تولید محصولات فرهنگی در فعالیت های تربیتی مغفول مانده است
توليد محصولات فرهنگي در فعاليت هاي تربيتي مغفول مانده است
در گردهمایی کانون‌های تربیت‌محور مطرح شد؛

تولید محصولات فرهنگی در فعالیت های تربیتی مغفول مانده است

رئيس حوزه هنري کودک و نوجوان به توليد محتواي فرهنگي و ارزشي اشاره کرد و گفت: توليد محصول فرهنگي به عنوان راهبرد جدي در فعاليت هاي تربيتي مغفول مانده است.
شناسه خبر : 52494 تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۴۰۲ زمان انتشار : ۰۸:۵۴

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور،  علی جانباز در گردهمایی مدیران مسئول کانون های فرهنگی و هنری منتخب تربیت محور کشور، به موضوعات محتوایی و تربیتی برای نسل جدید اشاره کرد و اظهارداشت: محصولات فرهنگی بیشترین تاثیر را در بین نوجوانان دارند و کمتر از ۲۰ درصد این قشر از فعالیت و صحبت های مربیان اثر می گیرند.

رئیس حوزه هنری کودک و نوجوان با بیان اینکه به تولید محتوای فرهنگی  در کشور کمتر توجه داریم، افزود: تولید محصول فرهنگی و رسانه ای مثل بازی، فیلم، کتاب و شبکه های اجتماعی به عنوان راهبرد جدی در فعالیت های تربیتی مغفول مانده است.

وی ادامه داد: ذائقه شناسی در تولید محصولات نیز حائز اهمیت است که چه موضوعاتی را جوان و نوجوان دنبال می کند و می تواند با آن تعامل داشته باشند.

جانباز با بیان اینکه مدیریت مصرف محتوایی موضوع جدی است، خاطرنشان کرد: دسترسی به اطلاعات و شبکه به هم پیوسته محتوای فرهنگی باعث شده تا در اطرافمان محتوای زیادی را داشته باشیم اما مدیریت آن کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

وی یادآورشد: نظام تربیتی تنها آن چیزی نیست که در مسجد و یا مدرسه عرضه می شود بلکه محتواهای دیجیتال، سریال ها، کتاب ها، شبکه های اجتماعی و دیگر محصولات تاثیر بیشتری دارند.

به گفته رئیس حوزه هنری کودک و نوجوان، داده ها روزانه در حال افزایش هستند و از طرف مقابل دانش در حال کاهش است، و همین موضوع باعث شده حقایق و واقعیت ها کم شوند و شناخت آنان از دیگر مطالب سخت تر بشود.

وی خاطرنشان کرد: توسعه روابط مجازی نفوذ کلام مربی و معلم را کاهش داده و همه چیز به جستجو در اینترنت و محتواهای شبکه های اجتماعی معطوف شده و همین موضوع بر تربیت اثر گذاشته است.

جانباز با بیان اینکه در گذشته پدر و مادر، معلم و مربی و امام جماعت محله محور پاسخگوی به سوالات بودند، اذعان داشت: منابع محدود و میزان سوالات نیز کم بود اما در حال حاضر درگاه های مختلف پاسخگویی و حجم بالای جستجو قالب شده و از طرفی هم برای تولید محتوا کاری نکرده ایم.

وی ادامه داد: در این شرایط برای جلوگیری از انحراف و پاسخ های غلط باید رابطه معنا دار رسانه ای ایجاد کنیم و نظام جستجو را به نفع خود با ایجاد سوالات ارزشمند تغییر دهیم.

به اعتقاد رئیس حوزه هنری کودک و نوجوان، هر چقدر نظام جستجو و اهمیت ها را تغییر ندهیم به ناچار باید سوالات غیر مورد نیاز را پاسخگو باشیم و یا  جوان و نوجوان کشور ما با کسب پاسخ انحرافی از درگاه های غیرمجاز، سرنوشت خود را دچار مشکل کند.

وی با اشاره به اینکه بیشترین موضوعات مورد جستجو در گوگل در یکسال گذشته پیرامون موضوعات ظاهری، خرید، کسب ثروت و مسائل سیاسی بوده، گفت: همین موضوعات ظاهری از واقعیت ها دورمان کرده و مانع از دانش اندوزی و اصول تربیتی شده است.