همه برنامه های فرهنگی باید در مساجد برگزار شوند/ مساجد، کانون گفت و گو میان روحانیون و جوانان باشند
همه برنامه هاي فرهنگي بايد در مساجد برگزار شوند/ مساجد، کانون گفت و گو ميان روحانيون و جوانان باشند
استاد درس خارج فقه تاکید کرد:

همه برنامه های فرهنگی باید در مساجد برگزار شوند/ مساجد، کانون گفت و گو میان روحانیون و جوانان باشند

آيت الله محمدرضا جلالي خميني با بيان اينکه همه برنامه هاي فرهنگي بايد در مساجد برگزار شوند، گفت: مساجد، کانون گفت و گو ميان روحانيون و جوانان باشند.
شناسه خبر : 49820 تاریخ انتشار : ۱ مرداد ۱۴۰۲ زمان انتشار : ۱۱:۵۰

آیت الله «محمدرضا جلالی خمینی» در گفت و گو با روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، ضمن محکومیت توهین به قرآن کریم در کشورهای سوئد و دانمارک، گفت: الحمدالله واکنش خوبی از سوی مسلمانان در محکومیت این اقدام سخیف و ضد دینی و ضد انسانی صورت گرفته است و باید تداوم نیز داشته باشد.

 

استاد درس خارج فقه با اشاره به پیام اثرگذار مقام معظم رهبری در محکومیت قرآن سوزی در برخی از کشورهای اروپایی، گفت: در پی این پیام حکیمانه، موج جدیدی از واکنش به این اتفاق تلخ و دردناک در کشور ایجاد شده است و حوزویان و دانشگاهیان و عموم مردم، در برابر صدور مجوز توهین به ساحت مقدس قرآن کریم از سوی دولت سوئد، واکنش نشان دادند.

 

ملت اسلامی، اکنون خیلی خیلی بیدارتر و بصیرتر و هوشیارتر از گذشته است

تولیت حوزه علمیه مسجد احمدیه (مرحوم حضرت آیت الله جلالی خمینی) گفت: دشمن فکر می کند با این اقدامات می تواند زمینه ساز بروز جنگ صلیبی جدید میان مسلمانان و مسیحیان شود که قطعا با بیداری علما در سراسر جهان چنین اتفاقی روی نخواهد داد.  ملت اسلامی، اکنون خیلی خیلی بیدارتر و بصیرتر و هوشیارتر از گذشته است.

 

آیت الله حاج شیخ محمدرضا جلالی خمینی در ادامه با بیان اینکه یکی از دلایل قیام حضرت سیدالشهدا (ع) اصلاح دین پیامبر اسلام (ص)  بوده است إ«ِنّی لَمْ أَخرُجْ أَشِراً و لا بَطِراً و لا مُفْسِداً و لا ظالِماً، إِنَّما خَرجْتُ لِطَلَبِ إلاصلاحِ فی أُمَّه جَدّی، أُریدُ أنْ آَمُرَ بالمَعروفِ و أنهی عَنِ المنکَرِ»، گفت: شرایط به قدری در فاصله رحلت حضرت محمد مصطفی (ص) تا زمان قیام حضرت سیدالشهدا (ع) بد شده بود که امام (ع) اصلاح وضعیت را از دلایل مبارزه خود با حکومت اعلام کردند.

 

استاد درس خارج فقه در ادامه با بیان اینکه دشمنان اسلام در دوره بنی امیه با ترویج فساد و بی اخلاقی و ظلم، به دنبال تضعیف اسلام بودند، گفت: همین روند در سرزمین اندلس نیز روی داد به طوری که مخالفان با ترویجح بی حجابی و شراب خواری و فساد، توانستند بر مسلمانان چیره شوند.

