خدمت به مسجد مهمترین کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است/ هماهنگی مدیریت مسجد و امور قرآنی وجوب عینی دارد
خدمت به مسجد مهمترين کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است/ هماهنگي مديريت مسجد و امور قرآني وجوب عيني دارد
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛

خدمت به مسجد مهمترین کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است/ هماهنگی مدیریت مسجد و امور قرآنی وجوب عینی دارد

معاف با بيان اينکه هماهنگي حوزه مسجد و قرآن و مديريت مسجد و امور قرآني در جمهوري اسلامي واجب عيني است، گفت: اگر به پسوند اسلامي در وزارت فرهنگ و ارشاد مومن باشيم و نگاه دکوري به آن نداشته باشيم که نداريم، خدمت به مسجد مهمترين کار وزارتخانه مي‌شود.
شناسه خبر : 52772 تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۴۰۲ زمان انتشار : ۱۸:۰۱

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، نشست هماهنگی و هم‌افزایی مدیران مراکز و مؤسسات قرآنی با حضور علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین کمال‌الدین خداداده، رئیس، مهدی مقدم، معاون فرهنگی هنری و محمدتقی محمدیان، مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی و بین‌الملل ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور صبح امروز (دوشنبه، ۱۵ آبان ماه) در محل سالن اجتماعات ساختمان شهید بهشتی این ستاد برگزار شد.

معاف در ابتدای این جلسه با اشاره به حماسه طوفان الاقصی و آنچه که در غزه در حال رخ دادن است، گفت: ان‌شاءالله به زودی شاهد پیروزی ملت فلسطین و قدس شریف باشیم.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به رویداد فرهنگ و هنر بچه‌های مسجد اشاره و اظهار کرد: با این رویداد به فهم خوب و همدلی و هم آوایی رسیدیم و دریافتیم باید همگن و همگرا باشیم.

وی ادامه داد: امر هماهنگی حوزه مسجد و قرآن و مدیریت مسجد و امور قرآنی و توسعه فرهنگ قرآنی در جمهوری اسلامی امر مستحب یا واجب کفایی نیست بلکه واجب عینی است و لاجرم باید این همدلی‌ها رخ دهد و خوشبختانه این اتفاق افتاده است.

معاف با اشاره به حدیث نبوی(ص) که می‌فرماید: «اِنّما نُصِبَتِ المَساجِدُ لِلقُرآن؛ مساجد را برای قرآن بنا کرده‌اند»، ادامه داد: اگر به این روایت توجه کنیم بسیاری از مسائل مشخص می‌شود، علاوه بر این حدیث «من أحب القرآن فقد أحبه الله و رسوله صلی الله علیه وسلم» رابطه معنادار بین مسجد و قرآن و همبستگی‌ای را که میان آن‌ها وجود دارد، بیان می‌کند.

وی با اشاره به پای کار آمدن سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مختلف برای تحقق مطالبه رهبری معظم انقلاب (در موضوع تبدیل مساجد به پایگاه‌های قرآنی)، ابراز کرد: واقعیت آن است که معظم‌له از جمله اهداف برگزاری جلسات و تلاوت قرآنی را انس با قرآن و درک الفاظ و معانی قرآنی مطرح کردند، مسجد پایگاه قرآن نیز طرحی در راستای تحقق این موارد است تا مردم بتوانند در زیست شخصی خودشان به قرآن استناد و تمسک کنند.
معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: کانون‌های مساجد از جمله مهمترین بخش‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. اگر به این پسوند اسلامی در وزارتخانه مؤمن باشیم و واقعی باشد و نگاه دکوری به آن نداشته باشیم که نداریم، خدمت به مسجد مهمترین کار وزارتخانه می‌شود که چنین است. در اینجا بحث ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی راهبردی است، تمدن نوین اسلامی مسجدپایه و لذا برگزاری این جلسه استراتژیک است.

