نگاه ما به هنر تئاتر، تربیتی است
نگاه ما به هنر تئاتر، تربيتي است
رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور مطرح کرد:

نگاه ما به هنر تئاتر، تربیتی است

حجت الاسلام و المسلمين خداداده گفت: نگاه ما به هنر تئاتر، نگاه تربيتي است. وقتي يک گروه نمايشي در مسجد تشکيل مي شود، انتظار نداريم که فلان کار خاص نمايشي را انجام دهد؛ همين که خانواده ها دور هم جمع مي‌شوند و يک کار گروهي صورت مي گيرد، سرمايه بزرگ است. ما چنين نگاهي به هنر تئاتر داريم.
شناسه خبر : 48680 تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ زمان انتشار : ۱۵:۴۶

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، حجت الاسلام و المسلمین کمال ‌الدین خداداده، در نشست هماهنگی دوره آموزشی «مدرسه تئاتر شبستان»، که امروز (سه ‌شنبه 30 خرداد) در ساختمان شهید بهشتی این ستاد برگزار شد با بیان اینکه هنر تئاتر آمیخته با تفکر است، گفت: تئاتر هنری است که لایه تربیتی آن بر نوجوانان و جوانان ما تاثیرگذار است؛ حتی اگر یک نوجوان یا جوان فعال در این عرصه، در آینده تبدیل به بازیگر حرفه ای نشود، اما به انسانی که اعتماد به نفس وی بالا رفته و کتاب خواندن را یاد گرفته است، تبدیل می شود، خیلی خوب است.

 

 رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با بیان اینکه تئاتر به نظر ما مهم تر و البته متفاوت از سینما است، هرچند هر دوی اینها می‌توانند در خدمت انسان قرار بگیرند، اظهار کرد: نگاه ما به تئاتر، نگاه تربیتی است. وقتی یک گروه تئاتر در مسجد تشکیل می شود، انتظار نداریم فلان کار نمایشی خاص را انجام دهد؛ همین که خانواده ها دور هم جمع می‌شوند و یک کار گروهی صورت می گیرد، سرمایه بزرگ است. ما چنین نگاهی به هنر تئاتر داریم.

 

وی در ادامه با ابراز خرسندی از حضور در جمع هنرمندانی که برای «مدرسه تئاتر شبستان» فعالیت می کنند، گفت: کار شما بسیار موثر است زیرا اصل کار در مسجد، تربیتی است.

 

حجت الاسلام والمسلمین خداداده گفت: استاد در تربیت هنرمند تاثیر بسزایی دارد زیرا نفس استاد، اثرگذار است. ما خوشحالیم که شما هنرمنوان متعهد در این کار فعالیت دارید و بچه های مسجد انتظار دارند در کنار شما با زیبایی ها و مفاهیم هنر آشنا شوند.

 

حسین عالم بخش، نیز در این نشست با بیان اینکه نقش هنرهای نمایشی مثل دو میدانی در ورزش است، گفت: هنر تئاتر در همه کشورها بسیار مهم است همچنان که گندم، محصول استراتژیکی است. امیدواریم با فعالیت‌ها و اتفاقاتی که در ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در زمینه مدرسه تئاتر شبستان برنامه ریزی شده بتوانیم، اثرات آن را در سطح کشور و به ویژه در سطح شهرستان ها و روستاها مشاهده کنیم. البته کار هنری، کار زمان بری است و مشاهده اثرات آن، گاهی چند سال طول می کشد.

 

اولین گام در مدرسه تئاتر شبستان توجه به ظرفیت فعالیت‌های کانون‌ها در عرصه تئاتر است

 دبیر نخستین جشنواره تئاتر شبستان با بیان اینکه با مشاهده اقدامات گسترده در  ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد بسیار خوشحال شده است، افزود: سامانه بچه‌های مسجد ظرفیت قابل توجهی است، که بسیاری از فعاليت‌هاي هزاران کانون فرهنگي هنري را ارائه می‌کند که هرکدام در عرصه های مختلف از جمله تئاتر فعالیت دارند. اولین گام در مدرسه تئاتر شبستان توجه به ظرفیت فعالیت‌های کانون‌ها در عرصه تئاتر است و امیدواریم بتوانیم در این گستره تاثیرگذار باشیم.

 

بنا بر این گزارش، ابوالفضل همراه با بیان اینکه کار هنری را از نه سالگی در مسجد شروع کرده است، اظهار کرد: اگر همچون دهه شصت، همت و انگیزه در حوزه کار مسجد وجود داشت، بسیاری از مشکلات فرهنگی هنری کشور به این صورت نبود.

 

آمادگی فرهنگسرای نیاوران برای خدمت رسانی به هنرمندان مسجدی

این بازیگر افزود: آغاز فعالیت جدید در عرصه تئاتر کشور با محوریت کانون‌های فرهنگی هنری مساجد را به فال نیک می گیرم چرا که اصلا حضور در جمع بچه های مسجد حال من و خیلی ها را خوب می‌کند. نکته بسیار مهم درباره فعالیت مدرسه تئاتر شبستان این است که استعدادهای شناسایی شده که در کارگاه‌ها فعالیت دارند بتوانند از زیرساخت‌ها بهره مند شوند. فرهنگسرای نیاوران که هم در داخل کشور و هم در عرصه بین الملل بسیار شناخته شده است، آمادگی کامل برای فعالیت در این عرصه و حمایت از کانون های فرهنگی هنری را دارد.

