مسجد آل رسول(ص) پاتوق قرآنی دهه نودی های محله نیلوفر بیرجند
مسجد آل رسول(ص) پاتوق قرآني دهه نودي هاي محله نيلوفر بيرجند
روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان جنوبی گزارش می دهد؛

مسجد آل رسول(ص) پاتوق قرآنی دهه نودی های محله نیلوفر بیرجند

متوليان مسجد آل رسول(ص) بيرجند با رفتار درست با کودکان و ايجاد فضاي همدلي و راه اندازي مهد قرآني همراه با بازي هاي مهيج و شاد در جذب کودکان و نوجوانان به مسجد و حفظ قرآن بسيار موفق عمل کرده است بگونه اي که موفق به کسب رتبه هاي استاني و کشوري شده اند.
شناسه خبر : 53247 تاریخ انتشار : ۸ آذر ۱۴۰۲ زمان انتشار : ۱۲:۱۸

روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان جنوبی؛ مسجد آل رسول(ص) بیرجند فضایی را برای نوجوانان و کودکان بیرجندی مهیا کرده است که در همان ابتدای ورود می توان روایتی از فعالیت های قرآنی را در آن دید. برگزاری محافل و کلاس های قرآنی، راه اندازی مهد قرآنی و ...، این مسجد را به محلی برای دورهمی های قرآنی تبدیل کرده است.

با هر تعداد فرزند که وارد مسجد شوی؛ مورد استقبال پرشوری قرار میگیری. بچه ها در ابتدا برای بازی های مهیج و قرآنی به مهد قرآن هدایت شده و در کنار بازی و شادی، سوره های قرآنی را فرا می گرفتند. این مسجد از ۱۰ سال گذشته با جذب یک مربی و حافظ قرآنی توانسته علاوه بر تربیت ۳۰ حافظ قرآنی در سنین کودکان و نوجوانان؛ در مسابقات قرآنی مدهامتان بدرخشد و در «هر مسجد، یک پایگاه قرآنی» مورد تاکید رهبری حرفی برای گفتن داشته باشد.

طبق منویات مقام معظم رهبری «جوان های ما باید وارد عرصه‌ی قرآن‌خوانی، بخصوص حفظ قرآن بشوند که ما خب حافظ قرآن زیاد لازم داریم؛ من چند سال پیش هم عرض کردم؛ تلاش هایی هم شده منتها هنوز تا آنجا خیلی فاصله داریم. اگر بخواهید آن ده میلیون را تأمین بکنید، راهش این است که نوجوان‌های ما وارد وادی قرآن بشوند؛ نوجوان که وارد شد حفظ آسان می‌شود؛ راهش هم این است که در مساجد این کار اتّفاق بیفتد؛ هر مسجدی یک پایگاه قرآنی بشود؛ مساجد این محل با همدیگر ارتباط داشته باشند، همکاری داشته باشند؛ اساتیدشان اینها را به هم آشنا کنند».

ابتکار خاص کانون قرآن و عترت برای پرورش کودکانی نخبه و قرآنی

ملیحه حسین پور، مربی حفظ قرآن در مسجد آل رسول(ص) به روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد گفت : با علاقه شخصی خودم از بچگی، به حفظ قرآن روی آوردم و تا هم اکنون با حفظ کامل قرآن؛ سعی کردم بچه های علاقه مند را جذب کنم.

وی که دو فرزندش هم حافظ قرآنی تربیت کرده است، افزود: هم پایگاه بسیج و هم کانون قرآن و عترت مسجد آل رسول(ص) در حوزه قرآن بسیار فعال است و در جذب نوجوانان به هر طریقی خوب عمل کرده اند و موفق هم شده اند.

حسین پور با بیان اینکه کانون قرآن و عترت با برگزاری اردوهای شاد و اهدای جوایز در جذب نوجوانان به مسجد موفق عمل کرده است، ادامه داد: بیشترین جمعیت و استقبال نوجوانان را از کلاس های حفظ قرآن در طرح اوقات فراغت تابستانه شاهد بودیم درحالی که کلاس های هنری و کادرستی متنوعی هم برگزار می‌شد.