 

روش دشمن در اندلس، در ایران پیروز نخواهد شد

امام جماعت مسجد احمدیه نارمک تهران گفت: همین کار را دشمنان در کشور ما دارند انجام می دهند و به دنبال این هستند که با ترویج بی حجابی و فساد اخلاقی و روابط نامشروع میان زن و مرد و دختر و پسر، نظام اسلامی را تضعیف کند. البته که موفق نمی شود زیرا در ایران، اسلام علوی و برگرفته از سیره و سنت و علوم اهل بیت (ع) حکمفرما است و جوانان ما شیفته و دلباخته ائمه اطهار (ع) هستند. اگر دشمن در سکولاریزه کردن و ترویج فساد  و ابتذال در منطقه اندلس موفق شد علت اصلی آن، رواج داشتن اسلام از نوع بنی امیه بود.

 

تولیت حوزه علمیه مسجد احمدیه (مرحوم حضرت آیت الله جلالی خمینی) گفت: ملتی که علاقمند به امام حسین (ع) و اهل بیت (ع) است تسلیم دشمن نمی شود. البته ما باید رویکردها را عوض کنیم که مهم ترین آنها، احیای کارکردهای مساجد و ترویج سنت بازگشت به مساجد است. همه کارهای خیر و خوب در سطح محلات شهری و روستاها باید با محوریت مساجد برگزار شوند. الحمدالله مساجد دارای نهادهای خوبی همچون بسیج و کانون فرهنگی هنری هستند که باید از این ظرفیت بچه های مسجدی، در سطحی وسیع استفاده شود.

 

آیت الله جلالی خمینی با بیان اینکه همه برنامه های فرهنگی باید در مساجد برگزار شوند، گفت: مساجد کانون گفت و گوی روحانیون و جوانان باشند. باید این سنت رواج یابد که نسل جوان به مساجد بیایند و پای منبر روحانیون بنشینند. متاسفانه الآن شاهد ترویج مداح محوری در مجالس هستیم. اینگونه نباید باشد. همه باید به مساجد بیایند و علوم و معارف اهل بیت (ع) را که در منبرها مطرح می شود بشنوند و بیاموزند. اسلام، دین گفت و گو و اهمیت دادن به علم است. البته که دین با احساسات و عواطف نیز کار دارد ولی اگر از علم  دوری صورت گیرد، خطر ظهور دوباره خوارج ها و بنی امیه ها و مرجعه، جامعه را تهدید خواهد کرد.

 

بهترین مکان برای تبیین علل شکل گیری قیام کربلا، مساجد است

استاد درس خارج فقه در ادامه با بیان اینکه بهترین مکان برای سوگواری شهادت حضرت سیدالشهدا (ع) و شهدای نهضت عاشورا، و تبیین علل شکل گیر قیام کربلا، مساجد است، گفت: متاسفانه برخی از بچه مذهبی ها نیز فعالیت های خود را در منازل برگزار می کنند. باید هر مجلسی با محوریت بیان و تبیین علوم و معارف اهل بیت (ع) برگزار شود.

 

امام جماعت مسجد احمدیه نارمک در ادامه با بیان اینکه با وجود تلاش دشمن برای قرآن سوزی و ایجاد جنگ صلیبی از یک سو، و ترویج فساد اخلاقی و ابتذال و بی حجابی در کشور ما از سوی دیگر، بنده خیلی به آینده کشور و انقلاب اسلامی امیدوار هستم، تاکید کرد: با عمل به دستورات الهی و تبیین علوم و معارف اهل بیت (ع) و زمینه سازی برای حضور حداکثری نسل جوان در مساجد، شاهد آینده سراسر ایمان و اخلاق همراه با عمل خواهیم بود.

 

آیت الله حاج شیخ محمدرضا جلالی خمینی ادامه داد: زمانی عده ای این فرضیه را مطرح کردند که تنها ایمان مهم است و کسی که در قلبش، مومن است، حتی اگر شرابخوار و اهل قمار باشد، سرانجام خوبی خواهد داشت؛ از سوی دیگر، عده ای نیز باور داشتند که ایمان و عمل به یک اندازه مهم است. هر دوی این گروه ها خطری برای اسلام بودند و هستند زیرا راه تفریط و افراط را در پیش گرفتند. باید راه درست را در پیش گرفت؛ یعنی مطابق با دستورات و احکام قرآن کریم و علوم و سیره و معارف اهل بیت (ع) عمل کرد.