مشکل مساجد فقدان مرکزیت برای تصمیم‌گیری است
مشکل مساجد فقدان مرکزيت براي تصميم‌گيري است
حجت‌الاسلام‌والمسلمین پارسانیا؛

مشکل مساجد فقدان مرکزیت برای تصمیم‌گیری است

دبير علمي همايش «مسجد و نظم اجتماعي در ايران» گفت: مشکل ما در حوزه امور ديني به طور عام و درباره مساجد به طور خاص، فقدان مرکزيت براي تصميم‌گيري و نيز وجود تشتت است چنان که در فرآيند تأمين نيازهاي مسجد نهادهاي مختلف مسئوليت دارند.
شناسه خبر : 52794 تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۴۰۲ زمان انتشار : ۰۹:۰۵

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، نشست «هم‌اندیشی دبیرخانه همایش مسجد و نظم اجتماعی در ایران» با ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور پیش ازظهر (سه شنبه، ۱۶ آبان) با حضور حجج اسلام والمسلمین کمال‌الدین خداداده، رئیس این ستاد، حمید پارسانیا، دبیر علمی همایش، قاسم زائری، رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و محمدتقی محمدیان، مشاور رئیس و مسئول دبیرخانه شورای سیاستگذاری ستاد کانون‌های مساجد در ساختمان شهید بهشتی این ستاد برگزار شد.

در این نشست همچنین حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا با بیان اینکه همت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برگزاری همایش مسجد و نظم اجتماعی قابل تقدیر است، گفت: مشکل ما در حوزه امور دینی به طور عام و درباره مساجد به طور خاص، فقدان مرکزیت برای تصمیم گیری و نیز وجود تشتت است و در فرآیند تأمین نیازهای مسجد نهادهای مختلف مسئولیت دارند. آسیب شناسی این مسئله بخشی از کاری است که در اتاق فکرِ تشکیل شده در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات دنبال می شود.
دبیر علمی همایش «مسجد و نظام اجتماعی در ایران» با بیان اینکه باید بررسی کنیم چطور مساجد می توانند همه نیازهای فرهنگی اجتماعی محله را پاسخ دهند، اظهار کرد: خوشبختانه، در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات این مسائل با نگاه جامعه شناختی در دست بررسی است. اصلاح ساختار و ساماندهی در این حوزه باید دنبال شود و امید می رود فعالان سیاستگذاری فرهنگ به این مهم توجه داشته باشند و خروجی مسئله بتواند در ساختار مساجد اثرگذار باشد. البته این فرآیند بروز و ظهور مستقیم ندارد اما در فرهنگ‌سازی موثر است.

حجت الاسلام پارسانیا با تأکید بر مشارکت نظری فعال در موضوع کارکردهای اجتماعی مساجد، بیان کرد: عمق گرفتن مسئله و جریان سازی درباره آن هم اهمیت دارد یعنی صرف جمع‌آوری مطالب به صورت نظری راهگشا نیست لذا فرهنگ‌سازی مهم و ورود آن در فرآیند تصمیم‌سازی اهمیت دارد.  
وی حیات امروزی جامعه را مرهون استمرار آموزه های دینی در جامعه دانست و تأکید کرد: مسجد کانون نشر و تبلیغ دین و حلقه ارتباط زمین و آسمان است در این میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از مهمترین مجموعه هایی است که باید برای ایفای کارکردهای مسجد دغدغه داشته باشد.

حجت الاسلام پارسانیا با بیان اینکه مسجد میراث فرهنگی هنری اسلام نیز است، تصریح کرد: امید است نهادهای مختلف برای حفظ این میراث و تقویت نقش و کارکرد اجتماعی آن هم افزا شوند.

وی با اشاره به ضرورت تبیین و احیای کارکردهای اجتماعی مسجد در جامعه، خاطرنشان کرد: اهمیت این مسئله به قدری است که باید برای آن اندیشکده یا حداقل گروهی علمی تعریف و فعال شود.