کانون فرهنگی و هنری اخلاص قائمشهر از پیشتازان اجرای طرح فهما
کانون فرهنگی و هنری اخلاص قائمشهر از پیشتازان اجرای طرح فهما

کانون فرهنگی و هنری اخلاص قائمشهر از پیشتازان اجرای طرح فهما

طرح ملی فهما یکی از طرح هایی است که کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور با یکدیگر رقابت تنگاتنگ دارند و تاکنون کانون اخلاص قائمشهر با کسب ۹ هزار و ۹۱۴ امتیاز، رتبه چهارم کشوری را در این طرح کسب کرد.
شناسه خبر : 870850 تاریخ انتشار : ۱ دی ۱۳۹۸ زمان انتشار :

خبرگزاری شبستان – مازندران؛ کانون های فرهنگی و هنری مساجد بر اساس مصوبه 302 شورای انقلاب فرهنگی در سال 1371 جهت مقابله با تهاجم فرهنگی، تشکیل شدند.

 

فعالیت ها و برنامه های مختلفی را کانون های فرهنگی و هنری مساجد تاکنون انجام داده اند که طرح ملی فهما یکی از این موارد مهم به شمار می آید.

 

طرح کلی فهما در راستای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب و عملیاتی شدن منویات مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) و سند تحول کانون های مساجد با اهداف مختلف نظیر فرصت بروز استعدادها و ایده های خلاق، ایجاد فضای منسجم و هماهنگ در فعالیت کانون ها، بستری جهت رقابت سالم وتقویت تعامل کانون ها در حال اجرا است.

 

کانون های منتخب طرح ملی فهما، (شنبه 26 بهمن) همزمان با سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها)، معرفی می شوند که کانون فرهنگی و هنری اخلاص مسجد امیرالمومنین(علیه السلام) قائمشهر تاکنون با کسب 9 هزار و 914 امتیاز، رتبه چهارم کشوری را به خود اختصاص داده است.

«علیرضا مومنی خنکدار»، امروز (شنبه یکم دی) در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در ساری گفت: طرح ملی فهما، رقابتی تنگاتنگ اما مفید برای ارزشیابی فعالیت های کانون های فرهنگی و هنری مساجد است.

 

مدیر مسئول کانون فرهنگی و هنری اخلاص مسجد امیرالمومنین(علیه السلام) قائمشهر اظهار کرد: برگزاری طرح ملی تفسیر کوتاه با هدف ارائه مفاهیم و نکات تفسیری جزء پنج و شش قرآن برای بهره مندی عموم مردم که فعالیت های طراحی سایت، تهیه محتوای دیجیتالی،اینفوگرافی، موشن گرافی، صوت جلسات، pdf دروس، راه اندازی کانال در فضای مجازی، ساخت استیکر، برگزاری 60 جلسه آزمون به مدت دو ماه برای این طرح انجام شد، یکی از برنامه های شاخص این کانون است.

وی افزود: جشنواره فیروزه با اهداف کشف استعداد نونهالان و نوجوانان، ارتباط بین مدرسه و مسجد، گسترش هنر مسجدی در فضای جامعه که با فعالیت های انجام شده برای آن نظیر فراخوان جشنواره در سه بخش خوشنویسی، نقاشی، شعر، جمع آوری و داوری آثار برگزاری اختتامیه در شهرستان های ساری و قائمشهر، تجلیل از برگزیدگان یکی دیگر از فعالیت های این کانون به شمار می آید.

 

مومنی خنکدار اظهار کرد: سلسله جلسات اخلاقی با حضور آیت الله «سید رحیم توکل»، عضو مجلس خبرگان رهبری و درس هایی از نهج البلاغه با حضور حجت الاسلام «حمیدرضا مهدوی ارفع»، مبتکر نهضت جهانی نهج البلاغه خوانی با اهداف ترویج فرهنگ نهج البلاغه خوانی و آشنایی اصولی و اولیه عموم مردم با نهج البلاغه و همکاری در اجرای طرح جهانی من نهج البلاغه خوانم از موارد دیگر برنامه های این کانون هستند.

