پیام آیت الله العظمی نوری همدانی به نشست هم اندیشی کانون های مساجد فعال در کنگره عظیم اربعین حسینی
پيام آيت الله العظمي نوري همداني به نشست هم انديشي کانون هاي مساجد فعال در کنگره عظيم اربعين حسيني

پیام آیت الله العظمی نوری همدانی به نشست هم اندیشی کانون های مساجد فعال در کنگره عظیم اربعین حسینی

آيت الله العظمي نوري همداني از مراجع معظم تقليد، به نشست هم انديشي کانون هاي فرهنگي هنري مساجد فعال در کنگره عظيم اربعين حسيني پيامي ارسال کردند.
شناسه خبر : 50229 تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ زمان انتشار : ۱۰:۰۰

به گزارش روابط عمومي ستاد هماهنگي کانون هاي فرهنگي هنري مساجد کشور، آيت الله العظمي حسين نوري همداني از مراجع معظم تقليد، به نشست هم انديشي کانون هاي فرهنگي هنري مساجد فعال در کنگره عظيم اربعين حسيني که امروز (يکشنبه، ۱۵ مرداد) در گلزار شهداي بهشت زهرا (س) در حال برگزاري است، پيامي ارسال کردند.

متن پيام به اين شرح است:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

 

الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ وَالصَّلَاةُ وَالسَّلَامُ عَلَي سَيِّدِنَا وَ نَبِيِّنَا أَبِي الْقَاسِمِ المصطفي مُحَمَّد وَ عَلَي أَهْلِ بَيْتِهِ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ سَيَّمَا بَقِيَّةَ اللَّهِ فِي الْأَرْضِينَ

«وَمَنْ يُعْظِمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِنْ تَقْوَي الْقُلُوبِ»

 

برنامه هايي که به مناسبت شهادت حضرت سيد الشهداء عليه السلام صورت مي گيرد در ماندگاري شيعه نقش مهمي را داشته است و علت اصلي آنست که اين برنامه ها محلي براي تبليغ و ترويج بوده و اگر به صورت صحيح و حقيقي انجام گيرد وجدان ها را بيدار و عقل را تحريک مي کند تا حقيقت روشني يابد. در اين ميان، مناسبت اربعين از ويژگي خاص خود برخوردار است.

 

اولين ويژگي حضور کثيري از مردم آنهم نه فقط شيعيان بلکه از مذاهب و اديان ديگر در کنار هم قرار مي گيرند اگر چه ممکن است اين در کنار هم بودن انگيزه هاي متفاوتي داشته باشد اما مهم اين است که توجه به يک موضوع و تأمل در يک حرکت است و آن هم فکر و انديشه و راه و رسم امام حسين عليه السلام است.

 

امروز اربعين بعنوان يک موضوعي که همه ي ملت ها را متوجه خود نموده و سانسورهاي خبري را درهم کوبيده و صداي خود را به کل دنيا رسانده است حضور افراد از کشورهاي مختلف حتي غير مسلمان مي تواند يک سفيري براي رساندن شور و احساس همراه با عقلانيت مردمي، باشد که از اين طريق با چراغ هدايت و کشتي نجات سيد الشهداء عليه السلام به سعادت دست يابند و اين مهم، وظيفه شيعيان حاضر در مراسم اربعين و برگزارکنندگان اين حرکت عظيم را بيشتر مي کند.

 

اهميت زيارت اربعين در روايات ما و خصوصاً بيان معروف حضرت امام حسن عسگري عليه السلام به عنوان نشان ايمان معلوم و روشن است و همچنين خدمت به زائر امام حسين عليه السلام، توفيق بسيار بزرگي است که خدا به بندگان خود مرحمت مي نمايد.

 

بر اين اساس عزيزاني که در اين مسير گام بر مي دارند داراي اجر و ثواب هستند و قدر اين توفيق را بدانند. همه مردم در برگزاري اين مراسم کمک کنند و همت خود را به کار بگيرند و بايد دقت داشت مراسم مربوط به اهلبيت عليهم السلام و خصوصاً حضرت امام حسين عليه السلام هميشه به همت مردم، بوده.

 

اين عاشقان بودند که بذل مال و دادن جان، زيارت سيد الشهداء عليه السلام را زنده نگه داشتند و توانستند حرکت عظيم اربعين و عزاداري هاي محرم و صفر را خلق کنند و با توجه به تبليغات گسترده معاندان و شبهه افکنان درباره عزاداري ولي باز مردم روز به روز عشق و ارادتشان نمايان تر شد.

 

عزيزان موکب دار نيازها را شناسايي کنند و علاوه بر خدمات شخصي از موضوع خدمات فرهنگي غافل نشوند و مانع حضور و اثرگذاري جريانهايي باشند که در ايام اربعين دست به کار مي شوند که با هدف و حرکت امام حسين عليه السلام مغايرت دارد. مسئولان نيز زمينه سازي کنند تا زائران به راحتي توفيق زيارت اربعين را داشته باشند و از قبل پيش بيني هاي لازم را براي حل مشکلات در نظر بگيرند.

 

نوکري و خدمت به آستان حضرت اباعبدالله عليه السلام، بالاترين خدمت است و من دست همه کساني را که براي عزاي امام حسين عليه السلام خدمت مي کنند ميبوسم و از آنها طلب دعاي خير مي کنم و از خدا مي خواهم به حقير نيز توفيق خدمت و نوکري اين خاندان را مرحمت فرمايند.

 

در پايان از همه عزيزان برگزارکننده اين مراسم تشکر مي نمايم.

 

حسين نوري همداني

 

۱۴ تير ماه ۱۴۰۲