اولین درس مباهله داشتن ایمان راسخ به حقیقت تشیع است
اولین درس مباهله داشتن ایمان راسخ به حقیقت تشیع است

اولین درس مباهله داشتن ایمان راسخ به حقیقت تشیع است

حجت الاسلام علی اکبر غفوری نسب گفت: اولین درسی که از ماجرای مباهله می گیریم این است که ما باید به حقیقت مسیر تشیع و محبین امیرالمومنین (ع) ایمان راسخ تری داشته باشیم و باور کنیم در مسیری که زیر پرچم انقلاب اسلامی قدم بر می داریم.
شناسه خبر : 1278422 تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۴۰۲ زمان انتشار : ۱۳:۲۳

حجت الاسلام علی اکبر غفوری نسب در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از جنوب کرمان، گفت: ماجرای مباهله را می توان در یک جمله خلاصه کرد که یکی از دلایل عظمت مباهله کلامی است که آیه قرآن کریم در شأن علی ابن ابی طالب (ع) می فرماید؛ انفسنا و انفسکم جانتان، عزیزترین تان، وجودتان و نفستان باید بیاورید در میدان مباهله.
این کارشناس امور دینی بیان کرد: آنجا که از پیغمبر اکرم (ص) سوال می کنند بهترین مردم کیست؟ می فرماید؛ سلمان، سوال می کنند پس علی ابن ابی طالب (ع) چیست؟ پیغمبر اکرم (ص) می فرماید؛ شما از مردم سوال کردید سلمان را معرفی کردم ولی علی جان من پیغمبر اکرم (ص) است که در جریان مباهله و آیه مباهله این تعریف در کلام وحی نیز به کار رفته است.
وی با اشاره به این که قبل از اسلام نیز ماجرای مباهله بوده، ابراز کرد: ماجرای مباهله در اسلام و وجود نازنین پیغمبر اکرم (ص) زمانی بود که مسیحیان نجران با جمعیتی در مسجد مدینه در محضر پیغمبر اکرم (ص) حاضر شدند برای این که ببینند این پیغمبر کیست.
حجت الاسلام غفوری نسب ادامه داد: وقتی مسیحیان نجران صحبت ها و دعوت پیامبر اکرم (ص) به اسلام را نمی پذیرند آیه مباهله نازل می شود، که خداوند در این آیه می فرماید؛ شما با خانواده، عزیزان، فرزندان تان و خانم هایی که برای شما عزیز هستند و با جان خودتان همراه خودتان وارد میدان کنید.
این کارشناس امور دینی اظهار کرد: وقتی بزرگی از مسیحیان با خبر می شود که وجود پیغمبر اکرم (ص) در روز مباهله نه تنها حاضر شده بلکه عزیزترین های خودش  یعنی نوه هایش حسنین (ع) وجود صدیقه طاهره (س) و علی ابن ابی طالب (ع) را با خود می آورند بنابراین می گوید؛ کلام این پیغمبر حق و حقیقت محض است.
وی عنوان کرد: در مباهله دو طرف ماجرا یکدیگر را نفرین می کنند و خداوند آن نفرین را در حق کسی که در این مسیر دروغ می گوید مستجاب می کند و آن فرد را از بین می برد بنابراین بزرگتر مسیحیان می گوید؛ وقتی عزیزترین هایش را وارد میدان کرد یعنی حرفش حق است و وارد مباهله با این خانواده نشوید که شأن نزول آیه مباهله در این مسیر قرار دارد.
حجت الاسلام غفوری نسب خاطرنشان کرد: جایگاه خمسه طیبه را هم باید در کنار ماجرای مباهله دید چرا که خداوند متعال در حدیث کساء عظمت خمسه طیبه را نشان می دهد‌ و در حدیث کساء حقیقت ماجرای مباهله پیغمبر اکرم (ص) بروز بیشتری دارد.
این کارشناس امور دینی ابراز کرد: خداوند تبارک و تعالی در حدیث کساء می فرماید؛ من هیچ چیزی را در این عالم خلق نکردم مگر به برکت این پنج تنی که در زیر عبا جمع شده اند بنابراین عظمت خمسه طیبه را در این حدیث می بینیم که خداوند به برکت این پنج تن عالم هستی و تمام مخلوقاتش را خلق کرده و ما متنعم و جیره خوار سفره اهل بیت (ع) هستیم.
وی تصریح کرد: اولین درسی که از ماجرای مباهله می گیریم این است که ما باید به حقیقت مسیر تشیع و محبین امیرالمومنین (ع) ایمان راسخ تری داشته باشیم و باور کنیم در مسیری که زیر پرچم انقلاب اسلامی قدم بر می داریم این مسیر حق بوده و حقانیت این مسیر را مسیحیان نجران نیز فهمیدند تا چه برسد به مردم که امروز با علم و بصیرت بیشتری نسبت به این مسئله نگاه می کنند.
حجت الاسلام غفوری نسب دومین درس مباهله را بیداری برشمرد و خاطرنشان کرد: قرن ها قبل تر مسیحیان نجران حقیقت ماجرای مباهله را دانستند و از مقابله با پیغمبر اکرم (ص) فرار کردند اما متاسفانه امروز کسانی که در مخالفت با انقلاب اسلامی که برگرفته از مسیر پیامبر اکرم (ص) اولاد مطهرشان و مخصوصا خمسه طیبه است، پرچم نفاق را برافراشته اند، باید فهمید آنهایی که در مقابل حقانیت انقلاب اسلامی خود را به خواب زده اند را نمی توان بیدار کرد.
این کارشناس امور دینی تاکید کرد: امروز باید سعی کنیم در کنار بصیرت افزایی مواظب دین مان هم باشیم تا خدایی نکرده با شبهات رنگارنگی که دشمن تحویل ما می دهد از حقانیت اسلام فاصله نگیریم.
وی عنوان کرد: زمخشری که یکی از بزرگان اهل سنت و معتضله است که ماجرای مباهله را قبول کرده و در مورد شأن نزول آیه مباهله در بحث خمسه طیبه و پنج تن آل عبا صحبت کرده و اکثریت اهل سنت نیز این ماجرا را مثل شیعه در تفسیر همراهی علی ابن ابی طالب (ع)، همسر گرامی شان و دو فرزند عزیزشان با وجود پیغمبر اکرم (ص) در مباهله قبول دارند.

پایان پیام/ 586