لزوم حمایت از برنامه های توسعه مساجد و تقویت فعالیت های فرهنگی کشورهای اسلامی
لزوم حمايت از برنامه هاي توسعه مساجد و تقويت فعاليت هاي فرهنگي کشورهاي اسلامي
از سوی اندیشمندان بین المللی فعال در عرصه مساجد مطرح شد؛

لزوم حمایت از برنامه های توسعه مساجد و تقویت فعالیت های فرهنگی کشورهای اسلامی

تني چند از انديشمندان بين المللي فعال در عرصه مساجد، در نخستين اجلاسيه بين المللي مساجد جهان اسلام بر ضرورت تقويت حمايت ها در راستاي توسعه مساجد و فعاليت هاي فرهنگي کشورهاي اسلامي با محوريت مساجد تأکيد کردند.
شناسه خبر : 50774 تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ زمان انتشار : ۱۰:۴۸

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، تني چند از انديشمندان بين المللي فعال در عرصه مساجد در نخستين اجلاسيه بين المللي مساجد جهان اسلام بر ضرورت تشديد حمايت ها در راستاي توسعه مساجد و تقويت فعاليت هاي فرهنگي کشورهاي اسلامي با محوريت مساجد تأکيد کردند.

 

مویرا محمد سلیم، عضو هیئت تحریریه شبکه مهدی TV از کشور کنیا با اشاره به برخی فرصت ها و تهدیدات در مسیر ساخت و توسعه مساجد در آفریقا اظهار داشت: در خصوص تشریح وضعیت آفریقا باید به این نکته اشاره کنم که مردم و خیرین مسجدساز، آفریقا را به عنوان یک کشور می شناسند و نه یک قاره و لذا برخی اوقات که تأکید بر ساخت مسجد داریم، گفته می شود که در فلان جای آفریقا این میزان مسجد ساختیم و بر این اساس فکر می کنند که آفریقا یک کشور است و حال آن که یک قاره پهناور به شمار می رود.

 

وی افزود: آن چه مهم است این که باید این نگاه اصلاح شود و مسجد سازی در آفریقا به طور جدی دنبال شود و از سویی زمینه حمایتی نیز در این باره فراهم گردد، به خصوص در کشورهایی که جمعیت شیعه دارد ما نیاز به نهضت مسجد سازی هستیم.

 

وی همچنین گفت: از سوی دیگر برخی جاها نیز برای کمک به ساخت مسجد، نیاز به وقف زمین احساس می شود که در این باره نیز باید حمایت هایی صورت گیرد.

 

وی یادآور شد: ما باید البته به دنبال تقویت مشارکت های مردمی در این زمینه باشیم اما در عین حال باید توجه داشت که در برخی مناطق توان مردم در این باره ضعیف است

 

لزوم توجه به کارکردهای متنوع مساجد

عبدالله ساجو از اندیشمندان کشور سنگال با اشاره به کارکردهای مختلف در امور تربیتی و اجتماعی و فرهنگی ابراز داشت: قبل از هر چیز باید توجه داشت که مسجد تنها برای اقامه نماز است و لذا باید زمینه ای فراهم شود که فعالیت های قرآنی و بیان احکام در آن ها انجام شود.

 

وی افزود: ما در این عرصه نیازمند مبلغان بین المللی هستیم که دارای توانمندی های لازم باشند،ضمن آن که به لحاظ محتوایی نیاز به حمایت هایی داریم تا در نهایت اهالی مسجدرو را از منظر محتوایی غنی و پربار کنیم.

 

وی گفت: البته اگر نقدهایی داریم باید راهکارهایی ارایه دهیم تا جایگاه واقعی مسجد با کارکردهای متنوع آن به درستی تبیین شود. برای توفیق در عرصه مسجد هم باید به ساختارها توجه کرد و هم این که محتوای تبلیغی مناسبی را درنظر گرفت، ضمن آن که مبلغان در مسجد باید تفاوت های هر جامعه ای با قومیت ها و مذاهب را در نظر بگیرند و گرنه در بحث تبلیغ دین و آموزه های دینی با وجود هزینه کردها به نتیجه مطلوب نمی رسیم.

