طرحی برای اُلفت دانش‌‎‌آموزان با مسجد/ حل مشکلات مدارس در «دوشنبه‌‌های مسجدمحوری»
طرحی برای اُلفت دانش‌‎‌آموزان با مسجد/ حل مشکلات مدارس در «دوشنبه‌‌های مسجدمحوری»

طرحی برای اُلفت دانش‌‎‌آموزان با مسجد/ حل مشکلات مدارس در «دوشنبه‌‌های مسجدمحوری»

«مسجدمحوری» عنوان طرحی است که از سوی اداره کل آموزش و پرورش استان فارس شکل گرفته تا پدیدآوردنده انس و الفت میان مدرسه و مسجد باشد. طرحی که چند ماهی است در استان آغاز به کار کرده و عنوان «دوشنبه های مسجد محوری» را به نام خود ثبت کرده است.
شناسه خبر : 1279514 تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۴۰۲ زمان انتشار : ۱۸:۰۰

خبرگزاری شبستاناستان فارسمهدی رحمانیان

 

«مدرسه» و «مسجد» یک پیوند ناگسستنی با یکدیگر دارند؛ شاید دلیلش آن باشد که این دو مکان، عرصه ای برای تربیت و پرورش فرزندان هستند.

 

روزگاری از مساجد انسان های والایی تربیت شده و حاصل آن یک نسل خود ساخته بودند که دوشادوش یکدیگر در خط مقدم نبرد حق علیه باطل حاضر و در راه آرمان های جمهوری اسلامی از جان و مال خود گذشتند و حاصل آن بیش از ۳۰۰ هزار آلاله خونینی شد که جان شان را نثار این مرز و بوم کردند.

 

از مساجد کسان دیگری نیز برخواستند؛ افرادی که پدیده علم پزشکی، مهندسی، هوافضا، علوم هسته ای شدند و موفقیت شان در عرصه های مختلف علمی، سبب به اهتزاز درآمدن پرچم خوش رنگ کشورمان در دنیا شد.

 

آنها از پشت همین میز و نیمکت هایی که من و تو نیز روزگاری میهمانشان بودیم برخواستند تا فردای ایران را به دست خود رقم زنند؛ آینده ای که با تکیه بر علم و ایمان زمینه ساز ایران قوی و سربلند شده است.

 

امروز نیز با الهام از همان اندیشه گذشتگان، مسجد و مدرسه پناهگاه و ملجأ فرزندان مان است؛ تا با تکیه بر ارزش ها و مجهز شدن به سلاح علم، فردایی نو را برای این مرز و بوم رقم زده و در عین ناباوری جهان، پیشرفت متکی به هوش و ذکاوت جوان ایرانی را به رخ دنیا بکشیم.

 

 

«مسجدمحوری» پدیدآورنده انس و الفت دانش آموزان با مسجد

«مسجدمحوری» عنوان طرحی است که از سوی اداره کل آموزش و پرورش استان فارس شکل گرفته تا پدیدآوردنده انس و الفت میان مدرسه و مسجد باشد. طرحی که چند ماهی است در استان آغاز به کار کرده و عنوان «دوشنبه های مسجد محوری» را به نام خود ثبت کرده است.

 

به گفته مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس، این برنامه با الگو برداری از طرح «شهید بهنام محمدی» در دستور کار آموزش و پرورش استان قرار گرفته و از خردادماه امسال به صورت هفتگی در سراسر فارس به اجرا در آمده است.

 

پیوند میان خانه، مدرسه و مسجد، از مهمترین اهداف طرح دوشنبه های مسجد محوری است که خلیل عسکری به آن اشاره دارد و در توضیح آن می گوید: در راستای اجرای این طرح، مدیر و معاونان اداره آموزش و پرورش شهرستان ها در مساجد محلات حاضر شده و به مشکلات احتمالی دانش آموزان و مدارس آن منطقه رسیدگی می کنند.

 

تخصیص زمین چمن مدرسه ای، راه اندازی و تجهیز کلاس درست تربیت بدنی در یکی از مدارس دخترانه، واریز 500 میلیون تومان به حساب 6 مدرسه از مصوبات طرح دوشنبه های مسجد محوری در محله کم برخوردار «مهدی آباد» در شیراز است که مدیر کل آموزش و پرورش استان فارس به آن اشاره می کند.

 

ضرورت همراهی خانواده و روحانیون در اجرای طرح مسجد محوری

رونمایی از شیوه نامه طرح مسجدمحوری، روز گذشته در یکی از مدارس محله محروم مهدی آباد برگزار و نماینده ولی فقیه در استان فارس به عنوان میهمان این برنامه، خواستار تقویت این طرح و همراهی روحانیون مساجد برای اجرای هر چه بهتر آن شد.

 

آیت الله لطف الله دژکام همچنین به نقش تاثیرگذار خانواده ها در اجرای طرح مسجدمحوری تاکید کرد که باید در تربیت فرزندان در کنار آموزش و پرورش قرار بگیرند.

 

مشارکت دانش آموزان در برنامه های مساجد

مشارکت دانش آموزان در برنامه های مساجد از مهمترین اهداف طرح مسجد محوری است تا رشد اجتماعی در آنان محقق شود؛ امری که امام جمعه شیراز به آن اشاره کرده و گفته است اگر دانش‌آموزان در برنامه‌های مساجد مشارکت نکنند بخشی از مهارت‌ها و رشد اجتماعی شان محقق نمی‌شود چرا که حضور دانش‌آموز در مسجد، رشد آنها را در پی خواهد شد.

 

 

عدالت آموزشی مسئله ای است که نیاز امروز جامعه بوده و نسبت به تحقق آن باید تلاش شود؛ این مهم در طرح دوشنبه های مسجدمحوری به عنوان یک تکلیف بر عهده آموزش و پرورش قرار گرفته است تا محله های کم برخوردار از وجود امکانات و تجهیزات آموزشی در مضیقه نباشند.

 

تحقق عدالت آموزشی به ویژه در مناطق محروم و کم برخوردار از تاکیدات امام جمعه شیراز در آیین رونمایی از شیوه نامه طرح مسجد محوری است که در بیان آن گریزی نیز به بیانات رهبر معظم انقلاب زده و گفته  اجرای عدالت در جامعه امری مهم و خطیر است که رهبر معظم انقلاب گفتمان آینده جوامع را عدالت می‌داند.

 

آیت الله دژکام تحقق عدالت را آرمان اصلی دوران ظهور حضرت مهدی(عج) می داند و معتقد است برای رسیدن به هر آرمانی، نیازمند برنامه‌ریزی و تلاش هستیم بنابراین برای تحقق ظهور حضرت ولیعصر(عج) نیز باید عدالت را در جامعه گسترش داد.

 

 

پایان پیام/ 691