نقش والدین در امور تربیتی فرزندان تقویت شود
نقش والدين در امور تربيتي فرزندان تقويت شود
در گردهمایی کانون‌های تربیت‌محور مطرح شد؛

نقش والدین در امور تربیتی فرزندان تقویت شود

محقق و پژوهشگر تعليم و تربيت گفت: نقش والدين در امور تربيتي نيز در کنار مربي و توليدات فرهنگي بايد تقويت شود.
شناسه خبر : 52495 تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۴۰۲ زمان انتشار : ۰۹:۲۵

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور،  «علیرضا دوستانی» در گردهمایی مدیران مسئول کانون های فرهنگی و هنری منتخب تربیت محور کشور، به ابزارهای تربیتی اشاره کرد و اظهارداشت: خانواده یکی از مهمترین مراجع تربیت فرزند است و نباید نقش آنان کم رنگ بشود.

محقق و پژوهشگر تعلیم و تربیت با بیان اینکه نباید روش های دیگر جایگزین کارهای تربیتی و نقش آفرینی پدر و مادر شود، افزود: نقش والدین در امور تربیتی نیز در کنار مربی و تولیدات فرهنگی باید تقویت شود و آنچه این ماموریت را بی تاثیر و یا کم تاثیر می سازد باید حذف شود.

وی با انتقاد از اینکه در برخی از مواقع جایگاه پدر و مادر تضعیف می شود، گفت: به عنوان مثال، مدرسه ملاک و معیار غیبت مجاز دانش آموز را صحبت خانواده نمی داند بلکه نسخه پزشک را می پذیرد و این موضوع جایگاه خانواده را تضعیف می کند.

داستانی اضافه کرد: نباید دلیل و جایگاه پدر و مادر و مسئولیتی که در تربیت فرزند دارند را کم اهمیت بدانیم و دیگر فرصت ها را تقویت کنیم که اینگونه بر جریان تربیتی اثر منفی گذاشته ایم.

وی با بیان اینکه باید انگیزه های درونی را برای کارهای خوب تقویت کنیم، تصریح کرد: انگیزه های بیرونی مثل هدیه و جایزه تا زمانی که انگیزه درونی را متحول و تکان بدهد حائز اهمیت بوده وگرنه با پایان جایزه آن فرد هم دست از کار خوب بر می دارد.

این پزوهشگر ایجاد تحرک و بیداری انگیزه فطری و درونی را مهم خواند و اذعان داشت: تمام اقدامات بیرونی باید منجر به بیداری وجدان و انگیزه های درونی بشود تا اینکه فرد تمام کارهای خوب را با هدف فطری خود انجام دهد.

وی به موضوع آموزش مفاهیم دینی و ارزشی اشاره کرد و گفت: تا پیش از سن بلوغ جسمی مفاهیم از طریق بازی و نقاشی و غیر مستقیم انجام گیرد ولی پس از آن با ایجاد فرصت های مشورتی و گفتگو به امر آموزش مستقیم بپردازیم.

داستانی انس با قرآن در سنین کودکی و پیش از نوجوانی را مهم خواند و گفت: ارتباط با قرآن موثر است اما نباید آموزش مستقیم باشد که بی انگیزگی ایجاد کند.