معاف با بیان اینکه تمدن روم، یونانی و غربی تمدن قصرپایه است، افزود: این در حالی است که در تمدن اسلامی مسجد را نشان می‌دهند، تراث ما مسجد است. همسو با تأکید قرآن که می‌فرماید «إِنَّمَا یَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللّهِ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ»(توبه، ۱۸)، مقام معظم رهبری همواره نیز بر عمران فرهنگی مسجد تأکید دارند. پیامبر(ص) برای ۷۰ اتفاق ۷۰ مسجد ساختند، لذا مسجد چیزی نیست که قابل قیاس با مراکز دیگر باشد، مسجد نمازخانه نیست. نماز اصلی‌ترین کاری است که در مسجد انجام می‌شود اما مسجد نمازخانه نیست.

وی تأکید کرد: مسجد پایگاه قرآن است، اینکه مقام معظم رهبری طی این دوسال اشاره به مسأله تبدیل مساجد به پایگاه قرآن داشتند از این نظر بود. من طرح چهارمیم را عنوان کردم که یک ضلع آن مسجد، ضلع دیگر منزل، دیگری مدرسه و دیگری مؤسسات قرآنی است. اکنون طرح خانه‌های قرآنی دو سال است که به صورت گسترده در حال انجام است، اما به طور کلی باید نگاه جز به جز به این اضلاع داشته باشیم.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه باید به مدرسه، منزل، مؤسسات قرآنی وصل شویم تا کار در مسجد نتیجه بدهد، ابراز کرد: برای تحقق مسجد پایگاه قرآن، باید طرح بدهیم، من به‌ اندیشگاه قرآنی وزارتخانه این مسأله را واگذار می‌کنم که مسجد پایگاه قرآنی چه مختصاتی دارد و مواردی از این دست تا بررسی شود. البته برای حضور مردم در مساجد باید بیش از پیش از فرصت‌ها استفاده کنیم از جمله در ماه مبارک رمضان و باید شرایط تحقق آن را فراهم کنیم، البته برخی مدل‌ها تاکنون موفق و الگو بودند مثل الگوی مسجد کرامت در مشهد مقدس، اما اکنون معتقدم باید مسجد قرآنی را داشته باشیم و الان در تهران برخی مساجد این کار را انجام می‌دهند.

معاف افزود: باید قرآن، عاشقانه در مسجد تلاوت شود و مردم با آن انس بگیرند. این اقدام کار ملی و کلان برای ما محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در حوزه قرآن تدبیر تفصیلی دارند و با ارائه مدل آسانی خواسته‌اند که کار انجام شود، خاطر نشان کرد: ما به دنبال این هستیم که بتوانیم منویات مقام معظم رهبری در حوزه قرآن را تا ماه رمضان امسال حداقل در فاز اول اجرایی کنیم.

معاف خاطرنشان کرد: ما طرح موفقی در وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی تحت عنوان طرح بشری داشتیم  که در ۲۲ استان اجرا شد و اکنون در حال بین‌المللی شدن است، ‌امیدواریم که در این عرصه‌ها ثبات باشد. این طرح با این کانون‌های مساجد امکان‌پذیر است. از سوی دیگر نمایشگاه بین‌المللی قرآن نیز فرصتی مناسب است که مثلاً ۱۰۰ کانون ممتاز که در حوزه مسجد پایگاه قرآنی کار کرده‌اند در این فضا حضور یابند و فعالیت‌های خود را ارائه کنند.

معاف در پایان تأکید کرد: ما باید با جریان‌سازی کار را آغاز کنیم، به طور مشخص اکنون با برخی افزونه ها و کمک های حداقلی و هم افزایی های مختصر اما ساختارمند و معین می‌توانیم اتفاق بزرگی را رقم بزنیم، ما روی موضوع مردمی سازی تمرکز کردیم و در واقع ما به عنوان ستاد تسهیلگر ایفای نقش می کنیم. در واقع ساده سازی طرحی است که بسیار موضوعیت دارد، مشارکت و هم‌افزایی نهادها و استمرار کار باید دنبال شود، اینگونه نباشد که موجی شکل بگیرد و صرفاً به این مساله اکتفا شود.