 

مشکلات ساخت و توسعه مساجد در کشورهای اسلامی را بشناسیم

یکی از فعالان فرهنگی و دینی کشور تاجیکستان نیز با بیان این که باید مشکلات و دشواری های احداث مساجد و توسعه فعالیت های مرتبط با مساجد را در کشور های مختلف به ویژه کشورهای آسیای میانه مورد توجه و تحلیل قرار دهیم، گفت: به لطف الهی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، هزاران مسجد ساخته شد، البته در جمهوری اسلامی ایران، شاید مسجدساختن و حسینیه ساختن راحت باشد اما کشورهایی داریم که نه می گذارند مسجد ساخته شود و نه اجازه می دهند جوانان به مسجد بروند.

 

وی افزود: متأسفانه مبارزه با مظاهر معنوی و دینی در برخی کشورها از سوی حاکمیت ها دنبال می شود، به نحوی که در برخی کشورها حتی حجاب داشتن را قبول نمی کنند و لذا از جمهوری اسلامی ایران می خواهیم که با ارتباطات بین المللی خود، زمینه ای فراهم کند که مشکلات در این عرصه کاهش یابد.

 

وی گفت: از سوی دیگر در برخی کشورها امکان وقف برای ساخت مسجد وجود ندارد و در این رابطه نیز برای حل مشکل باید چاره ای اندیشید.

 

وی بیان داشت: مسجد کانون بسیار مهمی در جهان اسلام و در مسیر هدایت بشریت است که در این زمینه باید به ابعاد مختلف آن توجه کرد و از دیدگاه صاحب نظران به خوبی بهره بُرد.

 

توسعه مساجد جهان اسلام از برکات انقلاب اسلامی بوده است

حجت الاسلام میرزا رضوان علی اصفهانی، مؤسس و دبیرکل مجمع علمای شیعه جنوب هندوستان با اشاره به فعالیت بیش از 150 مسجد در منطقه جنوب هندوستان ابراز داشت: در این مساجد ما سعی کرده ایم که در کنار اقامه نماز به اجرای برنامه ها و فعالیت های فرهنگی و قرآنی اهمیت بدهیم و خیلی از این کارها به برکت انقلاب اسلامی ایران بوده است و ما کوشیده ایم که در همین راستا رویکرد و جهت گیری انقلاب اسلامی را حفظ کنیم.

 

وی افزود: از سوی دیگر باید توجه داشته باشیم که امروز در یک جنگ عمیق فکری و فرهنگی هستیم که نقش امامان جماعت و دست اندرکاران مساجد در آن بسیار حائز اهمیت است.

 

وی همچنین گفت: خودمان در راستای حل مشکلات مساجد تلاش می کنیم و این طور نیست که در مواجهه با سختی ها و مشکلات کوتاه بیاییم و عقب بنشینیم.

 

نقش کلیدی مساجد در شکل گیری تمدن نوین اسلامی

حجت الاسلام محمد لطیف مطهری، اندیشمند دینی و امام جمعه یکی از مناطق کشور پاکستان نیز با اشاره به نام گذاری 30 مرداد به عنوان روز جهانی مسجد گفت: هتک حرمت صهیونیست ها نسبت به مسجدالاقصی باعث شد که چنین روزی با پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران به عنوان روز جهانی مسجد نام گذاری شود.

