زیارت عاشورا؛ راهی برای رسیدن به سلوک الی الله
زيارت عاشورا؛ راهي براي رسيدن به سلوک الي الله
محرم و کتاب/ ضیافت بلا؛

زیارت عاشورا؛ راهی برای رسیدن به سلوک الی الله

ضيافت بلا تلاش دارد با نگاهي جديد به زيارت عاشورا، اين دعا را راهي براي رسيدن به سلوک الي الله و نزديک شدن به امامان معصوم (ع) معرفي کند.
شناسه خبر : 49848 تاریخ انتشار : ۲ مرداد ۱۴۰۲ زمان انتشار : ۱۳:۲۷

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، اداره امور کتابخانه های مساجد ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، بسته مطالعاتی محرم واربعین 1402 کانون های فرهنگی هنری مساجد را اعلام کرده است. بر این اساس ده عنوان کتاب در نظر گرفته شده اند: آفتاب در حجاب، ضیافت بلا، خادم ارباب کیست؟، بریده بریده، احضاریه، همرزمان حسین (ع)، رحمت واسعه، بچه های فرات، موکب آمستردام و ماه به روایت آه.

 

ما طی سلسله مطالبی به معرفی این کتاب ها به مناسبت ماه محرم و ایام سوگواری حضرت سیدالشهدا (ع) و شهدای نهضت کربلا می پردازیم. در این نوبت، کتاب ضیافت بلا اثر محمد مهدی میرباقری معرفی می شود.

 

ضیافت بلا اثر محمد مهدی میرباقری است که توسط انتشارات تمدن نوین اسلامی به چاپ رسیده است. کتاب در دو فصل با عنوان های "سیر و سلوک متعارف" و "مقالات سلوکی از زیارت عاشورا" تنظیم شده است. مباحثی مانند: معبود، محاسبه، توبه رجوع الی الله، سلام به ولی خدا و علت عقب ماندن افراد مختلف از قافله عاشورا را بررسی می کند.

 

ضیافت بلا تلاش دارد با نگاهی جدید به زیارت عاشورا این دعا را راهی برای رسیدن به سلوک الی الله و نزدیک شدن به امامان معصوم (ع) معرفی کند.

 

بخشی از کتاب ضیافت بلا را در ادامه می خوانید:

«اولین فایده محاسبه این است که انسان را در هر قدم با گناهانش آشنا می کند. اگر انسان خود را موجود خوبی بداند سقوط می کند اما اگر خود را بدهکار بداند ،موجب ارزشمندی او می شود . ... خروج از عُجب و توجه به گناهان و خسارت‌ها از محاسبه آغاز می‌شود. آشنایی با گناهان مقدمهٔ توبه و استغفار است.

انسانی که از گناهانش غافل است، اصلاً به توبه رو نمی‌آورد. اگرچه توبه مقدمات دیگری هم دارد، اما قدم اول در توبه، توجه به گناهان است که آن هم با محاسبه اتفاق می‌افتد. اگر محاسبه تکرار شود، انسان به لغزشگاه‌های خود بصیرت پیدا می‌کند و زمینهٔ جبران ضعف‌هایش فراهم می‌شود. خطاط موفق، درس‌خوان موفق، منبری و یا امام جماعت موفق، اگر اهل محاسبه باشد کم‌کم عیوب کارش رفع می‌شود؛ ولی اگر اهل محاسبه نباشد رشد چندانی نخواهند داشت. مثلاً کسی که بیست سال درس خوانده و نقصی که از ابتدا در تحصیل داشته امروز هم دارد، این نقص به‌دلیل عدم محاسبهٔ اوست.»