کانون‌های مساجد در استان‌های مرزی شبانه‌روزی به زائران اربعین خدمت‌رسانی می‌کنند
کانون‌های مساجد در استان‌های مرزی شبانه‌روزی به زائران اربعین خدمت‌رسانی می‌کنند

کانون‌های مساجد در استان‌های مرزی شبانه‌روزی به زائران اربعین خدمت‌رسانی می‌کنند

خدمات شبانه روزی ۱۰ مسجد مرزی مهران، ارایه خدمات شبانه روزی در مرز خسروی، آمادگی ۷۰ کانون خوزستان برای پذیرایی و اسکان زائران حسینی و افزایش خدمات در مرز تمرچین آذربایجان غربی از جمله خدمات مواکب کانون‌های مساجد در ایام اربعین ۱۴۰۲ است.
شناسه خبر : 1282502 تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ زمان انتشار : ۱۳:۵۷

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد  خبرگزاری شبستان، نشست هم‌اندیشی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد فعال در کنگره عظیم اربعین حسینی از صبح امروز (یکشنبه، ۱۵ مرداد) در سالن گلزار شهدای بهشت زهرای تهران در حال برگزاری است.

 

در این نشست، حجت الاسلام علی چراغی‌پور، مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد استان ایلام با اشاره به ارایه خدمات از سوی کانون‌های مساجد این استان به زائران اربعین حسینی گفت: استان ایلام با ۶۰۰ هزار نفر جمعیت و با ۱۲ شهرستان آمادگی خدمت‌رسانی به زائران اربعین را دارد.

 

 

 

 

وی بیان کرد: سال گذشته ۵۴ درصد از زائران اربعین از مرز مهران به عتبات عالیات مشرف شدند و ۵۴ درصد نیز از این مرز وارد کشور شدند و شاهد خدمت‌رسانی مردمی به زائران اربعین بودیم.

 

مسئول ستاد اربعین شهر مرزی مهران با اشاره به اینکه ۱۳ استان کشور اعلام آمادگی کردند که در مرز بین‌المللی مهران به زائران اربعین خدمات فرهنگی، دینی، مذهبی ارایه دهند، گفت: این استان‌ها شامل اصفهان، قم، اردبیل، سمنان، خراسان شمالی، گیلان، لرستان، زنجان و گلستان است.

 

حجت الاسلام چراغی‌پور افزود: جانمایی مواکب اربعین حسینی امسال انجام شده و قرار است از ۲۷ مرداد تا ۲۲ شهریور خدمت‌رسانی مواکب به زائران اربعین صورت گیرد.

 

وی گفت: سال گذشته ۵۵ کانون فرهنگی هنری به صورت شبانه روز در این استان به زائران اربعین حسینی خدمات ارایه دادند و امسال نیز ۱۰ مسجد در شهر مهران آمادگی خدمت‌رسانی به زائران حسینی را دارند.

 

بنا بر این گزارش، در ادامه این هم‌اندیشی، حجت الاسلام افشین کلات پور، مدیر کانون‌های مساجد استان کرمانشاه گفت: امسال مرز خسروی به صورت شبانه روزی به زائران حسینی خدمت‌رسانی خواهد کرد و با همراهی و همکاری معاون وزیر راه مرز ترانزیت خسروی برای عبور مایحتاج و اقلام مواکب بازگشایی خواهد شد.

 

 

وی گفت: به همت استانداری کرمانشاه گیت‌هایی خریداری و به کشور عراق ارسال شده است و پیش‌بینی می‌کنیم که امسال زمان خروج از مرز ۱۴ ثانیه به طول بینجامد.

 

این گزارش می‌افزاید، در ادامه این نشست، محسن رضایی، مدیر ستاد کانون‌های مساجد استان آذربایجان غربی نیز با اشاره به خدمت‌رسانی به زائران اربعین حسینی در مرز تمرچین پیرانشهر گفت: سال گذشته از این مرز ۷۰ هزار نفر به عتبات عالیات اعزام شدند که پیش‌بینی می‌کنیم امسال این آمار به ۵۰۰ هزار نفر افزایش یابد.

 

وی از هماهنگی جلسات اربعین از یک ماه گذشته در این استان خبر داد و گفت: امسال مواکب مرز تمرچین به صورت شبانه روزی به زائران اربعین خدمات ارایه خواهد کرد.

