جریان دفاع از حرم، امت واحده را محقق کرد/قرارگاه همکاری‌های بین‌الملل کانون‌های مساجد اخوت ایمانی را دنبال می‌کند
جریان دفاع از حرم، امت واحده را محقق کرد/قرارگاه همکاری‌های بین‌الملل کانون‌های مساجد اخوت ایمانی را دنبال می‌کند

جریان دفاع از حرم، امت واحده را محقق کرد/قرارگاه همکاری‌های بین‌الملل کانون‌های مساجد اخوت ایمانی را دنبال می‌کند

حجت‌الاسلام‌والمسلمین خداداده با بیان اینکه جریان دفاع از حرم مفهوم امت واحده مدنظر اسلام را محقق کرد، گفت: قرارگاه ارتباطات و همکاری‌های بین‌الملل ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور اخوت ایمانی را دنبال می‌کند.
شناسه خبر : 1283083 تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ زمان انتشار : ۱۳:۴۶

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آیین تجلیل از فعالان بین المللی اربعین و خانواده های شهدای مدافع حرم به مناسبت روز بزرگداشت این شهدا (سالروز شهادت شهید محسن حججی) امروز (چهارشنبه، ۱۸ مرداد ماه) در ساختمان شهید بهشتی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور برگزار شد.

 

بنا بر این گزارش، حجت الاسلام والمسلمین «کمال‌الدین خداداده» در این آیین با اشاره به قصد داعش برای تخریب اعتاب مقدسه شیعیان و مسلمانان اظهار کرد: در مقابل آن خباثت ‌ها و جنایات عده ای مجاهد از سراسر دنیا کنار هم جمع شدند و با عنوان مدافع حرم تلاش کردند از حریم آل الله(ع) دفاع کنند.

 

رییس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور ادامه داد: پس از تقسیمات کشوری، آن امت واحده ای که مد نظر اسلام بود در قالب دفاع از حرم معنا یافت و برادرانی از سراسر دنیا به این پرچم و نهضت پیوستند. امروز هم در این آیین تلاش می شود تا با تقدیر از فعالان فرهنگی و اثرگذار بین المللی در حوزه اربعین و خانواده شهدای مدافع حرم این جریان مقدس را ارج نهیم.

 

در ادامه این آیین، برخی از فعالان بین المللی اربعین به بیان پیشنهادات و دیدگاه های خود در این باره اشاره کردند.

 

به مهاجران در برنامه‌های اربعین توجه شود

محمود شریعتی، فعال بین المللی حوزه اربعین از کشور افغانستان بیان کرد: مساجد می توانند پایگاه مهمی برای جذب خانواده های اتباع مهاجر باشند به ویژه آنکه این مهاجران با مشکلات مختلف مواجه هستند همچون مهاجران افغانستانی که پس از جنگ و مشکلات متعدد به ایران آمده اند و به سختی می توانند با جامعه میزبان ارتباط بگیرند.

 

این فعال بین الملل حوزه اربعین ادامه داد: مساجد در این میان ظرفیت اجتماعی و فرهنگی مهمی هستند که می توانند مشکلات مهاجران را کاهش دهند چنانکه در جریان دفاع از حرم مساجد در جمع شدن،  بسیج و تربیت نیروها نقشی اثرگذار داشتند.

 

وی با تاکید بر لزوم توجه به جامعه اتباع مهاجر در فعالیت های فرهنگی مواکب اربعین، افزود: با توجه به اینکه بیشترین دانشجویان خارجی در ایران جزو اتباع افغانستانی هستند، خوب است موکب های دانشجویی ویژه مهاجران نیز برپا شود. انجام فعالیت های هنری و رسانه ای نیز در مقابل تلاش هایی که دشمنان به منظور تفرقه و گسترش ضد ارزش هایی مثل بی حجابی انجام می دهند، بسیار موثر است.

 

جهاد فقط جنگ سخت نیست

در ادامه، مصطفی المنصور، فعال بین المللی اربعین از کشور سوریه نیز با اشاره به سابقه حضور خود در دفاع از حرم بیان کرد: پس از مصدومیت و عدم امکان ادامه جهاد فیزیکی تصمیم به استمرار جهاد در جبهه فرهنگ و تبیین گرفتم لذا به ایران سفر کردم تا تحصیل خود را ادامه دهم و معتقدم جهاد فقط جنگ سخت نیست به ویژه در شرایط امروزی که فرهنگ و رسانه نقشی مهم ایفا می کنند باید پرچم جهاد را در میدان تبیین برافراشت.

 

در ادامه، زینب فرحات، فعال بین المللی اربعین از کشور لبنان نیز تصریح کرد: حمایت از مواکب بین المللی در پیاده روی اربعین به دلیل چند زبانه بودن فرصت تعامل زائران و نیز ترویج معارف و شعائر حسینی را هموارتر می کند و فرصت بهتری را برای جهاد تبیین به ما می دهد.

 

همچنین، حسین صالح، فعال اربعینی از کشور عراق نیز در این آیین با بیان اینکه در عراق بین اربعین و شهدا پیوندی خاص وجود دارد، گفت: چنانکه عمودهای طریق القدس به تصویر شهدا مزین هستند. در میان این شهیدان حاج قاسم جایگاهی ویژه دارد و بر دل هر انسان مسلمان و منصف نفوذ می کند.

 

این گزارش می افزاید، مادر شهید صبور میرزایی از شهدای مدافع حرم لشکر فاطمیون نیز در این آیین از علاقه فرزندش به شهادت و دفاع از حرم حضرت زینب (س) سخن گفت و به برخی از اوصاف شهید پرداخت.

