از نقالی هنرمندانه سفرتاریخی امام رضا(ع) به خراسان تا تمسک به امام مهربانی و تکیه بر سایه خورشید
از نقالي هنرمندانه سفرتاريخي امام رضا(ع) به خراسان تا تمسک به امام مهرباني و تکيه بر سايه خورشيد
مروری بر اقدامات کانون های مساجد خراسان شمالی در هفته ای که گذشت؛

از نقالی هنرمندانه سفرتاریخی امام رضا(ع) به خراسان تا تمسک به امام مهربانی و تکیه بر سایه خورشید

کانون هاي فرهنگي هنري مساجد خراسان شمالي درهفته گذشته و روزهاي درخشان ميلاد امام مهرباني ها، با تمسک به حضرت علي بن موسي الرضا عليه السلام، هر کدام به قدر توان و بضاعت، اين روزهاي سراسر کرامت و رحمت را گراميداشتند و جشن گرفتند.
شناسه خبر : 48093 تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ زمان انتشار : ۱۵:۲۶

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان شمالی؛  فعالان کانون های مساجد در ایام هفته گذشته که روزهای مبارک میلاد حضرت ثامن الائمه علیه السلام  را دردل خود داشت و روشن و بی مرز تابید بر دیده های دلباخته مهربانی  سلطان طوس، برنامه های ویزه و متعددی تدارک دیده و اجرا کردند و سر بر آستان پر مهر آن امم همام ساییدند.

 

*میزبانی  اهالی مسجد از سفیران حرم امن رضوی در خراسان شمالی

«اصغر لنگری»، رابط  کانون فرهنگی هنری علامه امینی(ره) بجنورد، به  تدارک و برنامه ریزی استانی اهالی مسجد در میزبانی از خادمان بارگاه ملکوتی حضرت رضا علیه السلام  اشاره کرد و گفت: شهرستان های فاروج، بجنورد، راز و جرگلان، مانه و سملقان، گرمه و جاجرم، بام و صفی آباد  و نیز شیروان در این اقدام ارزشمند سهیم شدند و طی روزهای چهارم تا دهم خردادماه عطر تمسک و توسل به امام مهربانی را در دلهای شیفته رویاندند و مردم نقاط مختلف شهری و روستایی مسافر و زائر حرم مطهر رضوی شدند.

 

وی ادامه داد: بازدید از مجموعه های تولیدی، غبار روبی مزار شهدا و دیدار با خانواده شهیدان، حضور در جشن های مردمی نقاط شهری و روستایی استان، رونمایی از کتاب  و عیادت از بیماران بیمارستان ها و نیز بیماران صعب العلاج در مناطق روستایی استان، حضور در جمع نوجوانان و بانوان، حضور در دانشگاه ها و مدارس بین دانشجئ ها و دانش آموزان، حضور در جمع سربازانو مدافعان وطن، تکریم از خدمتگذاران و ایثارگران و بازدید از خانه سالمندان، را می توان از جمله این برنامه ها با حضور خدام رضوی نام برد.

*نقالی "از مدیته تا مرو" و روایت سفر امام رضا علیه السلام به خراسان در روستاهای اسفراین

 

«غلامحسن امیری» مدیر کانون فرهنگی هنری  محبان الزهرا سلام الله علیها اسفراین، از اجرای برنامه های فرهنگی هنری ویزه ایام دهه کرامت خبر داد و گفت: عسگری از هنرمندان این شهرستان و از پیشکسوتان هنر نقالی، به مناسبت دهه کرامت در روستاهای مختلف شهرستان اسفراین و بام و صفی آباد سفر حضرت علی بن موسی الرضا از مدینه به مرو و دلایل تاریخی آن را نقالی کرد.

 

وی افزود: این نقالی پیش از این توسط این هنرمند در 18 کشور جهان  نیز اجرا شده است.

