حضور رئیس ستاد کانون های مساجد کشور در رسانه ملی به مناسبت روز جهانی مسجد
حضور رئيس ستاد کانون هاي مساجد کشور در رسانه ملي به مناسبت روز جهاني مسجد
در قالب مصاحبه با شبکه های قرآن و یک سیمای جمهوری اسلامی صورت گرفت؛

حضور رئیس ستاد کانون های مساجد کشور در رسانه ملی به مناسبت روز جهانی مسجد

حجت الاسلام والمسلمين کمال الدين خداداده، رئيس ستاد هماهنگي کانون هاي فرهنگي هنري مساجد کشور به مناسبت روز جهاني مسجد، در برنامه صبح بخير ايران شبکه يک سيما و برنامه آرمان شبکه قرآن سيماي جمهوري اسلامي ايران حضور يافت و به ارائه توضيحات درباره فلسفه نامگذاري اين روز، اهميت به روزرساني مديريت مسجد در جهان امروز و فعاليت هاي متنوع کانون هاي فرهنگي هنري مساجد پرداخت.
شناسه خبر : 50767 تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ زمان انتشار : ۰۹:۴۵

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، حجت الاسلام والمسلمین «کمال الدین خداداده» رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور به مناسبت روز جهانی مسجد در برنامه صبح بخیر ایران شبکه یک سیما و برنامه آرمان شبکه قرآن سیمای جمهوری اسلامی ایران حضور یافت.

 

حجت الاسلام والمسلمین خداداده در برنامه صبح بخیر ایران شبکه یک سیما، با بیان اینکه روز جهانی مسجد یادآور یک واقعه بسیار تلخ است، که اشغالگران صهیونیست، به مسجد الاقصی تعرض داشتند و این مسجد را به آتش کشیدند، است، گفت: همه مردم دنیا برای عبادتگاه ها احترام قائل هستند ولی صهیونیست ها به دلیل کینه توزی ای که نسبت به اسلام دارند، مسجد الاقصی را به آتش کشیدند.

 

ایستادگی در برابر دشمنان با بهره مندی از تشکیلات توحیدی و منسجم مساجد

رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور افزود: ما باید با بهره مندی از تشکیلات توحیدی مساجد و با اتحاد، و به صورت شبکه ای، در برابر دشمنان اسلام ایستادگی کنیم.

 

وی در ادامه با بیان اینکه برخی از مساجد آشپزخانه ای برای پخت غذای نذری دارند، اظهار کرد: البته مساجد برای تامین هزینه های خود، این آشپزخانه را در طول سال، با نظارت هیئت امنا اجاره می دهند. همه مساجد، نظام نامه مالی دارند و حسابرسی می شوند. البته تعداد مساجدی که رقبات و درآمدهای این چنینی دارند، خیلی زیاد نیست و این موضوع بیشتر در تهران و برخی از کلانشهرها دیده می شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین خداداده گفت: البته اینکه فعالیت برخی از آشپزخانه ها و رستوران ها در مجاورت مسجد، نباید برای نمازگزاران مشکلی ایجاد کند نیازمند فرهنگ سازی است. برای نمونه بهتر است مسجدی ها مصارف فرهنگی مسجد را در اولویت قرار دهند.

 

کانون های فرهنگی هنری، نهاد تخصصی هستند

حجت الاسلام والمسلمین خداداده در برنامه آرمان شبکه قرآن سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز با بیان اینکه مسجد، کانونی برای کارهای خیر است و دارای کارکردهای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، امنیتی، فرهنگی و هنری است، گفت: کانون های فرهنگی هنری، هویت مستقلی از مسجد ندارند. وظیفه این کانون ها به صورت ویژه در حوزه فرهنگی و هنری است. کانون های فرهنگی هنری نهاد تخصصی هستند زیرا در عرصه سرود، عرصه تئاتر و عرصه کتاب و کتابخوانی، به واسطه وظایفی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سپرده شده است، تخصصی عمل می کند.

 

رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با اشاره به روند تشکیل کانون های فرهنگی هنری مساجد در پی تذکر مقام معظم رهبری درباره شبیخون فرهنگی و تهاجم فرهنگی دشمن، ادامه داد: 26 هزار و 400 کانون فرهنگی هنری در مساجد ثبت شده اند. این کانون ها مجموعه مردمی هستند و ستاد، شبکه ای به منظور ارتقا و توانمندسازی اعضای کانون های فرهنگی هنری، اقدام می کند.

 

وی اضافه کرد: 5 هزار و 400 گرود سرود ثبت شده در کانون های فرهنگی هنری مساجد داریم. همه فعالیت های کانون ها از گروه های سرود تا کتابخانه ها در سامانه بچه های مسجد ثبت می شود و قابل رویت برای عموم مردم نیز است.