 

همراه افزود: کاری که در حوزه تئاتر انجام می شود، ارزشمند و البته سخت است. این را هم بگویم که این کار می‌تواند مردمی ترین حرکت هنری در کشور باشد چرا که ظرفیت کانون‌های فرهنگی هنری مساجد به واسطه پراکندگی و گستردگی در سراسر کشور، بسیار موثر است.

 

مسجد نقش مهمی در زندگی من داشت

بنا بر این گزارش، سیروس کهوری نژاد نیز با بیان اینکه اولین کتابی که خلاصه کرد، مربوط به طرحی در مسجد بود، گفت: به یاد دارم که در منطقه سیدخندان تهران زندگی می‌کردیم و مسجدي در محله مان بود که به هرکسی که کتاب را خلاصه می‌کرد، جایزه می‌داد. من کتابی را خلاصه کردم و یک جفت کفش جایزه گرفتم. این جایزه، بسیار برایم لذت بخش بود و هنوز نسبت به آن احساس خوبی دارم. به این صورت دوره جدید از کتابخوانی من و در ادامه، کارهای هنری ام از آن مسجد شروع شد. بنابراین مسجد نقش مهمی در زندگی من داشت.

 

 این بازیگر تلویزیون و سینما و تئاتر در ادامه با بیان اینکه همواره دوست داشتم تجربه و دانش نسل قدیم به نسل جدید منتقل شود، گفت: متاسفانه گاهی نسل قدیم، دانش خود ر را به نسل جدید منتقل نمی‌کند. امیدوارم نسل جدید نگاه متفاوتی در این زمینه داشته باشد. بنابراین اکنون که مامنی برای فعالیت تئاتر در عرصه مسجد ایجاد شده است بسیار خوشحالم که اطلاعات خودم را با بچه ها به اشتراک بگذارم.

 

ضرورت شناخت ظرفیت‌ کانون‌ها در عرصه تئاتر 

فرهاد بشارتی نیز با بیان اینکه خیلی خوشحال است در حوزه تئاتر مسجد و در قالب « مدرسه تئاتر شبستان» فعالیت می کند، اظهار کرد: من در دوره نوجوانی، اهل مسجد بودم و فعالیت‌های فرهنگی داشتم. امیدوارم با شناخت ظرفیت‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد بتوانیم دستاوردهای خوبی را در عرصه تئاتر داشته باشیم. البته من به صورت مستقیم در حوزه مسجد، فعالیت نداشتم و انشاءالله این کار، بتواند نقطه عطفی در کار هنری بنده باشد.

 

این هنرمند اضافه کرد: خوشحالم که اولین شهر در برگزاری مدرسه تئاتر شبستان، شهر زادگاهم، یعنی رشت است. امیدوارم شاهد رشد و ترقی هنری و فکری شرکت کنندگان در دوره های این مدرسه باشم.

 

این گزارش می افزاید، آرزو سادات افشار نیز با بیان اینکه در عرصه تئاتر دفاع مقدس کار کرده است و سال گذشته جزو هیات انتخاب تئاتر مساجد حوزه هنری بوده است، گفت: در سال گذشته شاهد بودم که بازیگران چه قدر راحت بودند و تقدسی که در کارشان داشتند و برای آغاز کار وضو می‌گرفتند، برای من بسیار جالب و اثرگذار بود.

 

این هنرمند با بیان اینکه، امیدوارم همه استادان زمانی را برای بچه های مسجد و هنرمندان مسجدی اختصاص دهند و اردوهای حضوری برای آنان برگزار کنیم زیرا با کارگاه ها و دوره های مجازی، خیلی موافق نیستم، گفت: بهتر است زمان برگزاری کارگاه ها، یکسره باشد زیرا کار تئاتر با بدن و آمادگی بدنی خیلی مرتب است.

 

بنا بر این گزارش، ساغر لطفی نژاد، نیز با بیان اینکه از شکل گیری دوباره مقوله تئاتر در مسجد، بسیار خوشحال است، گفت: من از کودکی در تئاتر مساجد شرکت می کردم و در همان جا به عرصه تئاتر علاقمند شدم.

 

این هنرمند اضافه کرد: تئاتر عروسکی جنبه های تاثیرگذاری در عرصه دینی و تربیتی به ویژه برای بچه ها دارد. خیلی خوشحالم که در عرصه مسجد و هنر مسجدی فعالیت می کنم. انشاءالله بچه های مسجد، نتایج تشکیل مدرسه تئاتر شبستان را مشاهده کنند.

 

در ادامه این نشست، استادان و هیئت اجرایی مدرسه تئاتر شبستان به بررسی روند اجرای کارگاه ها و دوره های این مدرسه پرداختند.