ارتباط با عربستان در راستای وحدت جامعه اسلامی است/ همگرایی با کشورهای مختلف به رشد اقتصادی ما کمک می کند
ارتباط با عربستان در راستای وحدت جامعه اسلامی است/ همگرایی با کشورهای مختلف به رشد اقتصادی ما کمک می کند

ارتباط با عربستان در راستای وحدت جامعه اسلامی است/ همگرایی با کشورهای مختلف به رشد اقتصادی ما کمک می کند

آیت الله احمد شیخ بهایی گفت: تعامل و برقراری ارتباط با عربستان در راستای وحدت جامعه اسلامی است باید توجه داشت که ما وحدت را براساس مبانی دینی خودمان پذیرفته ایم.
شناسه خبر : 1279130 تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۴۰۲ زمان انتشار : ۱۳:۵۸

آیت الله احمد شیخ بهایی در گفت و گو با خبرنگار  خبرگزاری شبستان از جنوب کرمان، با اشاره به برقراری ارتباط با کشور عربستان، گفت: تعامل و برقراری ارتباط با عربستان در راستای وحدت جامعه اسلامی است باید توجه داشت که ما وحدت را براساس مبانی دینی خودمان پذیرفته ایم.


این استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان افزود: ائمه اطهار (ع) تلاش شان این بود که درگیری ها، نزاع ها، فضای عصبانیت و عدم منطق در جامعه اسلامی نباشد و سفارش آنها این بود که اگر شما حقیقت را بدون تحریک احساسات نقل کنید، بدون این که دیگران را به هیجان بیاورید فکر و عقل دیگران را به کمک بگیرید و مسائل را منطقی بحث کنید آن وقت کسانی که فطرت و عقل سالم داشته باشند می پذیرند.


وی بیان کرد: ما در یک جامعه زندگی می کنیم دشمن و اهداف مشترک داریم امنیت، سلامت، رشد و تعالی این جامعه به همه ما مربوط می شود ما در زندگی اجتماعی در دنیا باید بدون توجه به اختلاف هایی که در عقیده، سلیقه، رنگ، نژاد، شغل وجود دارد همه برای یک جامعه و هدف کار کنیم و در سایه این وحدت و حفظ یکپارچگی امت است که می توان درباره مسائل مورد اختلاف تبیین و بحث کرد.


آیت الله شیخ بهایی خاطرنشان کرد: مسئله وحدت معنایش این نیست که ما دست از افکار و اندیشه های خود برداریم و یا عقیده خودمان را نسبت به مسائل تغییر دهیم، بلکه ما به طور جدی حق را از آن امیرالمومنین (ع) می دانیم و کسانی که این حق را غصب کرده اند به شدت ابراز تبری می کنیم اما کسانی که به عنوان فرق مسلمین هستند اینها را در این مسئله معذور می دانیم.


این استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان اضافه کرد: اگر چه علما و افراد آگاه شان معذور نباشند اما عموم مردمی که از حقایق بی خبرند ما برای آنها عذر می دانیم و با آنها زندگی می کنیم و تلاش خواهیم کرد تا از فرصت هایی که پیش می آید برای ترویج یکپارچگی و وحدت استفاده کنیم.


وی تصریح کرد: اگر ما با عربستان مذاکره و روابط را اصلاح می کنیم معنایش این نیست که ما عقیده آنها را پذیرفته ایم و یا از جرم ها و جنایت های افراد یا گروه هایی که انجام داده اند، گذشته ایم نه خیر هیچکدام از اینها نیست بلکه ما می گوییم دو جمعیت چند میلیونی عظیم وجود دارند که می توانند با هم رابطه اقتصادی، فرهنگی، تجاری و امنیتی داشته باشند و در مقابل دشمنان جامعه اسلامی که به دنبال تفرقه و تکه تکه کردن امت اسلامی هستند ما با هم متحد باشیم.


آیت الله شیخ بهایی ادامه داد: طبیعتاً اگر کسی هم جرمی مرتکب شده در وقت خودش و در جای خودش باید به جرم او رسیدگی کرد و این دلیل نمی شود که به خاطر کوتاهی بعضی از مسئولین کشورهای اسلامی تمام امت اسلامی آسیب ببینند بنابراین ما از هرگونه رابطه و اصلاح روابط با کشورهای مختلف اسلامی حمایت می کنیم والحمدالله در سیاست دولت جدید هم این مسئله در حال پیگیری است.


این استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان عنوان کرد: روابط با همسایگان، کشورهای اسلامی و با کشورهای همسو در مقابل استکبار جهانی یعنی این که در مقابل کشورهایی که به حق خود قانع نیستند، قراردادها را زیر پا می گذارند و در دنیا زورگو هستند و از قدرت علمی، ثروت و قدرت نظامی شان سوء استفاده می کنند، کشتارهای عظیم راه می اندازند باید یک صف متحد از همه کشورها ایجاد کنیم.


