خراسان شمالی دست بر سینه گذاشت و به امام مهربانی ها سلام داد
خراسان شمالي دست بر سينه گذاشت و به امام مهرباني ها سلام داد
در سالروز میلاد امام رضا علیه السلام؛

خراسان شمالی دست بر سینه گذاشت و به امام مهربانی ها سلام داد

چنان به موي تو آشفته‌ ام به بوي تو مست، که نيستم خبر از هر چه در دو عالم هست؛ دل هاي مردم خطه کوهستاني و سبز شمال شرق ايران؛ باب الرضا، پا به پاي کاروان زير ساه خورشيد، سر بر کرامت سلطان طوس نهاد و ساعت ها و روزها مقيم خانه دوست شدند.
شناسه خبر : 47997 تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ زمان انتشار : ۱۱:۴۳

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان شمالی؛ قصد زیارت داشتیم و پای دل را به پای اراده و رویا دخیل بستیم، دل سپردیم به دوردست روشنی  که هدیه اش  عطر پرنده بود و نور انگشت های خورشیدی ناتمام، که قرار بود بنشیند روی سرمان و  سایه درمانگرش بنشیند بر  همه دردهامان...

هوا گرم بود و آسمان نزدیک؛ راه کوتاه شده بود و زمان کم اثر، هر چه نیافتنی ها بود، دست یافتنی می شد انگار، کوهستان و جاده و درختان سپیدار و پیچ های خاکی و آسفالت های کم اثر، راه باز می کرد برای آمدن، برای آغوش زیارت و چشم های خیس که می نشست روی پرچمی که عطر مهربانی سلطان طوس را به ارمغان آورده بود.

از اولین ساعات دیداردر شهرستان فاروج  و السلام علیک یا امام رضاها که چشم های منتظر، پرشوق و بارانی داشت و همه جا بود؛ گوشه چادر مادر شهیدی که ابیات دلتنگی و سال ها صبوری اش را برای امام رضا علیه السلام می گفت و  داستانی نوشتنی در سینه نگه داشته بود تا مادری که فرزند کم توانش را به آغوش سپرده بود، یکی شفای دل طلب می کرد و دیگری شفای جسم،  منتظر گوشه چشم عنایت سلطان طوس؛

روستاهای نورمحمد، امیرآباد، محمدآباد، احسان آباد و باش محله در فاروج، مردم را به گرد پرچم آورد و دل های مشتاق در نوای  "ای صفای قلب زارم  هرچه دارم از تو دارم" زائر حرم حضرت ثامن الحجج شدند.

سفر به نقاط مرزی و جشن های مردمی در روستای پشنده راز و جرگلان، حضور در مانه و سملقان و شهرهای پیش قلعه و قاضی و روستاها و خانه سالمندان و پدران و مادران دردکشیده، گرمه حال و هوای دشت و دیدار با خانواده های شهدا، دلجویی از عیادت از بیماران صعب العلاج، تمنا بود و تمسک و سرهای فر ئ افتاده ارادت...

جاجرم هم داستان هایی داشت، از روستاهای امیر آباد و صادق آباد در عصری گرم و در نقطه ای دوردست که عطر رضوی را بر دیده ی دلها نشاندند تا محوطه سبز و پردرخت حرم ساده و کوچک امام زاداسماعیل علیه السلام روستای چپه که  تا چشم دل کار می کرد میعاد گاه بود و قرارعاشقانه، مردم  با پای پیاده از شهر شوقان و با اراده دل  از  روستاهای گرمک، محمدآباد، طبر،  براز، جغدی، بام  و پیشدره به قصد زیارت و صفای دل،  به  دست بوسی سلطان طوس آمده بودند.

بام و صفی آباد هم که تازگی ها شهرستان شده، اماهمه همدیگر را می شناختند، انگار همه هم محله بودند؛ محله امام رضایی ها، از چهارراه شهرداری تا مسجد صاحب الزمان عجل الله تعالی فرج الشریف، همراه هم شدندف مزار شهدا را غبار روبی و عطر افشانی کردند و به دیدار خانواده شهید و ایثار گر رفتند، جشن گرفتند و یک دل سیر با امامشان حرف زدند.

گنجینه فرهنگ ها؛ همه قشرها با هر زبان و گویش و فرهنگ  و از هرجایی که بود، زبانشان زبان دل بود و هوایشان هوای غریب عاشقی و زائر شدن و به امام  مهربانی سلام دادند و  بوی پیراهنش چشم دل بینا کرد و دیده های  خیس را پرندگان مسافر.

گفتنی است؛ مدیران، رابطین و فعالان کانون های  فرهنگی هنری "علامه امینی(ره)" بجنورد، "امام موسی کاظم" علیه السلام فاروج، "قدس" و "شهدای پشنده" شهرستان راز و جرگلان، "شهدای پیش قلعه" و "قدر ولایت" مانه و سملقان، "جوانان قمر بنی هاشم" علیه السلام  شهرستان گرمه، "مهدی موعود عجل الله تعالی فرج الشریف" شهرستان جاجرم، "محبان الزهرا سلام الله علیها" اسفراین، و نیز کانون "امام سجاد علیه السلام" شهرستان شیروان در اجرا و تحقق  برنامه ها، یاریگر برگزار کنندگان طرح زیر سایه خورشید در روز های در استان خراسان شمالی  بودند.

پایان/