برای رسیدن به مسجد تراز ، باید مساجد را برای نقش آفرینی بانوان مناسب سازی کنیم
براي رسيدن به مسجد تراز ، بايد مساجد را براي نقش آفريني بانوان مناسب سازي کنيم

برای رسیدن به مسجد تراز ، باید مساجد را برای نقش آفرینی بانوان مناسب سازی کنیم

حجت الاسلام حاج علي اکبري گفت: براي اينکه به مسجد تراز برسيم، بايد مساجد را براي نقش آفريني بانوان بيش از گذشته فراهم کنيم و آن را ارتقاء دهيم.
شناسه خبر : 53674 تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۴۰۲ زمان انتشار : ۱۵:۲۶

 

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری صبح امروز در کنگره ملی فعالان خواهر کانون های مساجد اظهار کرد: حضرت زهرا سلام ‌الله علیها با نمازش شناخته می‌شود آن گونه که نور وجه ایشان در نماز و حالات عبادی ایشان در روایات مورد توجه بوده است. پیامبر سیمای ملکوتی حضرت زهرا (س) را در نماز معرفی می‌کند و می‌فرماید: دخترم فاطمه وقتی به محراب نماز می‌ایستد نوری از سیمای او به آسمان منتشر می‌شود و خداوند فرشتگان را خبر می‌کند.

 

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه گفت: حضرت زهرا به آن جنبه بندگی در بین اولیای الهی شناخته می‌شود و این وجهه از شخصیت ایشان بر تمام ساحت های دیگر شخصیت آن حضرت غلبه دارد؛ یعنی ارتباط خاص زهرا سلام ‌الله علیها با پروردگار  یک ویژگی برجسته است و در پرتو آن ، سه ویژگی دیگر را نیز در مطالعۀ شخصیت و سیرۀ آن بانوی بزرگوار می‌بینید از جمله « اصالت بیت » به معنای اصالت تربیت. یعنی شما می‌بینید که بانوی اول هستی، تمرکز خاص و ویژه اش در محور تربیت است.

 

وی با اشاره به حضور حضرت زهرا سلام الله علیها در فعالیتهای اجتماعی گفت : محور دیگر این است که فاطمه سلام ‌الله علیها در حوزۀ فعالیت های اجتماعی با محور مهرورزی و گره گشایی از کار بندگان خدا فعالیت داشته اند. ویژگی سوم ایشان ، حضور ممتاز و منحصر به فرد در فرآیند تمدن سازی و تاریخ سازی است به گونه ای که در ماجراهای بعد از پیامبر، به عنوان لشگری تک نفره تاثیرات سیاسی فراوانی را بر جای گذاشتند. خداوند در قرآن وقتی می خواهد از یک بانوی برجسته و برگزیده یاد کند و او را هم مطرح کند، از حضرت مریم سلام ‌الله علیها نام می برد؛ همین موارد در ماجرای حضرت مریم نیز بیان می شود یعنی در آنجا هم سخن از محراب است. «كُلَّما دَخَلَ عَلَيْها زَكَرِيَّا الْمِحْرابَ وَجَدَ عِنْدَها رِزْقا». و حضرت زکریا با مشاهده این عنایت خداوند، از خداوند تقاضای ذریه و فرزند می کند.

 

حجت الاسلام حاج علی اکبری ادامه داد: از مبانی اندیشۀ اسلامی، کاملاً استنباط می‌شود که خداوند به بانوان نظر عنایت خاص دارد و برداشت صریح می‌شود که آنها مخاطب ویژه ای برای پیام های آسمانی هستند. از همین مجموعه ها استفاده می‌شود که این عنایت خاص خداوند به بانوان حکایت از داشتن یک هوش معنوی ویژه ای است که نزد آنهاست. نشانۀ این مطلب هم آن است که بر اساس مبانی فقهی بانوان نسبت به آقایان 6 سال زودتر مخاطب پیام های الهی قرار می گیرند. بنابراین علاوه بر مهرورزی که از ویژگیهای برجسته زنان است این خصوصیت نیز در روایات مورد تاکید قرار گرفته است.

 

وی در ادامه گفت: اینگونه می‌توان جمع بندی کرد که از این چهار ساحت از سیرۀ حضرت زهرا سلام ‌الله علیها استنباط می‌شود که انسان طراز  در این چهار محور یعنی «ارتباط با خدای متعال» ، «حوزۀ تربیت و بیت»، «حوزۀ فعالیت های اجتماعی» و «حوزۀ نقش آفرینی سیاسی» شناخته می شود که این ساحت های کاملاً به هم پیوسته در محور مسجد، نماز و ارتباط با خدای متعال است که نماد  اجتماعی می یابد. بنابراین یک نوع ارتباط متفاوت بین بانوان و مسجد باید مورد توجه قرار بگیرد.

 

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور افزود : مسئلۀ بعد، در موضوع مسجد ، اتصال به پایگاه ولایت بر مدار ولی الهی است که امت و امام را شکل می دهد. اگر در خانه، اتصال با خدا، تربیت و مهرروزی هست، شبیه  آن را در مسجد نیز می‌بینید. خداوند برای جامعۀ بانوان ما با توجه به سیرۀ معیار و مبنای فاطمی، چنین رسالتی را تعریف کرده است. بانوی تراز در میانۀ این چهار ویژگی چه نقشی می تواند داشته باشد؟. این نقش ها چه نسبتی با مسجد دارد؟ از پاسخ به این سئوالات است که بانوی مسجدی شکل می گیرد. بانویی که در مسجد فعالیت می‌کند، ارتباطش با خدا تقویت می‌شود و برای تربیت مجهز می‌شود. در بعد سیاسی و اجتماعی نیز تقویت می‌شود. بنابراین مسجد پایگاه ویژه ای برای بانوی تراز اسلام است.

 

حجت الاسلام حاج علی اکبری خاطرنشان کرد: ما به برکت انقلاب اسلامی مسجد تراز را تجربه کردیم و طعم مسجد را چشیدیم و هم بانوی تراز را شناختیم، اما آیا وضعیت مساجد ما در شرایط فعلی با این رسالتی که گفته شد شرایط مطلوبی است؟ بله، مساجدی هستند که این ویژگی را دارند و البته بسیاری از مساجد ما فاقد این ویژگی هستند. بنابراین یکی از مهم ترین اتفاقاتی که باید در گام دوم انقلاب بیفتد، برداشتن گام های بلند به سوی مسجد تراز است. برای اینکه به مسجد تراز برسیم باید مساجد را برای نقش آفرینی بانوان بیش از گذشته فراهم کنیم و ارتقاء دهیم و این نسبت باید بازتعریف شود. از جهت مدیریت مسجد باید بازنگری شود. از نظر کالبد مسجد باید بازنگری شود. از نظر سرمایه های انسانی مسجد و کارگزاران مسجد باید بازنگری شود.