ترویج کتاب و کتابخوانی به عنوان مأموریت‌ مساجد تعریف شود
ترويج کتاب و کتابخواني به عنوان مأموريت‌ مساجد تعريف شود
حجت‌الاسلام والمسلمین خداداده در برنامه «کتاب فرهنگ»؛

ترویج کتاب و کتابخوانی به عنوان مأموریت‌ مساجد تعریف شود

حجت‌الاسلام خداداده با اشاره به نقش اثرگذار مساجد در ترويج فرهنگ کتاب و کتابخواني، گفت: اگرچه ساحت نيايشي مسجد از اهميت بالايي برخوردار است، اما مسجد فقط نمازخانه نيست،بلکه بايد در کنار انجام امور عبادي، خيريه، تسهيل ازدواج، تهيه جهيزيه و ... به بحث کتابخواني نيز در مسجد توجه شود.
شناسه خبر : 52998 تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۴۰۲ زمان انتشار : ۱۲:۰۷

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، حجت الاسلام والمسلمین «کمال الدین خداداده» همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی شنبه، ۲۷ آبان ماه در برنامه زنده «کتاب فرهنگ» رادیو فرهنگ حضور یافت و به تشریح فعالیت های موثر کانون های فرهنگی هنری مساجد در حوزه کتاب و کتابخوانی پرداخت.

وی اظهار کرد: کانون های فرهنگی هنری مساجد در دهه ۷۰ به منظور تربیت جوان مومن و مجاهد انقلابی تاسیس شدند و فلسفه وجودی این پایگاه ها با کتاب و کتابخوانی نیز عجین شده است. 

رییس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور بیان کرد: از گذشته تاکنون قرائت خانه های کتابخانه های مساجد مملو از حضور جوانان برای مطالعه و آمادگی برای امتحانات و کنکور بود و امروز نیز برخی از مساجد زنده و پویا هستند و همچنان به وظایف خودشان همانند قبل عمل می کنند، اما در حال حاضر تعداد مساجد تراز، مساجدی که همیشه درهایشان باز و به نیازهای تربیتی، فرهنگی و هنری جامعه پاسخگو باشد، کم بوده و لازم است که در این زمینه گفتمان سازی صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه مساجد را با بخشنامه نمی توان اداره کرد، گفت: فضایی که ما در مساجد به دنبال آن هستیم، این است که مسجد در محله موثر و در خدمت مردم باشد.

حجت الاسلام خداداده در ادامه به شرایط انتخاب مدیر کانون فرهنگی هنری در مسجد اشاره کرد و افزود: مدیر کانون با معرفی امام جماعت معرفی می شود و پس از حضور در دوره های لازم و داشتن صلاحیت های عمومی، حکم مدیریت کانون برای او از سوی امام جماعت صادر می شود و کانون فرهنگی هنری تحت نظر امام جماعت در مسجد فعالیت می کند.

وی با اشاره به اهمیت موضوع کتاب در جوامع و نقش اثرگذار مساجد در ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی، تصریح کرد: جامعه ای که از سرانه مطالعه بالایی برخوردار است، به طور قطع در آن جامعه میزان جرم کمتر است، از این رو اگر می خواهیم فرهنگ جامعه را اصلاح کنیم و به دنبال نظم اجتماعی هستیم، باید در حوزه کتاب خوانی سرمایه گذاری کنیم. از طرفی با توجه به اینکه مساجد بهترین مکان برای فهمیدن، خواندن، معرفت افزایی و بصیرت  هستند، در حوزه کتاب هم وظایفی را برعهده دارند. در طول تاریخ بیشتر افراد اهل مطالعه اهل مسجد نیز بوده اند و امروز اگر اهالی مسجد از مطالعه کتاب فاصله گرفتند، باید نگران شویم.

رییس ستاد هماهنگی کانون مساجد  کشور ابراز کرد: مساجد می توانند اقدام به ایجاد کتابخانه نمایند و در صورتی  که امکانات برای ایجاد کتابخانه را ندارند، این امکان است که پیشخوان های کتاب را در مساجد راه اندازی کنند، به این معنا که فعالیت در حوزه کتاب، کتابخوانی، فروش کتاب، هدیه کتاب و اهدای کتاب های اضافه توسط نمازگزاران در مسجد مورد توجه قرار گیرد، این طرح ها در برخی از مساجد در حال حاضر  اجرا می شود.

وی به ابتکار یکی از مساجد استان مرکزی پیرامون توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی اشاره کرد و گفت: در این مسجد  در قالب طرح «دقایقی با کتاب» روزهای شنبه هر هفته بعد از نماز مغرب و عشاء کتاب قرائت می شود. چنین طرح هایی می تواند بسیاری از افراد را جذب و علاقه مند به حضور در مسجد کند.

حجت الاسلام خداداده اضافه کرد: معتقدم، اگرچه ساحت نیایشی مسجد از اهمیت بالایی برخوردار است، اما مسجد فقط نمازخانه نیست، بلکه باید در کنار انجام امور عبادی، خیریه، تسهیل ازدواج، تهیه جهیزیه، به بحث کتابخوانی نیز در مسجد توجه شود.

وی با اشاره به فعالیت حدود ۷۰ هزار مسجد و  بیش از ۲۶ هزار کانون فرهنگی هنری در سراسر کشور، گفت: مساجد و کانون های فرهنگی هنری می توانند در تبلیغ موضوعات مختلف از جمله ترویج فرهنگ کتابخوانی موثر عمل کنند.

حجت الاسلام خداداده با بیان اینکه ما در حال حاضر اطلاعات ۱۲ هزار کتابخانه مسجد را در اختیار داریم، تصریح کرد:  ما می توانیم، اطلاعات این کتابخانه ها را در اختیار دستگاه های مختلف، خیرین، موسسات فرهنگی که علاقه مند به حضور و فعالیت در مساجد در موضوع کتاب هستند، قرار دهیم.

رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور به خاطره ای از اهدای کتاب توسط مقام معظم رهبری به کتابخانه مسجد جامع ابوذر اشاره کرد و گفت: به مناسبت سالگرد ترور مقام معظم رهبری در مسجد جامع ابوذر مستندی از سیمای جمهوری اسلامی پخش شد که در این مستند چند نما از کتابخانه این مسجد هم به تصویر کشیده شد، مقام معظم رهبری پس از مشاهده این مستند تعدادی از کتاب های کتابخانه شان را به کتابخانه مسجد جامع ابوذر اهدا نمودند.