 

کانون های فرهنگی هنری، جایگاه مهمی در سپهر فرهنگی کشور دارند

حجت الاسلام والمسلمین خداداده افزود: کانون های فرهنگی هنری، جایگاه مهمی در سپهر فرهنگی کشور دارند. ضمن اینکه مسجد فقط کانون فرهنگی هنری ندارد. در مساجد، امام جماعت، هیئت امنا و بسیج داریم. کانون های فرهنگی هنری آثار بسیار مبارکی در طول سال های گذشته داشته اند. البته مساجد، قصه پر غصه ای دارند و بخشی از مساجد که فراموش شده اند، همین کانون ها هستند.

 

رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور ادامه داد: مقام معظم رهبری در سال 1391 درباره کانون های فرهنگی هنری توصیه مهمی کردند. دوره افول اعتبارات این کانون ها از سال 1392 شروع شد تا اینکه دولت جدید، شعار نهضت بازگشت به مسجد را مطرح کردند. ما طی هشت، نه سال دچار فراموشی نسبت به مسجد و نهادهای آن همچون کانون های فرهنگی هنری شده ایم. این درحالی است که دشمن علیه مساجد سرمایه گذاری می کند.

 

وی با بیان اینکه مساجد، بهترین و امن ترین مکان برای تربیت کودکان و نوجوانان و بچه های ما است، گفت: هم در حوزه رسانه ای و هم در حوزه زیباسازی و پویاتر کردن مساجد باید بیشتر کار شود. باید برای پویاتر کردن و رونق یافتن مساجد، برنامه به روز داشت.

 

حجت الاسلام والمسلمین خداداده در ادامه در پاسخ به سوالی درباره موازی کاری نهادها و دستگاه های مختلف در حوزه مسجد، گفت: من خیلی باور ندارم که برخی از موازی کاری ها اشکال دارد. برای نمونه اگر در محله ای، دو هیئت فعالیت کنند، چه اشکالی دارد؟ بعضی از وقت ها تعدد برخی نهادها برکاتی نیز دارد. با این تفاسیر، باید یک ستاد عالی در حوزه مسجد وجود داشته باشد. البته اگر قرار باشد یک سازمانی در حوزه مسجد داشته باشیم، آیا باید همه نهادهای فعال در حوزه مسجدف منحل شوند؟ آیا اگر بگوییم، همه هیئت ها باید به مسجد بیایند و موارد این چنین، آیا اصولا زیست بوم مسجد، چنین چیزی را می پذیرد؟

 

مخالفت مقام معظم رهبری با تشکیل سازمان مسجد

وی یادآور شد: مسجد با بخشنامه، اداره نمی شود. طبق شنیده های ما از برخی از بزرگان نظام جمهوری اسلامی، مقام معظم رهبری با تشکیل سازمانی به نام سازمان مسجد موافقت نفرمودند. این موضوع، این پیام را دارد که باید به فکر ساز و کار دیگری برای مسجد باشیم.

 

رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور ادامه داد: برای اینکه مساجد ما پویاتر شوند، باید بازآفرینی و به روزسانی در حوزه مدیریت داشته باشیم. این به روزرسانی صورت نگرفته است و در حوزه مدیریت مسجد، تخصصی عمل نشده است. یک مثال بزنم. اگر ارتفاع محل نصب پریزهای برق مسجد از کف زمین، 50 یا 60 سانتی متر باشد، به این معنا است که سازنده و معمار مسجد، به فکر حضور کودکان در مساجد نبوده است. مثال دیگر در حوزه جایگاه و محل حضور بانوان در مساجد است. در بسیاری از مساجد، بالکن برای بانوان اختصاص می یابد در حالی که سرمایش و گرمایش خوبی در بالکن های مساجد معمولا وجود ندارد. این موضوع با کرامت بانوان ما در تضاد است. در گذشته مساجد را این طور می ساختند که بین بخش بانوان و آقایان، یک پرده بود نه اینکه بالکن را برای بانوان اختصاص دهند.

 

وی اضافه کرد: باید مدیریت مساجد را به صورت تخصصی دنبال کنیم و برای آن دانش تولید کنیم. ما در دیدار با آیت الله اعرافی، مدیر حوزه های علمیه کشور به مناسبت روز جهانی مسجد، درباره افزایش حضور طلاب و روحانیون صحبت کردیم. در این دیدار نیز مطرح شد که به غیر از جایگاه پیش نمازی، کلی فعالیت و مسئولیت می توان تعریف کرد که طلبه ها می توانند در آنجا نقش آفرینی کنند که کارهای فرهنگی، کتابخوانی و اردویی از جمله این موارد است. اگر فرهنگ سازی درست صورت گیرد، کم کم مدیریت مساجد ما به روز می شود.

 

اقدامات متنوع برای به روزرسانی مدیریت کانون های فرهنگی هنری

حجت الاسلام والمسلمین خداداده گفت: ما در زمینه به روزرسانی مدیریت کانون های فرهنگی هنری مساجد اقداماتی انجام داده ایم. برای نمونه برای تربیت مدیران خواهر دوره هایی برگزار کردیم که در تهران، 800 نفر برای شرکت در این دوره ها ثبت نام کردند. حوزه علمیه نیز برای اولین بار، رشته تخصصی امامت جماعت را تعریف کرده است. همه باید برای به روزرسانی مدیریت مساجد اقدام کنند.