«مسجدمحوری» ایده‌ای برای ارتقا هویت فرهنگی محلات شیراز/مساجد محور اصلی فعالیت‌های مردمی محله
«مسجدمحوری» ایده‌ای برای ارتقا هویت فرهنگی محلات شیراز/مساجد محور اصلی فعالیت‌های مردمی محله

«مسجدمحوری» ایده‌ای برای ارتقا هویت فرهنگی محلات شیراز/مساجد محور اصلی فعالیت‌های مردمی محله

برزین هدف اصلی طرح مسجد محوری را ارتقای هویت فرهنگی­، اجتماعی محلات شهر شیراز دانست و گفت: در این طرح مساجد به عنوان هسته مرکزی، محور تمام فعالیت های مردمی در محله بوده و اکثر خدماتی که در فرهنگسراها ارائه می شود توسط مساجد قابل دستیابی عموم است.
شناسه خبر : 1272019 تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ زمان انتشار : ۱۰:۳۵

خبرگزاری شبستاناستان فارسمهدی رحمانیان

 

«احیای هویت فرهنگی اجتماعی محلات شیراز با محوریت مساجد» عنوان طرحی است که در روزهای پایانی سال 1400 در شیراز کلید خورد؛ این طرح موسوم به «مسجدمحوری» که برای نخستین بار در شیراز به اجرا در آمده، مودت، تعامل و همدلی بیشتر اهالی و مساجد محلات را هدف قرار داده و در مسیر تحقق آن تمام ظرفیت های فرهنگی، اجتماعی، گردشگری و ورزشی شهرداری در خدمت مساجد است.

در اجرای طرح مسجدمحوری، مساجد محور اصلی ارائه خدمات فرهنگی و مرکزی برای رفع نیازهای اجتماعی و ترویج معنویت در جامعه قرار می گیرند. با محمدمهدی برزین، مسئول دبیرخانه طرح مسجدمحوری شیراز همراه شدیم تا با این طرح بیشتر آشنا شویم؛ شما را به مطالعه این گفتگو دعوت می کنیم.

 

 

شبستان- ایده مسجد محوری چگونه شکل گرفت؟

ایده مسجد محوری از دوره (چهارم) شورای اسلامی شهر شیراز شکل گرفت و در آن مقطع با هماهنگی شورا و شهرداری کمک های مالی به صورت مساعدت های نقدی و همچنین ارائه خدمات فنی و عمرانی به تعدادی از مساجد و حسینیه های شهر انجام شد.

در دوره فعلی شورای اسلامی شهر شیراز (دوره ششم)، مجددا با مصوبه شورا و ارائه آیین نامه و برنامه اجرایی جدید و تشکیل کمیته مساجد و محلات در شورای شهر (به عنوان تشکیلات ستادی) و همچنین به موازات آن راه اندازی دبیرخانه مسجد محوری (به عنوان تشکیلات اجرایی) در فرهنگسرای غدیر که متعلق به سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری است به منظور حمایت و ارائه خدمات به مساجد و حسینیه های شهر شیراز تشکیل و در حال فعالیت است.

 

 

شبستان- هدف از راه اندازی این مجموعه چیست؟

در خصوص اهداف تشکیل و راه اندازی مجموعه مسجد محوری، عرض کنم همانگونه که استحضار دارید انقلاب اسلامی در مساجد و حسینیه ها به عنوان هسته و پایگاه های مردمی شکل گرفته است.

لذا به منظور جذب جوانان و نوجوانان محلات به مساجد و همچنین ارائه خدمت در حد و توان شهرداری به این عزیزان تصمیم به راه اندازی دبیر خانه مسجد محوری شده است.

 

 

شبستان- تاکنون چه تعداد مسجد با مجموعه شما همکاری دارند؟

تاکنون ۱۵۲ مسجد و حسینیه شهر شیراز اقدام به تشکیل پرونده در دبیرخانه مسجد محوری کرده و با این مجموعه همکاری دارند.

 

 

شبستان- چه خدماتی به مساجد زیر مجموعه ارائه می شود؟

الف) طبق برنامه و هماهنگی های انجام شده (در مرحله اول) فهرست نیازمندی های ۱۲۰ مسجد و حسینیه در چهار محور اصلی(فرهنگی، ورزشی، عمرانی و تبلیغی) احصا و به منظور برآورد هزینه، تامین مالی و خرید به سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری منعکس شده است که در صورت تخصیص اعتبار و خرید اقلام از سوی سازمان فرهنگی، نسبت به توزیع اقلام به مساجد مذکور انجام خواهد شد و متعاقبا (در مراحل بعدی) نیازمندی سایر مساجد و حسینیه احصا و پیگیری خواهد شد.

ب) طبق برنامه و هماهنگی های انجام شده با معاونت های ورزشی و اجتماعی سازمان فرهنگی در حال حاضر کلیه مساجد و حسینیه های ثبت نام شده از امکانات (مجموعه های سالن های ورزشی، زمین چمن مصنوعی و باغات خانواده) با تخفیف ویژه برخوردار و استفاده می کنند.

ج) در ایام ماه محرم سال قبل یک بسته تبلیغی شامل (پرچم، ریسه و بنر) به ۱۲۰ مسجد و حسینیه توزیع شده است و ان شاالله در سال جاری نیز به سایر مساجد تعلق خواهد گرفت.

د) با هماهنگی سازمان اتوبوسرانی و معاونت ورزش سازمان فرهنگی در چند نوبت نسبت به اختصاص اتوبوس رایگان برای جابجایی اصحاب مسجد و شرکت در ورزش پیاده روی صبحگاهی خانوادگی اقدام شده و این برنامه مستمر است.

ه)هماهنگی با ادارات برای رفع مشکلات مساجد

و)تشکیل کانال در پیامرسان داخلی ایتا به منظور اطلاع رسانی و انعکاس اخبار و برنامه های فرهنگی ، اجتماعی و مذهبی مساحد در فضای مجازی

 

 

شبستان- خدمات این مجموعه کدام گروه سنی را شامل می شود؟

 کلیه برنامه های دبیرخانه مسجد محوری به منظور ارائه خدمت به اصحاب مسجد و اهالی محله مجاور مسجد با اولویت نخست گروه سنی جوانان و نوجوانان است.

 

 

شبستان- در راستای غنی سازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان چه برنامه هایی برای فصل تابستان ارائه می شود؟

برنامه های اوقات فراغت مساجد بر حسب امکانات نرم افزاری، سخت افزاری و ظرفیت های مساجد متفاوت است بنا بر این دبیرخانه در راستای تعامل و همراهی با مساجد در محور ورزش و امکانات موجود شهرداری همکاری می کند.

 

 

شبستان- مساجد برای پیوستن به مجموعه شما چه شرایطی باید داشته باشند؟

کلیه مساجد و حسینبه های شهر شیراز در صورتی که اراده و هدف جذب جوانان و نوجوانان محله به مسجد را داشته باشند می توانند با ارائه یک فقره نامه با امضا جمعی (امام جماعت، رییس هیئت امنا، مدیرکانون فرهنگی هنری و فرمانده پایگاه مقاومت بسیج) به عنوان یک تصمیم واحد و هماهنگ از این دبیرخانه تقاضای عضویت در طرح مسجد محوری نمایند و شرط خاصی ندارد.

 

 

پایان پیام/ 691