به گفته وی؛ هم بچه ها و هم اهالی محله نیلوفر از بازدهی کلاس های قرآنی مسجد راضی هستند؛ برای جذب بچه ها از ترفندهای مختلفی استفاده می کنم. به طور مثال رفتار و برخورد صحیح با بچه ها مهم است؛ بیشتر خانواده ها می گویند فرزندم پیش از ورود به این کلاس قرآن، مسجدی و یا نمازخوان نبوده است لذا بیشتر کار مشاوره با والدین هم انجام می دهیم.

این مربی قرآنی افزود: توفیقات خداوند شامل حال ما شده تا در جذب بچه ها به قرآن بدرخشیم، حرکت هر مسجد به سمت پایگاه قرآنی مورد تاکید مقام معظم رهبری هم بوده لذا تنها به اسم قرآن نمی توان بچه ها را دوستدار قرآن تربیت کنیم، برخی بانوان و آقایان مسجدی با بچه ها در مسجد رفتار تند و خشنی دارند و همش به بچه ها می گویند ساکت بنشینید و سر و صدا نکنید! در همین راستا در مسجد مهد قرآنی را برای بازی های شاد و خوراکی های متنوع راه اندازی کردیم، به نحوی که در ماه رمضان سال گذشته ۵۰ نوآموز قرآنی را توانستیم با همین حرکت جذب قرآن و دوستدار کلام نور کنیم.

به گفته وی؛ در این مهد قرآنی یک سوره قرآنی را ۵۰ بار همراه با بازی به بچه ها آموزش می دادیم؛ همچنین به بهانه هر مناسبتی به بچه ها هدایای مختلفی می دهیم.

وی افزود: شعار ما در مسجد؛ تقویت قشر کودک و نوجوان مسجدی است در واقع رمز موفقیت مسجد آل رسول(ص) در جذب بچه ها به مسجد رفتار درست هیئت امنا، امام جماعت، بسیج و کانون فرهنگی هنری قرآن و عترت با بچه ها و دادن مسئولیت به آنهاست که سبب بها دادن و ارزش دادن آنها می شود.

درخشش کانون قرآن و عترت در آموزش تخصصی قرآن

باقری نیا، مدیر کانون فرهنگی هنری قرآن و عترت مسجد آل رسول(ص) بیرجند هم  در گفت و گو با روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد از  شرکت دانش آموزان در نماز جماعت این مسجد خبر داد و گفت: در طرح پیوند «مسجد، مدرسه و منزل» دانش آموزان دبستان شاه پری ناصح در نماز جماعت مسجد آل رسول (ص) شرکت می کنند، همچنین در طرح مواسات و همدلی برای حافظان قرآن در اردوی باغ موزه که به مناسبت روز دانش آموز برگزار شد هدایایی تهیه و اهدا شد.

وی افزود: بچه های مدرسه برای اقامه نماز به مسجد می آیند و استقبال خوبی هم دارند، حتی بچه های ۶ ساله داریم که حافظ بخشی از جزء ۳۰ هستند.

 

باقری نیا با بیان اینکه این مسجد تا کنون دو نفر حافظ پنج جزء، دو نفر حافظ ۱۵ جزء، دو نفر حافظ سه جزء و ۱۵ نفر حافظ جزء ۳۰ تربیت کرده ایم، گفت: همچنین در مسابقات سراسری مدهامتان تعداد چهار نفر از اعضای کانون برگزیده کشوری شدند.

وی با بیان اینکه هفته ای دو جلسه کلاس حفظ قران را برگزار می کنیم، ادامه داد: جلسات عمومی قرآن خوانی و حلقه صالحین هم هر هفته برگزار می شود.

مدیر کانون فرهنگی هنری قرآن و عترت مسجد آل رسول(ص) بیرجند گفت: امتیاز فهمای این کانون در سال ۱۴۰۱؛ ۳۳ هزار و ۶۰۹ امتیاز از ۲۴۰ هزار بوده است و ۲۱۳ عضو دارد.

آموزش بانوان پیرامون سرطان های شایع، کلاس سبک زندگی، نمایشگاه تغذیه سالم، جلسه سنتی قرآن، برگزاری یادآوره شهدای آبروی محله نیلوفر، شرکت در رژه نیروهای مسلح و بسیج، راه اندازی هیات کودکان و نوجوانان، برگزاری مسابقات قرآنی، کلاس های اوقات فراغت، بازدید از موزه شهید رئوفی فرد و برگزاری مراسمات دینی و مذهبی دیگر از جمله برنامه های کانون قرآن و عترت است.