 

علاوه بر این، کنیز زهرا از هندوستان نیز که به زبان انگلیسی در این آیین سخنانی را بیان کرد، گفت: در اربعین ما یاد می گیریم که شهادت مرگ نیست بلکه به فرموده حضرت قاسم(س) شیرین تر از عسل است. در اربعین ما صبوری، مهربانی و زندگی ایمانی را فرا می گیریم.

 

مسجدمحوری راهبرد دین است

بنا بر این گزارش، حجت الاسلام محمدرضا حیدری، دبیر ستاد هماهنگی کانون های مساجد استان قم نیز در این آیین با بیان اینکه مسجد ستاره درخشان منظومه دین است، اظهار کرد: استراتژی دین مسجدمحور است چنانکه انقلاب اسلامی ما از مسجد اوج گرفت. شهید سرافراز حاج قاسم سلیمانی نیز به مسجد نگاهی راهبردی داشت و عموم شهدای ما مسجدمحور بودند. این نشان می دهد مسجد ظرفیت قرار دادن انسان در مسیر عاقبت به خیری را دارد.

 

وی با بیان اینکه قرارگاه ارتباطات و همکاری‌های بین‌الملل ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور با نگاه به ظرفیت های مسجد در صدور پیام های ما به اهل بیت(ع) و جبهه مقاومت راه اندازی شده است، تصریح کرد: این قرارگاه می کوشد اخوت مساجد در جهان اسلام را محقق کند.

 

حجت الاسلام حیدری با اشاره به وجود برخی مناطق اتباع نشین در استان قم گفت: ما در مساجد در این مناطق تلاش کرده ایم که با تربیت اتباع انقلاب را به کشورهای دیگر صادر کنیم. اکنون سه هزار و ۶۰۰ عضو بین الملل در ۴۳۰ کانون فرهنگی قم عضویت دارند که از ظرفیت آنها در این مسیر استفاده می کنیم.

 

وی با بیان اینکه برای مساجد نقش ویژه ای در قرارگاه قرارگاه ارتباطات و همکاری‌های بین‌الملل ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور دیده شده است، یادآور شد: یکی از اتفاقات جدید در ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری استان قم نقش دادن به کودکان و نوجوانان از اتباع خارجی است و روی کادرسازی از آنها کار می کنیم. اگر ارتباط با اتباع با مساجد را پررنگ تر ببینیم در اربعین و رویدادهای مختلف نقش آفرین خواهند بود.

 

در بخش پایانی این آیین، حجت الاسلام والمسلمین خداداده با بیان اینکه شهدای مدافع حرم ثابت کردند می شود با خدا معامله کرد و برای خدا زیست، گفت: وضعیت نامطلوب امروزِ آمریکا در منطقه همان تعبیر مقام معظم رهبری پس از شهادت حاج قاسم است که فرمودند: آمریکا باید از منطقه اخراج شود و این وضعیت خروجی فعالیت مجاهدانی است که علیه فتنه‌گران خبیث جنگیدند.

 

رییس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با بیان اینکه امروز مرزهای اعتقادی ما مورد هجمه شدید قرار گرفته و در معرض شبیخون فرهنگی هستیم، ابراز کرد: اگرچه سال ها است دشمن با رسانه، فیلم، کتاب و امثال آن علیه ما حمله می کند اما این روزها شدت و گستره این حمله و استفاده از رسانه در عملیات جنگ روانی دامنه ای وسعت یافته که باید برای مقابله با آن تمهید و برنامه داشت. چنان که سیدحسن نصرالله در سخنرانی چندماه اخیر خود به این هجمه شدید در لبنان، عراق، سوریه و ... اشاره کرد.

 

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: همان طور که مجاهدان ما برای دفاع از حرم جمع شدند و اجازه ندادند داعش و حامیانش مقدسات ما را خدشه دار کنند، امروز هم که دشمنان با قرآن سوزی به میدان حمله به ما وارد شده اند، باید تمام قد برای دفاع از قرآن به پا خیزیم جهاد ما امروز جهاد فرهنگی است. تشکیلات توحیدی مسجد را در اختیار ما قرار داده و در هر جای دنیا مسجد محل اجتماع مسلمانان است. ما برای آزادی قدس و ازاله نجاست از سرزمین های مقدس استفاده می کنیم.

 

وی با بیان اینکه قرارگاه ارتباطات و همکاری‌های بین‌الملل ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور جهاد را در عرصه فرهنگ و رسانه و تربیت دنبال می کند، تأکید کرد: این قرارگاه می کوشد با مساجد مهم جهان اسلام ارتباط بگیرد و در سایه این ارتباط اخوت ایمانی بین مساجد علی رغم پراکندگی جغرافیایی محقق شود تا تجربیات و فعالیت های خود را به اشتراک بگذارند. کانون های مساجد تمام‌قد در کنار فعالان بین الملل عرصه مسجد ایستاده است و محدودیتی در حمایت از تولیدات فرهنگی هنری فعالان مسجدی بین الملل نداریم.

 

حجت الاسلام والمسلمین خداداده در پایان خاطرنشان کرد: امروز آغاز عملیات فرهنگی مشترک بین جبهه مقاومت است که به حضور خانواده شهدا مزین و معطر شده است. ما به آینده امیدواریم و می دانیم با عنایات حضرت حجت(عج) و کمک مجاهدان جبهه مقاومت پیروز می شویم.

 

گفتنی است، تقدیر از خانواده معظم شهدای مدافع حرم عرصه بین الملل پایان بخش این آیین بود.

 

پایان پیام/ 9