فراخوان چهاردهمین جشنواره تئاتر استانی جنوب کرمان منتشر شد
فراخوان چهاردهمین جشنواره تئاتر استانی جنوب کرمان منتشر شد

فراخوان چهاردهمین جشنواره تئاتر استانی جنوب کرمان منتشر شد

حجت الاسلام سید احمد حسینی از انتشار فراخوان چهاردهمین جشنواره تئاتر استانی جنوب کرمان خبر داد.
شناسه خبر : 1282750 تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ زمان انتشار : ۱۹:۵۶

به گزارش خبرگزاری شبستان از جنوب کرمان، به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان، حجت الاسلام سید احمد حسینی از انتشار فراخوان چهاردهمین جشنواره تئاتر استانی جنوب کرمان خبر داد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان در این باره، افزود: درجهت ترویج فرهنگ ایرانی و اسلامی و همچنین توجه ویژه به بوم فرهنگ های محلی ایران جشنواره تئاتر استانی فضایی را برای رقابت سالم در بین هنرمندان تئاتر بوجود آورده و تلاش خواهد کرد با جذب حداکثری نخبگان هنری صحنه نمایش را شایسته مردم تزئین و جلوه گاهی باشد برای بازتاب داشته های بزرگ فرهنگی و اجتماعی ایرانیان بدین منظور انجمن هنر های نمایشی جنوب استان کرمان با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان چهاردمین جشنواره تئاتر استانی جنوب کرمان را برگزار خواهد کرد.
وی جشنواره تئاتر را محملی برای رشد و توسعه جریان های نو و جدید در تئاتر دانست و اظهار کرد: این جشنواره می تواند از نگاه مسائل اجتماعی و فرهنگی منطقه ای در بازتاب هنرمندانه در آثار نمایشی با بیان و پیدا شدن راهکارهای مناسب، راه برون رفت از این دست مسائل شود.
حجت الاسلام حسینی با اشاره به اینکه جشنواره تئاتر استانی جنوب کرمان در بازه زمانی 3 الی 5 آبان‌ماه 1402 در جیرفت برگزار می شود، تصریح کرد: این جشنواره برای ارتقاء سطح کیفی تئاتر استان‌ها برگزار می‌شود و برگزیده آن طی فرآیندی به دبیرخانه جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معرفی می‌شود.
متن فراخوان چهاردهمین جشنواره تئاتر استانی جنوب کرمان به شرح ذیل می باشد:
الف: شرایط و ضوابط مربوط به آثار و تقاضای حضور:
الف1) در جشنواره تئاتر استانی برای معرفی به جشنواره منطقه ای و جشنواره فجر آثار صحنه ای و خیابانی مورد داوری قرار خواهند گرفت.
الف2) اولویت پذیرش آثار توسط هیات انتخاب جشنواره با نمایش هایی است که با توجه به موضوعات و مسائل منطقه جنوب کرمان با چشم انداز جهـانی و بهره گیـــری از شیـوه هـــا، شگــرد ها و جریــانات روز تئـــاتر جهـــان پرداخته و تولید شده باشد.
الف3) آثار بخش رقابتی صرفاً اختصاص به آثار نمایشنامه ها و طرح و ایده های(ویژه بخش تئاتر خیابانی) ایرانی دارد، امـــا حضور گونه های مختلف نمایشی از جمله فیزیکال، آئینی، سنتی، محیطی، هنر های اجرایی بینا رشته ای خارج از صحنه، شورایی، میدانی، تئاتر در فضای باز بلامانع است.
الف4) طرح و ایده(ویژه بخش تئاتر خیابانی) و متون اقتباسی منـوط بـه ذکر دقیق مشخصات صاحب اصلی اثر، نوع اقتباس و با اخذ مجوز از نویسنده، ایده پرداز(ویژه بخش تائتر خیابانی)مترجم یا ناشر به صورتی که حقوق صاحب اثر حفظ شود، می توانند در بخش رقابتی جشنواره حضور داشته باشند. در صورت مترتبه پرداز(ویژه بخش تئاتر خیابانی) و کارگردان و سپس هیات انتخاب و دبیرخانه جشنواره استان خواهد بود و حتی در صورت انتخاب اثر برای حضور در جشنواره منطقه ای بین المللی تئاتر فجر ستاد جشنواره فجر می تواند اثر را در هر مرحله ای حذف نماید همچنین دبیـرخــانه جشنـواره تئـاتر استــانی مجاز است نویسنده و کارگردان اثر را از حضور در جشنواره بعدی منع نماید.
الف5) ارائـه مجوز کتبی نویسنده، ایده پرداز(ویژه بخش تئاتر خیابانی)مترجم یا ناشر برای شرکت در جشنواره تئاتر استانی 1402 از سوی کارگردان و گروه متقاضی به دبیرخانه جشنواره استان الزامی است. مسئولیت پذیرش آثار بدون کسب مجوز نویسنــــده، ایده پرداز(ویژه بخش تئاتر خیابانی)، متـــرجـم یـا نــــاشر بــه عهده شـورای صدور پروانـــه نمــــایش شهرستان، استان( با توجه به اجرای عمومی آثار )و دبیرخانه جشنواره است.
الف6) حفظ حقوق معنوی نویسنده و ایده پرداز(ویژه بخش تئاتر خیابانی) یا مترجم دراقلام تبلیغاتی نمایش ها الزامی است.
الف7) آثـار بخش رقابتی جشنواره تئـاتر استانی صرفــاً مختص آثار نمایشی تولید شده هنرمندان جنوب کرمان، که اجرای عمومی آنها در فاصله زمانی اتمام جشنواره استانی 1401 تا دو هفته قبل از شروع جشنواره استانی 1402، که در بخش تئاتر صحنه ای حداقل 5 نوبت اجرا عمومی و در بخش تئاتر خیابانی حداقل 6 نوبت اجرای عمومی داشته باشند؛ می باشد.
الف8) تنها ملاک تائید اجرای عمومی آثار نمایشی جهت شرکت در جشنواره تئاتر استانی و نیز حضور در جشنواره منطقه ای و بین المللی تئاتر فجر، درج اطلاعات آثار نمایشی، در بازه زمانی اجرا در درگاه جامع سایت ایران تئاتر با ذکر تاریخ اجرای عمومی اثر است لذا در تهیه و گزارش اجرای عمومی، لازم است، مولفه ها و مشخصات کامل آثار در پرتال استانی ثبت گردد.
الف 9) ضرورت دارد مسئولین گروه هــای نمــــایشی در همــاهنگی بـــا خبرنگار ایران تئاتر جنوب کرمان با ارائه اصل پروانه اجرای نمایش با اطلاعات درست نمایشی را در درگاه استانی ثبت  نمایند و در صورت مغایر

