تظاهرات نمازگزاران مسجد جامع هند علیه قانون جدید شهروندی
تظاهرات نمازگزاران مسجد جامع هند علیه قانون جدید شهروندی

تظاهرات نمازگزاران مسجد جامع هند علیه قانون جدید شهروندی

نمازگزاران مسجد تاریخی جامع دهلی پس از اقامه نماز جمعه با برگزاری تظاهراتی اعتراض‌آمیز علیه قانون جدید شهروندی در هند، خواستار برکناری «نارندرا مودی»، نخست‌وزیر این کشور شدند.
شناسه خبر : 870359 تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۸ زمان انتشار :

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد به نقل از «رویترز»، به دنبال قانون جدید شهروندی هند که بر اساس آن مهاجران غیرمسلمان کشورهای افغانستان، پاکستان و بنگلادش امکان برخورداری از حق شهروندی را دارند، اما مسلمانان از این حق محروم هستند، هند شاهد اعتراض هایی در چند روز اخیر بوده است.

 

از جمله این اعتراض ها، تظاهرات نمازگزاران بعد از اقامه نماز جمعه در مسجد جامع تاریخی هند بوده است. نمازگزاران با سر دادن شعارهایی در مسجد جامع تاریخی هند خواستار برکناری «نارندرا مودی»، نخست ‌وزیر این کشور شدند.

 

نمازگزاران نسبت به تبعیض نژادی علیه مسلمانان اعتراض کردند. در خیابان مقابل مسجد جامع هند اتباع ادیان دیگر نیز به مسلمانان پیوسته و با آنان ابراز همدردی کردند.

 

شاهدان عینی گفتند: نیروهای امنیتی بیرون مسجد حضور داشتند و تعداد تظاهرکنندگان به یک هزار نفر می رسید؛ تظاهرکنندگان در یک دست خود پرچم هند و در دست دیگر نسخه ای از قانون را داشتند.

 

علاوه بر آن، تظاهرات دیگری با حضور 100 نفر مقابل پارلمان این کشور برگزار شد و نیروهای پلیس در این تظاهرات آرام حضور داشتند، این در حالی است که هفته گذشته تظاهرات اعتراض آمیز در این کشور منجر به کشته شدن دست کم هفت نفر شد.

 

پلیس شهر «مانگالورو» به دنبال کشته شدن دو نفر از مردم این منطقه از روز جمعه به مدت سه روز قانون منع رفت و آمد را اعمال کرد.

 

هزاران دانشجو و هنرمند نیز نسبت به قانونی که علیه مسلمانان گذاشته شده، اعتراض داشته و آن را گامی در جهت تقسیم هند به طایفه گرایی خواندند؛ این درحالی است که مسلمانان 14 درصد ساکنان این کشور را تشکیل می دهد.

 

مقامات هندی گفتند: در ایالت «اوتار پرادیش» که بیشترین ساکنان این کشور را تشکیل می دهند، اینترنت قطع شده است. مقامات هندی همچنین 100 نفر را در این تظاهرات ها بازداشت کردند.

 

پایان پیام/ 43