امیری، کیزبانی از خدام رضوی، غبارروبی مزار شهدا، دیدار با تاثیرگذاران و فعالان فرهنگی، خانواده شهدا، برگزاری جشن های مردمی و عمومی را به اهم برنامه های اجرا شده افزود.

 

 

*رونمایی سه عنوان کتاب ادبی با حضور خدام رضوی

 

«رسول فخر قاسمی» مدیر کانون فرهنگی هنری شهید رستمعلی نوری، مسجد جواد الائمه علیه السلام بجنورد، از برگزاری مراسم رونمایی از سه عنوان کتاب ادبی به قلم اهالی مسجد و دانش آموزان خبر داد و گفت: "ماه نشان"، "نغمه های بارانی"  و "گفتن جمعه می آیی" عناوین این سه کتاب بود  که با نوای یا علی بن موسی الرضا و پرچم گردانی و هدایای تبریک حر،  به بازار کتاب عرضه شد.

 به گفته فخر قاسمی، کتاب "ماهنشان" مجموعه ای از داستان ها و خاطره نویسی  نوجوانان دانش آموز است که پس از یک دوره آموزشی جمع آوری و بهترین های آن در این کتاب منتشر شده است و نیز  مجموعه  "گفتن جمعه می آیی" حاصل دلنوشته هایی در مدح حضرت مهدی عجل الله تعالی فرج الشریف و موضوع زیبای انتظار فرج است که به قلم "معصومه قلی زاده"  به قفسه کتابخانه ها اهدا شد.

وی اضافه کرد:  کتاب  "نغمه های بارانی"   مجموعه ای شاعرانه است که با تلاش های بنده  به رشته تحریر درآمده است.

 

*نشست تخصصی ویژه مادران و دختران مسجد امام رضا (ع )بجنورد

اعظم رهبان، مدیر کانون فرهنگی هنری نینوا مسجد امام رضا علیه السلام شهرک گلستان بجنورد نیز در ادامه به برگزاری نشست تخصصی ویژه مادران و دختران و جشن روز دختر در این مسجد خبر داد و گفت: زهره وضیع، از اساتید حوزه و دانشگاه در این نشست مباحث مهارت های خانواده را برای بانوان حاضر بازگو و تشریح کرد.

وی اضافه کرد: در این نشست از دختران  فعال و تأثیرگذار این مسجد نیز تقدیر شد.

 

*"زندگی پویا" در دهه کرامت اهالی مسجد روستای باغچق بجنورد

«حیمده مهدی پور» مدیر کانون فرهنگی هنری  جوانان قمر بنی هاشم مسجد جامع روستای باغچق بجنورد از برگزاری کارگاه آموزشی ویژه مادران و دختران این روستا خبر داد و گفت: حجت الاسلام «علی رنجبر»، به عنوان استاد این کارگاه، مباحث شاخص های انتخاب همسر و آسیب های فضای مجازی و راهکارهای ارتباط سازنده مادران و دختران  را بیان کرد.

وی افزود: این کارگاه در قالب  طرحی استانی از سوی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان شمالیارائه شده که به همت کانون ها در نقاط مختلف روستایی و شهری و اجرا می شود.

 

*از پیوستن به پویش یا ضامن آهو تا دورهمی دخترانه با  شهدا  در روستای کوشکی ترکمن

«زهرا زرین فر» رابط کانون فرهنگی هنری "عاشقان  ولایت" مسجد امیر المومنین علیه السلام  روستای کوشکی ترکمن شهرستان مانه و سملقان  نیز در مروری به برنامه های اجرا شده این کانون دردهه کرامت اشاره کرد و گفت: این برنامه ها ابتدا با جشن روز دختر و میلاد حضرت معصومه سلام الله علیه آغاز شد و با نشست های قرآنی و تجلیل از دختران فعال ادامه یافت.

