تئاتر از ارزشمندترین هنرها است
تئاتر از ارزشمندترين هنرها است
رئیس ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور در آئین افتتاحیه نخستین دوره آموزشی «مدرسه تئاتر شبستان»:

تئاتر از ارزشمندترین هنرها است

حجت الاسلام والمسلمين خداداده در آئين افتتاحيه نخستين دوره آموزشي «مدرسه تئاتر شبستان» با بيان اينکه تئاتر از ارزشمندترين هنرها است، گفت: وقتي در مقابل اجراي تئاتر مي نشينيم حس مي کنيم کسي که تئاتر را اجرا مي کند براي مخاطب احترام قايل است و در تمام طول اجراي تئاتر، اين حس وجود دارد.
شناسه خبر : 48987 تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۴۰۲ زمان انتشار : ۱۱:۵۹

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، حجت الاسلام والمسلمین «کمال الدین خداداده» در آئين افتتاحيه نخستين دوره آموزشي «مدرسه تئاتر شبستان» که قبل از ظهر امروز (شنبه، دهم تیرماه) در دانشکده برق دانشگاه تبریز برگزار شد، با بیان اینکه کارکردهای فرهنگی و هنری، ماموریت اصلی کانون های مساجد را مشخص می کند، گفت: باید این دوره ها ادامه دار باشد تا در سال های آینده از همین نسل بتوانیم در جهت تحول در عرصه هنر به خصوص هنر تئاتر بهره مند شویم.

 

رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با تاکید بر اینکه هنر تئاتر، هنر اصیلی است، افزود: هنر نمایشی تئاتر از آنجایی که به صورت زنده اجرا می شود حسی که به مخاطب در لحظه تماشا منتقل می کند، یک حس اصیل و واقعی است.

حجت الاسلام والمسلمین خداداده افزود: سینما نیز در عرصه تعلیم و تربیت موثر است اما وقتی به تئاتر نگاه می کنیم، حس جلوه های بصری و افکت های سینمایی را نداریم. باید بتوانیم تئاتر را در کشور توسعه دهیم. در تئاتر علاوه بر این که کار گروهی را یاد می گیریم ارتباط هایمان را نیز محکم می کنیم.

 

وی با بیان اینکه تئاتر از ارزشمندترین هنرها است، ادامه داد: وقتی در مقابل اجرای تئاتر می نشینیم حس می کنیم کسی که تئاتر را اجرا می کند برای مخاطب احترام قایل است و در تمام طول اجرای تئاتر این حس وجود دارد.

 

وی با اشاره به اینکه امروز انقلاب اسلامی نماد آزادی و ظلم ستیزی است، اظهار داشت: تئاتر انقلابی هم باید پرچم دار آزادی و آزادگی و حریت و مبارزه با ظلم باشد.

 

لزوم توجه بیشتر به هنر تئاتر

بنا بر این گزارش، حسین عالم بخش نیز در این مراسم با بیان اینکه هر کشوری که از لحاظ فرهنگی پیشرفت کرده است می بینم که تئاتر آن کشور در همه زمینه ها خیلی فعال بوده است، گفت: متاسفانه بعضی وقت ها تئاتر در کشور ما جنبه سرگرمی داشته است اما داخل این هنر چیزی نهفته است که باید پیگیری شود.

 

مشاور هنری ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با بیان اینکه متاسفانه حواسمان به تئاتر نبوده است، گفت: باید به تئاتر توجه ویژه شود و چقدر خوب می شود که در کشور ما نیز از هنرهای مختلف بهره مند شوند و امیدوارم از شهر و روستا و مسجد و محله در جشنواره تئاتر شبستر آثار خوبی ارائه شود.

 

لزوم داشتن نگاه فلسفی به هنر تئاتر 

همچنین در این مراسم علیزاده، معاون فرهنگی دانشگاه تبریز با اشاره به اینکه هشت روزی از عملیات کربلای پنج گذشته بود که دشمن از دانشگاه تبریز انتقام می گیرد و آن را بمباران می کند، گفت: در سال ۱۳۶۵ در زمان جنگ، دانشجویان و اساتید دانشکده فنی دانشگاه تبریز مشغول ساخت خمپاره بودند که ۲۲ نفر شهید و چهار نفر مجروح می شوند. همچنین شهید غلامی و شهید میرزایی در درگیری با ساواک در سال ۱۳۵۷ در داخل دانشگاه به شهادت رسیدند.

 

معاون فرهنگی دانشگاه تبریز افزود: تمام این شهدای عزیز از شما و از پیشکسوتان هنر به خصوص هنر تئاتر می خواهند نگاه فلسفی به هنر تئاتر نیز داشته باشید. ان شاءالله شاهد حضور پررونق شما عزیزان در این کانون ها باشیم.

 

استقبال بی نظیر از کارگاه های آموزشی هنرهای نمایشی 

مرتضی شفیعی، مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان آذربایجان شرقی، نیز در این مراسم، گفت: این دوره آموزشی برای نخستین بار است که در طی سی سال گذشته با این حجم از گستردگی و استقبال در تبریز برگزار می شود.

 

 وی ادامه داد: این دوره هم به لحاظ استقبال شرکت کنندگان و هم به لحاظ اساتید گرانقدری که در این دوره حضور خواهند داشت، دوره بی نظیری است. قرار است چنین دوره هایی تدوام داشته و برگزیدگان این دوره در جشنواره ملی شبستان شرکت خواهند کرد.

 

یادآور می شود، کارگاه های مدرسه تئاتر شبستان در نخستین مرحله اجرای آن، در شش استان کشور برگزار می شود و به تدریج، در سایر استان ها نیز برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/