ت) مشخصات نمایش ها در هر مرحله ای از برگزاری جشنواره امکان حذف گروه نمایشی از جشنواره وجود خواهد داشت.
ب) انتخاب آثار و اعلام برگزیدگان اصلی:
ب1) آثار به صورت زنده توسط هیات انتخاب بازبینی خواهد شد و گروه های نمایشی بر اساس جدول هیات انتخاب ملزم به اجرای نمایش خواهد بود. ضمناً بایستی پایه و چهارچوب اصلی نمایش شامل موسیقی، بازیگران، کارگـردان و نور و صحنه بـــه صورت کامل اجرا شوند و در صورت مغــایرت  اثــر نهایی در جشنواره با فیلم بازبینی، دبیرخانه جشنواره مجاز است از ادامه حضور گروه های نمایشی جلوگیری به عمل آورد.
ب2) گروه های نمایشی موظف هستند در روز بازبینی توسط انتخاب فیلم اجرا را ضبط و در اختیار دبیر خانه قرار دهند.
ب3) تائیدیه نمایش نامه های متقاضی حضور در جشنواره باید قبلاً در شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش شهرستان ها انجام پذیرفته باشد و دبیرخانه جشنواره از پذیرش نمایش هایی که نمایشنامه های آنان به تائید نرسیده باشد معذور است پس بدیهی است شورا های ارزشیابی و نظارت بر نمایش شهرستان ها باید وظایف خود را در این بخش به درستی انجام دهند و مسئولیت حقوقی هر گونه تخطی گروههای متقاضی بر عهده شورای شهرستان می باشد.
ب4) تاریخ بازبینی آثار متقاضی از 18 تا 22 شهریور 1402 خواهد بود و گروه های متقاضی موظفند بر اساس جدول بازبینی هیات انتخاب آثار آماده بازبینی باشند.
ب5) آثار پذیرفته شده نهایی در 1402/6/30از طریق دبیرخانه جشنواره اعلام و اطلاع رسانی خواهد شد.

ب 6) بر اساس تعدد نمایش های حاضر در بخش نهایی جشنواره بین 1 تا 3 اثر به تشخیص هیات داوران به جشنواره منطقه ای تئاتر فجر خواهند شد.
ب7)تمامی گروه های نمایشی متقاضی، ضروری است فرم درخواست شرکت در جشنواره(فرم شماره 1) را در درگاه استانی تکمیل نمایند.(از پذیرش فیزیکی درخواست ها پرهیزگردد)
ج- زمان برگزاری جشنوار

پایان پیام/ 586