آموزش و توانمندسازی مسجدی‌ها در رویداد ملی «فهما»
آموزش و توانمندسازی مسجدی‌ها در رویداد ملی «فهما»

آموزش و توانمندسازی مسجدی‌ها در رویداد ملی «فهما»

توفیق کانون‌های مسجدی در رویداد ملی «فهما» با افزایش دانسته‌ها و توانایی‌های شرکت‌کنندگان از معبر آموزش ارتباطی تنگاتنگ دارد لذا ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور با این ابتکار این کارکرد مسجد را احیاء و جامعه را از برکات آن بهره مند کند.
شناسه خبر : 871384 تاریخ انتشار : ۲ دی ۱۳۹۸ زمان انتشار :

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد  خبرگزاری شبستان، توانمندسازی نیروی انسانی از اصلی ترین شروط برای برداشتن گام های بلند در حرکت به سوی اهدافی همچون توسعه و پیشرفت است. این مهم وقتی در سایه معنویت حاکم بر فضای مسجد رقم بخورد قطعا در پیشبرد اهداف جامعه اسلامی همچون اصلاح سبک زندگی، تحقق الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و اقتصاد مقاومتی و ... نقشی موثر ایفا می کند.

 

کانون های فرهنگی هنری مساجد در جوار خانه های خدا با توجه و تمرکز بر این مهم، مجری دوره های متنوع آموزش و توانمندسازی در رشته های مختلف هستند. از این رو در طرح ملی «فهما (پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران)» و در تبیین شاخص های هشت‌گانه آن یکی از اصلی ترین معیارها برای سنجش و ارزیابی کانون های فعال و برتر، مسئله آموزش و توانمندسازی است.

 

masajed

 

مروری بر روند فعالیت کانون های فرهنگی هنری که اسامی آنها در سامانه «بچه های مسجد (زیست بوم بچه های مسجد)» درج شده اهتمام به این مسئله را به خوبی نشان می دهد.

 

کانون فرهنگی هنری «صاحب الزمان(عج)» در جوار مسجد صاحب الزمان(عج) استان یزد ازجمله کانون های برتر و فعالی است که به محور آموزش و توانمندسازی اعضا و فعالان خود توجه و اهتمام ویژه دارد و در این راستا دوره های مهارتی، تقویتی درسی، مهارت های رایانه، اخلاقی و بصیرتی را ویژه گروه های سنی 7 تا 14 سال و 14 تا 21 سال برگزار می کند.

 

Image result for ‫کلاس درس در مساجد‬‎

 

همچنین است، کانون فرهنگی هنری «باب الحوائج(عج)» در جوار مسجد جمعه استان گیلان که به این مهم اهتمامی ویژه دارد. چنان که دوره های اخلاقی را ویژه مردان و زنان بین 21 تا 40 سال، اعتقادی و بصیرتی، درسی تقویتی را ویژه گروه سنی زیر 7 سال را برگزار می کند.

 

کانون «انصارالحسین(ع)» در جوار مسجد انصارالحسین(ع) استان قم نیز با برگزاری دوره های آموزشی متنوع عزمی جدی برای آموزش و توانمندسازی اعضاء و فعالان خود و نیز اهالی مسجد دارد؛ دوره های آموزش سواد رسانه ای، زبان های خارجی، بصیرتی، درسی تقویتی، آموزش های فنی و حرفه ای و مهارت های هفت‌گانه رایانه در این راستا ویژه گروه های سنی کودک، نوجوان و جوان برگزار می شود.

 

Image result for ‫آموزش رایانه‬‎

 

کانون «اخلاص» مسجد امیرالمومنین(ع) استان مازندران نیز که تا کنون با کسب 9986 امتیاز در طرح ملی فهما توانسته نام خود را در لیست فعالان و برترین ها ثبت کند، به محور آموزش و توانمندسازی ذیل این رویداد ملی توجهی خاص دارد. دوره های بصیرتی، مهارتی، زبان های خارجه، آموزش نجوم، درسي و تقويتي، اعتقادی، انواع آموزش هاي رايانه اي، اعتقادی و اخلاقی با این هدف ویژه اعضا و فعالان این کانون فعال مسجدی در حال برگزاری است.

 

کانون فرهنگی هنری «موعود» در جوار مسجد صاحب الزمان(عج) استان هرمزگان نیز که تاکنون موفق به کسب 9423 هزار امتیاز در اجرای رویداد ملی «فهما» شده است، اهتمامی ویژه به شاخصه آموزش و توانمندسازی اعضا و فعالان خود دارد و می کوشد با دوره های اخلاقی، بصیرتی، آموزش های فنی حرفه ای و درسی تقویتی ویژه گروه های سنی مختلف فرصت ارتقای دانسته ها و توانمندی ها را برای آنها ایجاد کند.

 

بنابر آنچه مرور شد و اهتمامی که کانون های فرهنگی هنری مساجد در استان های مختلف برای اجرای رویداد ملی فهما و کسب امتیاز در آن از طریق آموزش و توانمندسازی دارند، می توان دریافت از مهمترین عوامل انتخاب کانون های برتر و نیز پایتخت فرهنگ و هنر مساجد در ایران، توجه به ارتقای دانسته ها و توانایی مسجدی ها است، به عبارت دیگر، توفیق در این رویداد ملی با افزایش دانسته ها و توانایی های شرکت کنندگان از معبر آموزش ارتباطی تنگاتنگ دارد و ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با ابتکار طرح ملی «فهما» کوشیده این کارکرد مسجد را احیاء و جامعه را از برکات آن بهره مند کند.

 

پایان پیام/ 9