 

همچنین، بهزاد کیانمهر، مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد استان کردستان با اشاره به ارایه خدمات به زائران اربعین حسینی در این استان گفت: سال گذشته ۵۰ هزار نفر از این استان به اربعین حسینی مشرف شدند که امسال پیش‌بینی می‌کنیم این تعداد به ۳۰۰ هزار نفر افزایش یابد.

 

بنا بر این گزارش، سیدشاکر موسوی، نماینده مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد استان خوزستان نیز از احصای اطلاعات ۷۰ کانون برای ارایه خدمات به زوار حسینی خبر داد و افزود: طی فراخوانی از خانواده‌هایی که آمادگی دارند برای اسکان زائران حسینی خدمات ارایه دهند، دعوت کردیم که تاکنون ۲۰۰ خانواده در این زمینه اعلام آمادگی کردند.

 

بنا بر این گزارش، در ادامه این نشست، نماینده مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد منطقه آزاد اروند نیز با اشاره به ارایه خدمات به زائران حسینی در این منطقه گفت: ۳۰ کیلومتر لوله برای حل مشکلات آب به این منطقه تعبیه شده است و به همه واحد‌ها و ادارات این منطقه نیز آماده باش داده‌ایم.

 

وی از مشارکت و همکاری شهرداری تهران نیز برای ارایه خدمات اجتماعی و فرهنگی به زائران خبر داد.

 

این گزارش می‌افزاید، در ادامه این نشست، می‌ثم کشکولی از فعالان شورای مرکزی اربعین گفت: یکی از اتفاقاتی که در مساجد تجربه کرده‌ایم، انجام کار‌های خالصانه و جهادی بوده است که برکات آن را در جامعه دیدیم.

 

وی بیان کرد: در صورتی که شبکه‌سازی بر مدار و فضایش قرار گیرد مورد عنایت و کمک خدا خواهد بود، بنابراین مهمترین عنصر تأثیرگذار فعالیت کوچک اما خالصانه است.

 

این فعال اربعین در ادامه افزود: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب نکته جدی و خمیرمایه اصلی که فرمودند، این بود که حرکت به سمت آرمان‌های انقلاب اسلامی به همت جوانان رقم خواهد خورد و اربعین حسینی یکی از سازمانده‌ترین نرم‌افزار‌ها و فرهنگی‌ترین و مردمی‌ترین برنامه‌ها در این زمینه است که می‌تواند در جامعه اثرگذاری داشته باشد و مدل اربعین از همان ابتدا شبکه ساز بوده است.

 

وی تأکید کرد: بطن اربعین حسینی شبکه‌سازی و سازماندهی است و نقش فعالان کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در جریان‌سازی این مراسم اثرگذار است.

 

 

از خدمت شبانه روزي بچه هاي مسجد به زائران تا راه اندازي نخستين موکب بين المللي کانون هاي مساجد

 

 

بنا بر این گزارش، در این نشست، حجت الاسلام روح الله رهبری، مشاور رئیس ستاد کانون‌های مساجد کشور خطاب به موکب‌داران منتخب کانون‌های مساجد، گفت: انجام کار تربیتی مشمول سفره رحمت الهی است و کار شما در اربعین موجب می‌شود که از این سفره بهره‌مند شویم چرا که اربعین فرصتی است برای تجدید عهد با سالار شهیدان(ع) و رساندن سلام به محضر آن حضرت(ع).

 

وی ادامه داد: معتقدم معصومین (ع) به زائرانی که به آن‌ها سلام می‌دهند، جواب می‌دهند و این اقل چیزی است که در اربعین اتفاق می‌افتد زیرا در اربعین حسینی میلیون‌ها نفر مخاطب حضرت اباعبدالله الحسین(ع) هستند.

 

وی با اشاره به اثر وضعی زیارت امام حسین(ع) به مردم تصریح کرد: در آموزه‌ها آمده است که یک گناه ساده در دنیا بر همه موجودات اثر می‌گذارد و در طرف مقابل هم همین گونه است. اگر میلیون‌ها انسان مخاطب سلام امام حسین (ع) باشند، بدون شک اثر آن را در جامعه خواهیم دید.

 

وی گفت: بچه‌های کانون‌های مساجد این فرصت را مغتنم بشمارند و برای پیشبرد برنامه‌های تربیتی برنامه‌ریزی کنند.

 

بنا بر این گزارش، در ادامه این نشست، سیروس بداغی، سردبیر خبرگزاری شبستان نیز بیان کرد: این آمادگی را داریم تا از فعالیت‌های مواکب و فعالان اربعین انعکاس مطلوب رسانه‌ای در شبستان داشته باشیم.

 

پایان پیام/ 40