 

وی با اشاره به این که در آیات و احادیث نورانی به اهمیت مسجد توجه خاصی شده است، افزود: رهبر معظم انقلاب تأکید دارند که برای زمینه سازی جهت ظهور ولی عصر(عج) و شکل گیری تمدن نوین اسلامی باید به نقش مساجد اهمیت بیش از پیشی داده شود و بی شک اگر ما رویکرد جدیدی برای جذب نسل جدید داشته باشیم در امور تربیتی نیز با موفقیت روبرو خواهیم بود

 

وی بیان داشت: ما که در راستای نهضت انبیا و اولیای الهی حرکت می کنیم به طور جدی معتقد هستیم که مسجد کانونی است که ارتباط انسان با خالق خویش را برقرار می سازد، از سوی دیگر ما باید به کارکردهای متنوع مساجد توجه کنیم و از تجربه فعالیت مساجد خوب به خصوص در کشور جمهوری اسلامی ایران الگو بگیریم.کارکردهای اخلاقی و تربیتی، فرهنگی و اجتماعی و حتی سیاسی و اقتصادی باید تبیین و تشریح شود تا بتوانیم مساجد جهان اسلام را در مسیر و جایگاه اصیل خود احیا کنیم.

 

لطیف مطهری ادامه داد: نکته مهم دیگر این که مساجد باید توسط مردم و شخصیت های نخبه و فعال فرهنگی اداره شود و گاهی اوقات در برخی کشورهای اسلامی این خلأ به طور جدی احساس می شود. بنده معتقدم که مسجد باید رابطه خوبی با آحاد مردم به خصوص نسل جوان و از جمله نخبگان داشته باشد که اگر این طور شد، برکاتش را شاهد خواهیم بود.

 

ضرورت توسعه فعالیت های فرهنگی و تربیتی در مساجد

فاطمه ظاهری به نمایندگی از تشکل کوثرالنبی(ص) کشور افغانستان که خود دانش آموخته جامعه المصطفی(ص) است نیز با اشاره به این که برخی مساجد در کشورهای مختلف اسلامی از جمله افغانستان به شکل حداکثری فعال نیستند، بر ضرورت و اهمیت توسعه فعالیت های فرهنگی و تربیتی در مساجد تأکید کرد و گفت: در این خصوص لازم است که فعالان حوزه مساجد در کشورهای مختلف اسلامی از تجربه های همدیگر به درستی استفاده کنند و این تجربیات را به اشتراک بگذارند.

 

علی دیکو ، رئیس سابق انجمن طلاب کشور ساحل عاج نیز با اشاره به جایگاه مهم و رفیع مسجد در جهان اسلام به خصوص در دوران صدر اسلام اظهار داشت: سیره پیامبر اکرم(ص) در احداث و توجه دادن به مساجد در همان دوران برای همه ما بهترین درس و سرمشق است و به لطف الهی در فرهنگ مسلمانان آفریقا، مسجد جایگاه مهمی دارد و در تصمیم گیری های محلی نقش کلیدی را ایفا می کند.

 

وحدت اسلامی با محوریت مساجد تقویت شود

مصطفی محمد، مسئول اتحادیه طلاب کشور نیجریه نیز ضمن تقدیر و تشکر از دست اندرکاران و برگزارکنندگان این اجلاسیه ابراز داشت: یکی از مباحث بسیار مهم در مدیریت مساجد ناظر به حفظ و تقویت وحدت و برادری اسلامی است و به لطف الهی تمام برنامه های ما در مساجد شمال نیجریه با همین رویکرد دنبال می شود.

 

وی افزود: البته باید توجه داشت که ساخت و توسعه مسجد در هر کشوری تفاوت هایی دارد اما نمی توان از تأثیرگذاری آن غافل شد به خصوص وقتی مساجد در کنار مدارس و دانشگاه ساخته شود.

 

لزوم تبیین برکات مسجد برای نسل جدید

حسن نوسوکه از طلاب کشور اوگاندا نیز با اشاره به اهمیت مساجد در دنیای امروز گفت: ما هر چقدر که در راستای تبیین اهمیت مساجد کار کنیم به همان میزان برکات و تأثیراتش را در امور فرهنگی و اجتماعی مشاهده می کنیم.

 

وی افزود: ما باید برای نسل جدید اهمیت مساجد و آثار معنوی آن را تشریح کنیم و به خصوص در عصر رسانه که قرار داریم، این مأموریت را جدی دنبال کنیم.

 

منبع: شبستان