 وی اضافه کرد: اردوی فرهنگی و پیاده روی تا مزار شهدای روستا نیز دیگر برنامه با مشارکت ارکان مسجد ویژه دختران می توان نام بدو که در قالب اردوی فرهنگی به اتمام رسید.

 

زرین فر اضافه کرد:  پیوستن دختران روستا به پویش یا ضامن آهو، اجرای سرود، تهیه و طبخ آش نذری و اردوی تفریحی به مقصد روستای گردشگری درکش و نیز برگزاری نشست های تخصصی با موضوع امام رضا علیه السلام و نیز احکام و تفسیر قرآن برای دختران نوجوان را می توان به این برنامه ها افزود.

 

 

*بازدید خدام رضوی از کارگاه های تولیدی کانون شهدای شهرک ولیعصر(عج) شیروان

«محمد محمدزاده قانعی» کانون فرهنگی هنری شهدای شهرک ولیعصر(عج) مسجد مسلم بن عقیل علیه السلام شیروان اعلام کرد: همزمان با میلاد امام مهربانی ها، کاروان زیر سایه خورشید در این مسجد و کانون فرهنگی هنری آن حضور یافتند و از کارگاه های تولیدی آن بازدید کردند.

وی راه اندازی کارگاه خیاطی و تولید لباس، تهیه و طبخ غذا، نمایشگا دائمی فروش محصولات تولیدی مساجد از اهم این بخش هاست که با حضور زنان سرپرست خانواده اداره ی شود.

 

*مسابقات فوتسال جام دهه کرامت در روستای مهنان بجنورد

«عبدالله نودهی» مدیر کانون فرهنگی هنری امام حسین علیه السلام  مسجد قدس روستای مهنان  بجنورد از برگزاری مسابقات فوتسال جام دهه کرامت ویژه نوجوانان این روستا خبر داد و گفت: این مسابقات در سالن فجر بجنورد ویژه نوجوانان این روستا برگزار شد.

وی همچنین از اقدام ات گروه جهادی شهدای مهنا  متشکل از فعالان مسجدی در این ایام اشاره کرد . گفت: بدینوسیله محوطه مدرسه پیروزی در روستا تعمیر شد .

تهیه بسته های معیشتی ویژه نیازمندان، دیدار با خانواده شهید حسین مهنانی، برگزاری اردوی تفریحی ویژه نوجوانان از دیگر برنامه های انجام شده می توان نام برد.

 

*پیاده روی اهالی روستاهای جلگه شوقان به یمن میلاد امام مهربانی ها

«هاجرالسادات هاشمی مکرم»،  مدیر کانون فرهنگی هنری رأفت شهر شوقان از توابع شهرستان جاجرم، اعلام کرد: به یمن میلاد امام مهربانی ها  و ایام کرامت بخش این میلاد سراسر نور و رحمت، اهالی شهر شوقان و   از  روستاهای گرمک، محمدآباد، طبر،  براز، جغدی، بام  و پیشدره به قصد زیارت و صفای دل  به حرم امامزاده اسماعیل علیه السلام در روستای چپه رفتند.

وی اضافه کرد: پس از آن جشن میلاد امام رضا علیه السلام با حضور خدام رضوی در این امامزاده برگزار شد.

 

گفتنی است، تهیه بسته های معیشتی و طبخ غذای گرم ویژه نیازمندان، تکریم و تقدیر از خدمتگزاران امام الرئوف علیه السلام، برگزاری پویش شمس الشموس، قبرگزاری مراسم جشن میلاد به همتنوجوانان کانون امام هادی علیه السلام بجنورد،  اکران فیلم دسته دختران، غریب، فسیل، لوپتو با قابلیت سینما سیار در نقاط مختلف استان  از جمله بیمارستان ها و دانشگاه و نیز همایش های عمومی در شوقان و روستای چخماقلو را می توان بهاهم این برنامه ها به تلاش فعالان مسجدی و رابطان کانون های مساجد استان افزود.

پایان/