وی بیان کرد: من کتاب خوانم با اهدافی نظیر ترغیب و تشویق قشر جوان و فرهیخته به استفاده بهتر از کتاب و محتواهای مناسب، فراهم آوردن بستری مناسب جهت شکوفایی استعدادهای جوانان و عموم مردم در امر کتاب، یافتن راه های نو و جذاب جهت توسعه و ترویج فعالیت های کتابخوانی، ایجاد بستر مناسب برای آموزش تخصصی به کودکان و نوجوانان علاقه مند برای فعالیت در امر کتاب و مطالعه و جهت دهی به فرهنگ مطالعه کتاب و وارد کردن مفاهیم اخلاقی و سبک زندگی و کتابخوانی به عنوان غذای روح در این کانون، اجرا شد.

مومنی خنکدار ابراز کرد: همایش جرعه ای از ولایت با اهداف آشنایی با رهنمودهای امیرالمومنین(علیه السلام) در نهج البلاغه به عنوان منبع غنی مبنایی جهت تشکیل حکومت اسلامی و تمدن اسلامی، آشنایی مردم با اندیشه، شخصیت، سبک و ویژگی های زندگی فردی و حکومتی، دغدغه ها و خواسته های امام علی(علیه السلام) به عنوان رهبر حکومت اسلامی یکی از فعالیت های این کانون بود که با سخنرانی حجت الاسلام «حمیدرضا مهدوی ارفع»، مبتکر نهضت جهانی نهج البلاغه خوانی و با حضور مسئولان استانی و شهرستانی در مجتمع فرهنگی حر قائمشهر برگزار شد.

 

وی گفت: نشست های علمی نظیر نشست علمی ذهن زیبا در ماه زیبا و برگزاری نمایشگاه حریم ماه با برپایی نمایشگاه جامع پیرامون عفاف و حجاب در شهرستان های قائمشهر و سلمانشهر از برنامه های دیگر این کانون، محسوب می شوند.

 

مومنی خنکدار اظهار کرد: برگزاری اختتامیه اوقات فراغت در قالب طرح آسمانی های این کانون در مجتمع حر قائمشهر با حضور مسئولان استانی و شهرستانی با اجرای اردوهای تابستانه استانی، برپایی جنگ شادی، تجلیل از نوجوانان موفق در این طرح یکی از فعالیت های این کانون بود که با استقبال گسترده، روبرو شد.

 

وی بیان کرد: مشارکت در اجرای طرح قرآنی 1452 با فعالیت های برپایی 110 کلاس در سطح استان، تهیه محتوای جامع قرآنی ویژه مربیان قرآن کودکان و نوجوانان و پژوهشگران قرآنی از جمله فعالیت های قرآنی این کانون به شمار می آید.

 

مومنی خنکدار ابراز کرد: فعالیت کتاب و کتابخوانی این کانون، مختلف است که اجرای شنبه های کتاب و توزیع کتاب شهید سجودی از جمله این فعالیت ها هستند.

 

وی گفت: اجرای طرح پیوند مسجد و مدرسه، توزیع نان به عشق امام علی (علیه السلام) در روز جهانی مساجد، برگزاری اردوهای خانوادگی درون استانی، برپایی ایستگاه خبر در مسجد از جمله فعالیت ها و برنامه های متنوع علاوه بر اهمیت دادن به برگزاری مناسبت های ملی و مذهبی کانون فرهنگی و هنری اخلاص مسجد امیرالمومنین(علیه السلام) قائمشهر محسوب می شوند.

مومنی خنکدار تصریح کرد: این کانون با 427 عضو، تمام تلاش خویش را جهت اشاعه و انس بیشتر اقشار مختلف مردم با فرهنگ ناب اسلام، معارف اهل بیت(علهم السلام) بکار می گیرد تا به مسجد تراز اسلامی، نزدیک تر شود که یکی از راه های تحقق این مهم، تنوع بخشیدن به فعالیت ها و همچنین اهمیت دادن به محتوای آنها از سوی کانون است.

 

به گزارش شبستان، یکهزار و 164 کانون فرهنگی و هنری مساجد در مازندران، تاسیس شده اند که جهت انتخاب دیار علویان به عنوان پایتخت ملی فهما کشور، اهتمام فراوان دارند.

 

پایان پیام/ 86