وی افزود: ایجاد این اتحاد در برابر استکبار جهانی از سیاست ما در رابطه با کشورهای مختلفی است که اکنون به دنبال همگرایی با آنها هستیم و این مهم هرگز به این معنا نیست که ما از عقاید خودمان برگشته باشیم یا جرم مجرمی را نادیده بگیریم، این مسائل سر جای خود از طریق خود حل و فصل خواهند شد.


آیت الله شیخ بهایی ابراز کرد: در مسئله رژیم صهیونسیتی مسئله این است که ما معتقدیم کسانی که اهل این سرزمین نیستند و این سرزمین را غصب کرده اند باید به وطن های خود برگردند و آنهایی که اهل این سرزمین هستند اعم از مسلمان، مسیحی، یهودی و حتی بی دین همه در یک نظر خواهی عمومی و رفراندم نظرشان را درباره حکومت شان بیان کنند و خودشان تشکیل حکومت دهند و خودشان جامعه شان را اداره کنند امیدواریم خداوند متعال به همه توفیق دهد تا در مسیر ایجاد وحدت اسلامی که هدف اصلی پیغمبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) بوده، موفق باشیم.

 

این استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان با اشاره به اثرات تعاملات جدید با عربستان، خاطرنشان کرد: هنگامی که درگیری ها مخصوصا از طرف مقابل وجود داشت خسارات زیادی به جهان اسلام وارد شد و سرمایه های هنگفت بیت المال مسلمانان صرف تقویت بنیه نظامی دشمنان اسلام شد، گروه های اسلامی به جان هم افتادند، در عراق و سوریه به اسم اسلام چه کشتارها و جنایت هایی رخ داد و دشمن هم بر این آتش اختلاف دمید تا این آتش برافروخته تر شود.
 
وی تصریح کرد: ما به پیروی از اهل بیت (ع) که منادی وحدت بودند، ندای وحدت سر دادیم و از هر فرصتی برای همگرایی استفاده کردیم، اولا با این همگرایی که به وجود آمده وابستگی به دلار در کشورهای اسلامی کاهش یافته، ارزش و اعتبار آمریکا به عنوان سردمدار استکبار جهانی در کشورهای اسلامی کاهش پیدا کرده است.
 
آیت الله شیخ بهایی عنوان کرد: کسانی که در یک برهه از زمان در کشورهای اسلامی ۵۰۰ میلیارد دلار سلاح فروختند و در آخر هم با تعبیر گاو شیرده، کشور اسلامی را تحقیر کردند اکنون در حال خارج شدن از گردونه کار هستند و مجبورند منطقه را ترک کنند یک زمانی خلیج فارس و دریای عمان محل حضور ناوهای هواپیمابر آمریکایی بود و که یکی از این ناوهای هواپیمای مسافربری ما را با صدها مسافر هدف قرار داد و نه تنها کسی علت آن را پیگیری نکرد بلکه به عاملان این جنایت جایزه هم دادند.
 
این استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان گفت: امروز در پرتو همگرایی با کشورهای همسایه خلیج فارس و دریای عمان از ناوهای آمریکایی خالی شده و ناوهای آمریکایی حتی جرات جلو آمدن را ندارند و آلام کشورهای اسلامی کاهش پیدا کرده دیگر آن حوادثی که در عراق و سوریه اتفاق نمی افتاد، رخ نمی دهد.
 
وی تاکید کرد: امروز اسراییل در داخل خودش محصور شده، در کرانه غربی درگیر است و اینها همه نشان از افول قدرت اسراییل دارد و کشورهای اسلامی به همگرایی روی آورده اند و قطعا آثار این همگرایی در داخل کشور رشد اقتصادی است.
 
آیت الله شیخ بهایی عنوان کرد: وقتی کارخانه ها همه فعال باشند تولیدات باید صادر شوند که این کشورهای همسایه و همسو بازارهایی با جمعیت میلیاردی دارند و این ارتباطات ما باعث می شود که تولیدات ما روز به روز بیشتر شود، کارخانجات ما فعال تر شوند موسسات دانش بنیان ما بتوانند بیشتر خدمت کنند و این رشد، حرکت و به جریان افتادن دو سویه رفت و آمد کالاها در صادرات و واردات کشورهای اسلامی باعث رشد اقتصادی و کاهش مشکلات اقتصادی کشور می شود.
 
این استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان ابراز کرد: ما سال ها معطل کشورهای اروپایی ماندیم مدام التماس کردیم که به قرارداد هایشان عمل کنند و چقدر در مقابل آنها کوتاه آمدیم و این تجربه سنگینی بود که ۱۰ سال کشور معطل ماند و کاری پیش نرفت اما حالا با تعاملاتی که با عربستان، امارات و کشورهایی که زمانی در جبهه ائتلاف بر ضد ما بودند، باعث رشد اقتصادی ما خواهد شد.
 
وی خاطرنشان کرد: این کشورها بدون این که ذره ای از تحریم ها کاسته شود در حال تعامل با ما هستند و این مهم از آثار همگرایی است و این تکلیف شرعی ماست خداوند فرمود؛ با هم درگیر نشوید نزاع نکنید که سست می شوید و اعتبارتان از بین می رود.

پایان پیام/ 586