کمال‌الدین خداداده»، رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد برگزار شد، حجت الاسلام «غلامعلی قدیریان» با اشاره به محتوای کتاب «مسجد در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران»، اظهار کرد: این اثر ناظر بر قوانین و مقرراتی است که در بخش‌های مختلف در نظام جمهوری اسلامی درباره مسجد ارائه شده و دارای چند بخش است.

این کارشناس مسجدی بیان کرد: این کتاب در واقع اثری مرجع در عالم پژوهش و مجامع حقوقی بوده و ناظر بر قوانین و مقرراتی است که در بخش‌های مختلف در نظام جمهوری اسلامی درباره مسجد ارائه شده و مشتمل بر چند بخش است.

وی ادامه داد: بخش مقدماتی این اثر به مسجد تراز انقلاب اسلامی، و فرامین مقام معظم رهبری در مورد مسجد و همچنین حکمی که معظم‌له در مورد رسیدگی به مساجد برای مرحوم مهدوی کنی صادر کردند، می پردازد.

حجت الاسلام قدیریان در ادامه افزود: قوانینی از مجلس شورای اسلامی در فصل اول، مصوبات هیأت وزیران در فصل دوم، مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در فصل سوم این کتاب آورده شده است.

وی اضافه کرد: همچنین، مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام در فصل چهارم و قوانین مرتبط با آرای وحدت رویه درباره مسجد در نظام حقوقی صادر شده در فصل پنجم این کتاب آورده شده است. قوانین و آیین نامه های مربوط به شهرداری و وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسجد نیز در فصول شش و هفت این کتاب بیان می شود.

حجت الاسلام قدیریان تأکید کرد: این اثر در واقع مجموعه‌ای از قوانین و مقرراتی است که در مورد مسجد وجود دارد و بخش پایانی ناظر بر فتاوایی از مراجع عظام تقلید به ویژه مقام معظم رهبری درباره مسجد و موضوعات حقوقی مرتبط به مسجد است و امیدوارم مورد استفاده مساجد، علما و جامعه حقوقی کشور قرار بگیرد.

مولف «مسجد در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران» در پایان خاطرنشان کرد: این اثر طی دو سال و در واحد مشاوره حقوقی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور تهیه و تدوین شده است.

 

رونمایی از ۲۰۰ ایده مسجد کارآفرین و مسجد در نظام حقوقی ایران

 

همچنین در ادامه، «نادر سقا» که برای ۱۲ سال مدیریت ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد استان اردبیل را بر عهده داشته است، درباره کتاب «۲۰۰ ایده کسب و کار مسجد کارآفرین»، اظهار کرد: تقریبا به مدت سه سال روی این کتاب و موضوعات‌اش کار کردم و از آنجایی که چندین سال در کسوت مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد استان اردبیل فعالیت داشتم در نتیجه در جریان برنامه‌ها و فعالیت‌های بچه‌های مسجد قرار داشتم و از این تجربه در نگارش کتاب بهره گرفتم.

 

رونمایی از ۲۰۰ ایده مسجد کارآفرین و مسجد در نظام حقوقی ایران

وی ادامه داد: در طول مدت فعالیت در استان متوجه شدم یکی از فعالیت‌هایی که منجر به انگیزه‌دهی و در عین حال توانمندسازی و اشتغال‌زایی برای بچه‌های مسجد می‌شود آثاری از این دست است که ظرفیت های مسجد را معرفی می کند؛ در این راستا در قالب هشت موضوع از جمله آموزش، فرهنگ، هنر، مسائل خانواده و روستایی موضوعات متعددی در رابطه با ظرفیت های مساجد مطرح و در مجموع ۲۰۰ ایده تهیه شد.

سقا در پایان خاطرنشان کرد: دغدغه های مالی یکی از مباحثی است که همواره در فعالیت‌های کانون های فرهنگی هنری مورد توجه است، از سوی دیگر اجرای برنامه های فرهنگی و آموزشی نیز نیازمند تأمین مالی است، در نتیجه از جمله مواردی که در این کتاب مطرح شده، ظرفیت هایی است که بچه های مسجد از طریق آن می توانند به درآمد از دل  فعالیت های مسجدی برسند.